Gå til innhold

Når bare en trekker lasset


Gjest Veldig tris i dag

Anbefalte innlegg

''Til dels enig med deg, men når man har små barn som spent planlegger hva de skal kle seg ut som på Halloween, så nekter man dem bare ikke å gjøre det ;)''

Nei, det er vel nettopp der presset på foreldre ligger, dessverre. Men jeg kjenner foreldre som har turt å følge sine egne meninger om hva som er bra og egnet for barna sine - og ikke. Og det har blitt utrolig flotte barn av det :-)

Du så denne artikkelen?:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=584650

Forresten leste jeg først nå grunnen til at tråden starta, og da skjønner jeg deg bedre. Halloween er ikke SÅ viktig at det burde ha skapt problemer i trådstarters tilfelle ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Colette

    10

  • trollemor;o)

    7

  • sant å si

    3

  • candyqueen_83

    2

Gjest sjøstjerna

men nå er vel dette bare et eksempel på hvordan han er, i dag var det hallowen, men han brydde seg ikke om det heller. Dette er en mann som bare er opptatt av seg selv. Trådstarter ville jo bare at det skulle være en koselig kveld for familien etter to harde uker, men han er ikke interessert å gjøre noe for fellesskapet.

Det er DET dette dreier seg om.

''men han er ikke interessert å gjøre noe for fellesskapet.''

Er det noe han klart gir uttrykk for , eller er det kvinnelig fortolkning av en hendelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hadde små barn, så var det ikke så vanlig å praktisere all verdens skikker fra USA. Høres ut som det er 100 år siden, men det er det ikke :-) Den gangen gikk det mer på å holde igjen fra uheldige virkninger av å se for mye på TV o.l. Men den kampen er jo for lengst tapt :-) Jeg har bare lagt merke til, i ettertid, at de ungene som hadde modige foreldre som turte å la være å gi etter for presset fra omverdenen, faktisk har blitt noen fantastiske unge voksne i dag. Mye mulig at det er tilfeldig-)

Det er jo mye annet man kan stå imot press ifra da ;) Her tenker jeg det er mye viktigere å lære ungene at de ikke kan få alt de peker på. Å nekte dem å kle seg ut og leke ute sammen med vennene på noe som føles som en viktig sosial arena, mener jeg blir feil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mye annet man kan stå imot press ifra da ;) Her tenker jeg det er mye viktigere å lære ungene at de ikke kan få alt de peker på. Å nekte dem å kle seg ut og leke ute sammen med vennene på noe som føles som en viktig sosial arena, mener jeg blir feil ;)

OK:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten leste jeg først nå grunnen til at tråden starta, og da skjønner jeg deg bedre. Halloween er ikke SÅ viktig at det burde ha skapt problemer i trådstarters tilfelle ;)

Nei...det har noe med at det ikke er mulig å ta på seg ansvaret for ALT som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''men han er ikke interessert å gjøre noe for fellesskapet.''

Er det noe han klart gir uttrykk for , eller er det kvinnelig fortolkning av en hendelse?

Det vet ikke jeg, men jeg skjønner hva trådstarter mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg hadde små barn, så var det ikke så vanlig å praktisere all verdens skikker fra USA. Høres ut som det er 100 år siden, men det er det ikke :-) Den gangen gikk det mer på å holde igjen fra uheldige virkninger av å se for mye på TV o.l. Men den kampen er jo for lengst tapt :-) Jeg har bare lagt merke til, i ettertid, at de ungene som hadde modige foreldre som turte å la være å gi etter for presset fra omverdenen, faktisk har blitt noen fantastiske unge voksne i dag. Mye mulig at det er tilfeldig-)

Så vi som gir etter for en uskyldig halloween " feiring" vi komme ikke til å få barn som skikker seg vel i sin ungdom og voksenliv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Det vet ikke jeg, men jeg skjønner hva trådstarter mener.

Skjønner også hva trådstarter mener. :-)

Men vet av egen erfaring at kvinner lett fortolker ting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mye annet man kan stå imot press ifra da ;) Her tenker jeg det er mye viktigere å lære ungene at de ikke kan få alt de peker på. Å nekte dem å kle seg ut og leke ute sammen med vennene på noe som føles som en viktig sosial arena, mener jeg blir feil ;)

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner også hva trådstarter mener. :-)

Men vet av egen erfaring at kvinner lett fortolker ting...

