Gå til innhold

Noen som har møtt sin "skytsengel?"


Gjest outside in

Anbefalte innlegg

Gjest Niccola

Hmm, skal prøve å fortelle kort (om jeg klarer det ;))

Jeg var to mnd på vei med eldstejenta når min snille, gode morfar døde av kreft... Datteren min fikk to språk inn med morsmelka, så hun lærte norsk tegnspråk og norsk side om side. Siden barn er mye mer visuelle enn auditive (hørsel), samt at taleorganene ikke utvikles like tidlig som hendenes motoriske ferdigheter, så prata hun aller først kun tegnspråk. Hun gjorde seg forstått i korte setninger fra før ettårsalder, og hadde dermed mange begreper inne svært tidlig.

Når hun var litt over året gammel elsket hun boken "Peter og ulven" og så mye på bildene. Bildet av bestefaren ligna veldig på bildet av min morfar som hang på veggen hjemme. Hun leste boka, pekte på bildet av bestefaren til Peter og sa "oldefar" ("fa" med stemme, men tegnet for oldefar). Hun gikk på lekerommet og påsto at oldefar var der. Jeg avviste dette og viste henne oldefar på bildet på veggen i stua. Hun nektet og sa han også var på lekerommet. Når hun skulle få tran om kvelden, måtte oldefar også få tran. Hun førte skeia opp mot "ingenting" og vi måtte løfte henne for at hun skulle treffe munnen til oldefar (riktig høyde i forhold til hans høyde).

Jeg spurte henne en gang hva oldefar gjorde på lekerommet og hun hermet etter gangen hans (hendene bak på ryggen, høyreist og med hodet litt nedovervendt - noe som var helt typisk for ham). Hun fortalte også at han klappa henne på hodet (noe han alltid gjorde med barnebarna sine og etterhvert det eneste oldebarnet han fikk møte). En gang vi dro til oldemor, fortalte datteren min at oldefar var med oss, men at han ble med oss hjem igjen etterpå...

Mannen min mente dette måtte ha sin naturlige forklaring og vi prata minst mulig om det. Syntes jo egentlig det var litt snodig og spesielt ;) Lekerommet var ved soverommet vårt (vi alle tre lå på samme rom) og mannen min skulle titte inn til datteren vår for å se om hun hadde sovna. Hun sto i sprinkelsenga og så gledesstrålende over skuldra til pappaen sin, pekte ivrig mot "intet" bak skuldra hans og ropte: "Der er oldefar!!" Da ble mannen min ganske blek, for å si det sånn ;)

Datteren min hadde en kraftig feberkrampeepisode 15 mnd gammel. Etter dette hadde hun tendenser til feberkramper fram til treårsalder, men vi klarte alltid å stoppe det før hun gikk i skikkelige kramper. En natt skjedde det noe rart... Hun var frisk når hun la seg for kvelden. I halv to-tida på natta registrerte jeg en følelse av dunking i sengesida mi. Jeg husker at jeg sov tungt og i "drømme" dunka det tre ganger, taktfast og rytmisk. Jeg prøvde å våkne og det dunka tre ganger til. Endelig bråvåkna jeg skikkelig og kjente tydelig tre dunk for tredje gang. Siden jeg er døv, så hørte jeg det ikke. Det var vibrasjonen som vekket meg. Jeg sto opp og titta ut av vinduene og sjekka ytterdøra..Ble litt urolig, men så ingenting unormalt. Jeg gikk tilbake til soverommet igjen. Mannen min sov som en stein og jeg kjente på datteren min. Hun var glovarm og hadde rykninger i kroppen. Jeg fikk slått på lyset. Hun hadde små kramper og jeg kledde kjapt av henne og åpnet soveromsvinduet for å avkjøle henne før hun fikk skikkelige kramper! Heldigvis fikk jeg stoppa det og hun kunne få febernedsettende.

Jeg begynte å reflektere over hva som hadde vekket meg... og kom til at uten dunkene i senga, så hadde jeg ikke våkna... Hva ville skjedd med henne da?... Jeg får fortsatt gåsehud når jeg tenker på det....

