Gå til innhold

NHD: Oppfølgingsspørsmål


Gjest håper på svar på disse

Anbefalte innlegg

Gjest håper på svar på disse

Hei

Jeg sender spørsmålene jeg skrev under,samt noen ekstra samlet i et innlegg. Håper du har mulighet til å svare på de

1)Jeg bruker efexor 75 mg. Bruker ikke mere pga får høye leververdier av mere. Kan jeg likevel prøve å øke?

2) Hvorfor kommer depresjonen nå tilbake tilsynelatende uten grunn (bortsett fra en ukes sykdom) når jeg har vært stabil og frisk på 75 mg efexor i 10 måneder. Hva er forklaringen på at det bare plutselig kommer tilbake? Det gjør meg veldig redd

3) Jeg kan føle meg i ok form på kvelden, men når jeg våkner er angsten og deperesjonen der igjen. Jeg er så redd at jeg ikke vet hvor jeg skal gjre av meg, alt kjennes håpløst og jeg vil bare dø. Hvorfor er det slik at det er verre på morgenen?

4) Jeg har tatt meg noen dager fri fra jobb pga dette. Bør jeg prøve å komme meg tilbake til jobb? Har du noen andre tips? Jeg er så redd. Er redd jeg aldri kan bekjempe dette og at uansett hva jeg gjør vil depresjon og angst ødlegge for meg til slutt

5) Vil generelle råd mot depresjon som trening/mosjon, nok søvn og godt kosthold hjelpe mot endogen depresjon?

6)Hvordan behandles en endogen depresjon og er det noe håp for å bli bra av en sånn type depresjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

1)Jeg bruker efexor 75 mg. Bruker ikke mere pga får høye leververdier av mere. Kan jeg likevel prøve å øke?

S: Du kan snakke med legen din om dette. En økning må i så fall følges med blodprøver.

2) Hvorfor kommer depresjonen nå tilbake tilsynelatende uten grunn (bortsett fra en ukes sykdom) når jeg har vært stabil og frisk på 75 mg efexor i 10 måneder. Hva er forklaringen på at det bare plutselig kommer tilbake?

S: Hvorfor vedvarende sykdommer plutselig kommer tilbake med nye episoder og akkurat da, vet vi ikke noe om.

3) Jeg kan føle meg i ok form på kvelden, men når jeg våkner er angsten og deperesjonen der igjen. Jeg er så redd at jeg ikke vet hvor jeg skal gjre av meg, alt kjennes håpløst og jeg vil bare dø. Hvorfor er det slik at det er verre på morgenen?

S: Hvorfor er en ikke sikker på. Det er imidlertid ganske typisk for depresjon. Muligens har dte med søvnens depressive virkning å gjøre.

4) Jeg har tatt meg noen dager fri fra jobb pga dette. Bør jeg prøve å komme meg tilbake til jobb?

S: Ja, du bør snarest komme deg tilbake på jobb. Ellers er aktiviteter, spesielt trivelige aktiviteter, å anbefale.

5) Vil generelle råd mot depresjon som trening/mosjon, nok søvn og godt kosthold hjelpe mot endogen depresjon?

S: Ja, helt klart.

6) Hvordan behandles en endogen depresjon og er det noe håp for å bli bra av en sånn type depresjon?

S: Medikamentelt er det ikke noen forskjell. Psykoterapi har liten effekt. En bør vurdere om det er noe bipolart i slike tilfeller. I så fall kan andre medisiner enn AD være bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest håper på svar på disse 2

1)Jeg bruker efexor 75 mg. Bruker ikke mere pga får høye leververdier av mere. Kan jeg likevel prøve å øke?

S: Du kan snakke med legen din om dette. En økning må i så fall følges med blodprøver.

2) Hvorfor kommer depresjonen nå tilbake tilsynelatende uten grunn (bortsett fra en ukes sykdom) når jeg har vært stabil og frisk på 75 mg efexor i 10 måneder. Hva er forklaringen på at det bare plutselig kommer tilbake?

S: Hvorfor vedvarende sykdommer plutselig kommer tilbake med nye episoder og akkurat da, vet vi ikke noe om.

3) Jeg kan føle meg i ok form på kvelden, men når jeg våkner er angsten og deperesjonen der igjen. Jeg er så redd at jeg ikke vet hvor jeg skal gjre av meg, alt kjennes håpløst og jeg vil bare dø. Hvorfor er det slik at det er verre på morgenen?

S: Hvorfor er en ikke sikker på. Det er imidlertid ganske typisk for depresjon. Muligens har dte med søvnens depressive virkning å gjøre.

4) Jeg har tatt meg noen dager fri fra jobb pga dette. Bør jeg prøve å komme meg tilbake til jobb?

S: Ja, du bør snarest komme deg tilbake på jobb. Ellers er aktiviteter, spesielt trivelige aktiviteter, å anbefale.

5) Vil generelle råd mot depresjon som trening/mosjon, nok søvn og godt kosthold hjelpe mot endogen depresjon?

S: Ja, helt klart.

6) Hvordan behandles en endogen depresjon og er det noe håp for å bli bra av en sånn type depresjon?

S: Medikamentelt er det ikke noen forskjell. Psykoterapi har liten effekt. En bør vurdere om det er noe bipolart i slike tilfeller. I så fall kan andre medisiner enn AD være bedre.

Du sier at man må vurdere om det kan være noe bipolart.

Er det typisk for endogene tilbakevendende depresjoner

at det kan være noe bipolart? Jeg har aldri hørt

noe om at det jeg har kan være bipolart. Hvordan kan jeg

finne ut om det er det?

Er det noe håp å bli bra fra endogene depresjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Du sier at man må vurdere om det kan være noe bipolart.

Er det typisk for endogene tilbakevendende depresjoner

at det kan være noe bipolart? Jeg har aldri hørt

noe om at det jeg har kan være bipolart. Hvordan kan jeg

finne ut om det er det?

Er det noe håp å bli bra fra endogene depresjoner?

1. Sansynligvis er >50% av de som har diagnosen F33 tilbakevendende depresjon feildiagnostiserte - egentlig er de bipolare.

2. Når en pasient som behandles på et nivå ikke blir bra, skal diagnsotikken og behandlingen løftes til neste nivå. Kankjse er tiden inne for dette i ditt tilfelle?

3. Ja, det er helt klart mulig å bli stabilt udeprimert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...