Det virker ikke som om trådstarter fortolker så mye her. Denne halloween saken fikk mye oppmerksomhet, men jeg tror ikke det var annet enn et eksempel på hvordan han er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vi som gir etter for en uskyldig halloween " feiring" vi komme ikke til å få barn som skikker seg vel i sin ungdom og voksenliv?

Jeg aner ikke. Jeg bare snakker ut fra den skarve erfaringen jeg har på området. Det er bare min erfaring- og intet forskningsresultat:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke. Jeg bare snakker ut fra den skarve erfaringen jeg har på området. Det er bare min erfaring- og intet forskningsresultat:-)

Men er det så mange som har erfaring med unger som har fått feire halloween da? Det er vel ikke SÅ mange åra siden de begynte?

Denne erfaringen din tar jeg med en klype salt ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo mye annet man kan stå imot press ifra da ;) Her tenker jeg det er mye viktigere å lære ungene at de ikke kan få alt de peker på. Å nekte dem å kle seg ut og leke ute sammen med vennene på noe som føles som en viktig sosial arena, mener jeg blir feil ;)

Tilgi meg at jeg prøver å holde igjen litt mht til alle former for tradisjoner som kun har med det kommersielle å gjøre. Jeg liker ikke den formen for tradisjoner- enten det er snakk om Thanksgiving eller Halloween. Dette er tradisjoner som ikke har noen opprinnelse i norsk kultur. Og faktisk så liker jeg ikke mors- og farsdag heller:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilgi meg at jeg prøver å holde igjen litt mht til alle former for tradisjoner som kun har med det kommersielle å gjøre. Jeg liker ikke den formen for tradisjoner- enten det er snakk om Thanksgiving eller Halloween. Dette er tradisjoner som ikke har noen opprinnelse i norsk kultur. Og faktisk så liker jeg ikke mors- og farsdag heller:-(

Helt greit det ;)

Siden jeg fortsatt har små barn, så ser jeg slike ting som gyldne anledninger til å gjøre ting ungene koser seg og trives med, så da er det lett å like det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det så mange som har erfaring med unger som har fått feire halloween da? Det er vel ikke SÅ mange åra siden de begynte?

Denne erfaringen din tar jeg med en klype salt ;o)

Nei, det er sant:-) Skikken er jo bare 13 år gammel. Min erfaring dreier seg om foreldre som tør å selv velge hva deres barn skal delta i - og ikke. Innerst inne var jeg stum av beundring for folk som klarte å regulere sine barns liv ut fra hva de selv anså som best for dem - og ikke bare ut i fra hva alle andre gjorde.

Skulle ønske jeg hadde hatt det samme motet:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit det ;)

Siden jeg fortsatt har små barn, så ser jeg slike ting som gyldne anledninger til å gjøre ting ungene koser seg og trives med, så da er det lett å like det :)

Ok, togli:-) Jeg er sikker på at du er en person som selv vet hva som er best for dine barn:-) Jeg er overhodet ikke i tvil om det.

Det er bare meg som er en liten rebell :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, togli:-) Jeg er sikker på at du er en person som selv vet hva som er best for dine barn:-) Jeg er overhodet ikke i tvil om det.

Det er bare meg som er en liten rebell :-)

Takk :) Og man trenger rebeller også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en følelse av at problemene og frustrasjonene stiker langt dypere enn kun til at han ikke bryr seg om å markere halloween og at dere har fullstendig ulikt syn på hvor mye aktivitet som må til for at familien skal fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tviler jeg ikke på, men jeg ser ingen grunn til ikke å gi barna denne gleden :)

Foreldre som nekter sine barn å gjøre dette, vil jeg tenker er ganske sære og kanskje en smule egoistiske? Man trenger tross alt ikke gjøre så veldig mye ut av det heller :)

Jeg leste artikkelen, og har heldigvis inntrykk av at "knep" ikke er så stort problem idag som det var for noen år siden. Ungene mine fortalte om noen som et år kasta egg på huset til naboer. Neste dag måtte de gå rundt i byggefeltet og vaske etter seg, så jeg tror nok de fleste barna i området her har dette i bakhodet ;)

Trådstarters mann har da ikke nektet ungene å feire halloween? Hun skriver at ungene er for store til å ville tigge godteri, og at faren har sagt at hvis de vil markerer dagen på noe vis, så får de komme med forslag selv til hvordan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...