Noen mnd etterpå leste jeg ei bok som er skrevet at moren til en bekjent av meg som omkom i en bilulykke. Moren beskrev at hun hadde følt kontakt med sønnen etter hans død. Kontakten kom i form av tre ganger tre dunk i et bord..... Enda mer gåsehud ;)

Datteren min hadde også et par episoder der hun kommenterte et gammelt jugendhus i Ålesund. Vi kjørte forbi huset og hun pekte ivrig når hun sa (på tegnspråk): "Der har jeg bodd før!!" Jeg lo og sa at vi aldri hadde bodd der, nei... Hun så strengt på meg og sa: "Meg bodde der før meg dødde!" på talespråk. Hun refererte alltid til "meg" om seg selv. Disse uttalelsene kom hun med rundt toårsalderen.

Etter toårsalder har vi aldri opplevd at hun har kommet med "rare" utsagn, og hun husker ikke noe av det idag. Det sies at helt små barn er åpne for "overnaturlige" ting siden de ikke ennå er påvirket av verden rundt seg. Problemet er at de ikke kan fortelle hva de ser, så vi får ikke vite noe. Pga at hun hadde et visuelt språk, greide hun å formidle ting hun normalt sett ikke ville klart.

Nå har jeg iallefall fortalt hva vi opplevde, så får folk tro hva de vil :)

Fy søren så spennende! :-) Jeg tror hvert ord du skriver jeg, skal ikke stå på det. Ganske unikt egentlig, at jenta deres visuelt kunne formidle hva hun så.

Datteren til en venninne har hatt noen snodige uttalelser om mennesker på rommet sitt, men hun har en svært livlig fantasi (litt over 5 år). Men enkelte ting hun sier gir min venninne frysninger på ryggen, så hvem vet....

Det hadde jo vært utrolig flott om det faktisk var slik at tidligere slekter passer på den yngre generasjonen, jeg skulle svært gjerne hatt bestefaren min "med meg". Men dette får vi vel aldri svar på.. Ikke i dette livet, i så fall. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fy søren så spennende! :-) Jeg tror hvert ord du skriver jeg, skal ikke stå på det. Ganske unikt egentlig, at jenta deres visuelt kunne formidle hva hun så.

Datteren til en venninne har hatt noen snodige uttalelser om mennesker på rommet sitt, men hun har en svært livlig fantasi (litt over 5 år). Men enkelte ting hun sier gir min venninne frysninger på ryggen, så hvem vet....

Det hadde jo vært utrolig flott om det faktisk var slik at tidligere slekter passer på den yngre generasjonen, jeg skulle svært gjerne hatt bestefaren min "med meg". Men dette får vi vel aldri svar på.. Ikke i dette livet, i så fall. ;-)

Ja, jeg må innrømme at det var fryktelig spennende hos oss når dette pågikk ;-)

Rett før datteren min ble født kom søsteren min ut for en bilulykke der bilen hun kjørte gikk rundt på glattisen. Hun hadde helt glemt å ta på bilbeltet, men ca. fem minutter før ulykken fikk hun brått en slags følelse av at morfar "var der" og sa hun måtte ta på beltet. Hun oppdaga da at beltet ikke var på, og satte det på seg. Uten bilbeltet hadde hun kanskje ikke overlevd (hun hang opp ned i beltet etter velten)....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

Ja, jeg må innrømme at det var fryktelig spennende hos oss når dette pågikk ;-)

Rett før datteren min ble født kom søsteren min ut for en bilulykke der bilen hun kjørte gikk rundt på glattisen. Hun hadde helt glemt å ta på bilbeltet, men ca. fem minutter før ulykken fikk hun brått en slags følelse av at morfar "var der" og sa hun måtte ta på beltet. Hun oppdaga da at beltet ikke var på, og satte det på seg. Uten bilbeltet hadde hun kanskje ikke overlevd (hun hang opp ned i beltet etter velten)....

*grøsse* :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

Nei, det har jeg ikke, men jeg møtte Harald Heide Steen i London en gang.

En annen gang møtte jeg svogeren min i Trondheim.

He he :-)

Det minner meg på at jeg faktisk har opplevd å treffe en person på 3 ulike kontinenter :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tror ikke på det!

Hvis alle har en såkalt skytsengel, så er det naturlig å spørre: hvorfor er det da bare noen som blir reddet, og så mange som ikke blir det?

