Gå til innhold

Trenger terapi,men hvordan går jeg frem?


Gjest kaoshodet

Anbefalte innlegg

Gjest kaoshodet

Jeg har i flere år tenkt i perioder at jeg ville hatt godt av terapi. Jeg vil ikke si jeg har en psyikisk lidelse, men noen ganger føles hodet som et eneste kaos, og føler jeg ikke har helt oversikten over mine egne tanker og følelser. Jeg mistet også faren min da jeg var liten, og fikk aldri noen hjelp da, og tok det veldig tungt. Jeg tror kanskje at jeg trenger å få det bearbeidet for å komme videre med mitt liv. Men da jeg ikke har noen "konkrete" problemer, hvordan går jeg frem for å komme meg til psykolog?

Må jeg gjennom fastlegen? Får man noen økonomisk støtte for det, eller må man betale alt selv? Hvilke former for terapi skal man velge?

Synes det er vanskelig å ta det første steget, utsetter det alltid, men hvis jeg visste hvordan jeg skulle gå frem, ville det i hvertfall blitt noe lettere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest bølger

Hvis du blir henvist av fastlegen til en behandler med driftsavtale,

betaler du bare egenandel. Hvis du ikke går om lege må du

betale alt selv.

Ønsker deg lykke til, og håper du får den behandlingen du trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trist jente

Du kan bli henvist av fastlegen din til DPS (distrikspsykiatrisksenter), men de driver i all hovedsak korttidsterapi. 24 uker, uten at jeg skal si det bombastisk eller at det gjelder overalt. Har ikke vært på DPS selv, men kjenner flere. Dersom de vurderer at du trenger mer kan de hjelpe deg å finne ekstern med driftsavtale.

Men det er jo ofte ventetid på DPS som med alt annet i psykiatrien dersom det ikke kommer under øyeblikkelig hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

xxløvetannxx

Hva med å gå hos en psykiatrisk sykepleier?

Det er jo gjerne slik at de som søker hjelp første gang alltid tror de trenger en psykolog eller psykiater.

Om du da i tillegg mener du bare trenger noen å prate med. vil jeg anbefale psykepleier...om du går til den kommunale psykiatritjenesten er det gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest kaoshodet

Du kan bli henvist av fastlegen din til DPS (distrikspsykiatrisksenter), men de driver i all hovedsak korttidsterapi. 24 uker, uten at jeg skal si det bombastisk eller at det gjelder overalt. Har ikke vært på DPS selv, men kjenner flere. Dersom de vurderer at du trenger mer kan de hjelpe deg å finne ekstern med driftsavtale.

Men det er jo ofte ventetid på DPS som med alt annet i psykiatrien dersom det ikke kommer under øyeblikkelig hjelp.

Nå har jeg faktisk snakket med fastlegen om dette. Hun satte opp en time til meg på et senere tidspunkt, der vi skulle snakke mer sammen, og finne ut hva slags hjelp det var jeg trengte. Jeg fikk med meg et ark som jeg skulle arbeide med til den timen, der jeg skulle skrive om meg selv om livet/familien min og hva det var som plaget meg. Noen andre som har vært borti et slikt ark??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Nå har jeg faktisk snakket med fastlegen om dette. Hun satte opp en time til meg på et senere tidspunkt, der vi skulle snakke mer sammen, og finne ut hva slags hjelp det var jeg trengte. Jeg fikk med meg et ark som jeg skulle arbeide med til den timen, der jeg skulle skrive om meg selv om livet/familien min og hva det var som plaget meg. Noen andre som har vært borti et slikt ark??

Et slikt ark er meget vanlig og nyttig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...