Gå til innhold

Mistanke om ulovlig nedlasting


Gjest urolig medarbeider

Anbefalte innlegg

Gjest urolig medarbeider

Har etter hvert fått mistanke om at en kollega driver ulovlig nedlasting på jobben. Har ikke beviser og derfor vil jeg heller ikke si noe, håper jeg bare tar feil. Det kan i tilfelle kun ha foregått etter vanlig arbeidstid. Der er mange hendelser som bygger under mistanke. Om dette stemmer, vil jeg gjøre alt jeg kan for ikke å bli dradd inn i dette.

Kan jeg unngå at min PC og min IP-adresse kan knyttes til slik trafikk?

Hvis mistanken holder, hva kan gjøres for å bidra til at slikt blir avslørt uten å bli dradd inn i det selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest urolig medarbeider

Om du har mistanke om at en kollega gjør noe ulovlig på arbeidsplassen, så er det vel naturlig å melde fra til leder?

Var vel i overkant forsiktig da jeg skrev. Den som er mistenkt for å bedrive dette, er min nærmeste sjef.

Var redd for at han skulle bruke min maskin eller kontakten min maskin er tilkoplet til. Ved ett tilfelle har kabelen jeg bruker blitt tatt ut og satt inn i en annen kontakt, et annet tilfelle var min skjerm brukt sammen med annet utstyr i et koplingsskap. Han kunne vel brukt en av sine skjermer i stedet for min, han har jo to skjermer. Dessuten kunne han brukt en kabel fra haugen av andre i stedet for å ta min. Så fikk jeg tullet med å sette sammen da jeg kom på jobb. Han er merkverdig ivrig på å få oss ut av dørene enkelte ganger, så fortsetter han på jobben alene i stedet for å ta kvelden som han sa han skulle gjøre. Jeg har også nøkkel til huset og kan låse etter meg så han er ikke avhengig av å være sist. Alarmen til huset har sluttet å fungere. Det skjer ikke uten videre. Og da er det ingen som vet tidspunkter for inn- og utpassering av sistemann.

Kan jeg sette passord på maskinen så ingen andre får brukt den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vel i overkant forsiktig da jeg skrev. Den som er mistenkt for å bedrive dette, er min nærmeste sjef.

Var redd for at han skulle bruke min maskin eller kontakten min maskin er tilkoplet til. Ved ett tilfelle har kabelen jeg bruker blitt tatt ut og satt inn i en annen kontakt, et annet tilfelle var min skjerm brukt sammen med annet utstyr i et koplingsskap. Han kunne vel brukt en av sine skjermer i stedet for min, han har jo to skjermer. Dessuten kunne han brukt en kabel fra haugen av andre i stedet for å ta min. Så fikk jeg tullet med å sette sammen da jeg kom på jobb. Han er merkverdig ivrig på å få oss ut av dørene enkelte ganger, så fortsetter han på jobben alene i stedet for å ta kvelden som han sa han skulle gjøre. Jeg har også nøkkel til huset og kan låse etter meg så han er ikke avhengig av å være sist. Alarmen til huset har sluttet å fungere. Det skjer ikke uten videre. Og da er det ingen som vet tidspunkter for inn- og utpassering av sistemann.

Kan jeg sette passord på maskinen så ingen andre får brukt den?

Ja, du kan sette passord på maskinen: http://pcsupport.about.com/od/tipstricks/ht/chgpassxp.htm

Litt overrasket over at du ikke allerede har passord. På de fleste arbeidsplasser er det påbudt med passordbeskyttelse, og rutiner på å låse maskinen (skru på passordbeskyttelsen uten å skru av maskinen) når du går til lunsj eller forlater maskinen av andre grunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest urolig medarbeider

Ja, du kan sette passord på maskinen: http://pcsupport.about.com/od/tipstricks/ht/chgpassxp.htm

Litt overrasket over at du ikke allerede har passord. På de fleste arbeidsplasser er det påbudt med passordbeskyttelse, og rutiner på å låse maskinen (skru på passordbeskyttelsen uten å skru av maskinen) når du går til lunsj eller forlater maskinen av andre grunner.

Mange takk. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...