Utallige millioner har dødd på grunn av sykdom, krig, hungersnød og naturkatastrofer. Mange av dem hadde sikkert bedt oppriktig om hjelp. Hvorfor var det ingen skytsengel som reddet dem?

Mange av historiene om engler er nærmest tåpelige. Det er blitt sagt at engler kan hjelpe en sliten mor med å skifte sengetøy, minne en på å kjøpe fyrstikker og hjelpe folk til å finne parkeringsplass.

Her er en liten historie fra utlandet. En ung kvinne i Skottland kniser og sier: «De tre siste ukene har jeg parkert i en del av St Mary’s Street hvor det er forbudt å parkere, og så har jeg bedt engelen min om å omgi bilen med kjærlighet og barmhjertighet. Hvis det kommer noen parkeringsvakter, vil de bli så overveldet av kjærlighet at de lar den stå i fred. Jeg har ennå ikke fått parkeringsbot.»

Mennesker opplever de forferdlige ting i livet, og så skulle en engel være opptatt med slike ting som dette ?

Det er ikke så rart at noen sammenligner en moderne skytsengel med en god fe eller en julenisse for voksne.

Tja, jeg lurer på hvor skytsengelen til Elisabeth Fritzl var da hun ble voldtatt i den kjelleren!

Nei, jeg tror ikke på slikt!

Ellers syns jeg det er en nesten ubehagelig tanke at det skal være noen som ser deg i enhver situasjon, selv når man ikke ønsker å bli sett for å si det slik!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, jeg lurer på hvor skytsengelen til Elisabeth Fritzl var da hun ble voldtatt i den kjelleren!

Nei, jeg tror ikke på slikt!

Ellers syns jeg det er en nesten ubehagelig tanke at det skal være noen som ser deg i enhver situasjon, selv når man ikke ønsker å bli sett for å si det slik!

Det blir en annen sak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du misforstår litt hva jeg mener med dette. De gangene jeg har fått "hjelp" har jeg like gjerne kunne vært død. Tror ikke det var engelen som reddet meg på det viset. Engelen fikk meg til å føle en trygghet, død eller levende.

Det er mange som opplever en slaks fred, når de føler at den siste time er kommet. Tror dette kan forklares med kjemiske prosesser i hjernen, ikke at det er en skytsengel som gjør det slik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest outside in

Tja, jeg lurer på hvor skytsengelen til Elisabeth Fritzl var da hun ble voldtatt i den kjelleren!

Nei, jeg tror ikke på slikt!

Ellers syns jeg det er en nesten ubehagelig tanke at det skal være noen som ser deg i enhver situasjon, selv når man ikke ønsker å bli sett for å si det slik!

Skytsengelen min gir meg styrke når jeg opplever at livet blir veldig vanskelig. Han kan jo ikke hjelpe meg i selve situasjonen, men hjelpe meg igjennom dette så jeg ikke "ramler helt av".

Det Elizabeth opplevde er utenfor vår fatteevne. Hva vet du om hun ikke hadde "noen" som ga henne styrke til å holde ut? Har du spurt henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest outside in

Det er mange som opplever en slaks fred, når de føler at den siste time er kommet. Tror dette kan forklares med kjemiske prosesser i hjernen, ikke at det er en skytsengel som gjør det slik

Jeg har sett, følt og hørt engelen min. Du har ikke opplevd dette, hvorfor kan du ikke godta at jeg har andre erfaringer og meninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett, følt og hørt engelen min. Du har ikke opplevd dette, hvorfor kan du ikke godta at jeg har andre erfaringer og meninger?

Dine meninger /opplevelser snakker jeg ikke om, de må må du ha i fred. Men du har startet tråden om dette temaet for å høre hva andre mener, derfor sier jeg det, ikke hva "du" har opplevd. Jeg snakker om skytsengler på et generelt grunnlag :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bananskallet

Tror ikke du er sprø, nei.

Har opplevd uforklarlige ting selv. Husker spesielt en gang jeg var rundt 18 år og holdt på å bli påkjørt. Rett før jeg skulle krysse veien ble jeg liksom kastet tilbake til fortauet slik at jeg unngikk påkjørselen.

Da jeg fødte yngstedattera og trodde jeg skulle forgå av smerter fikk jeg en fornemmelse av at farmora mi var i rommet.

Men om hun eller andre er min skytsengel, vet jeg ingenting om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...