Gå til innhold

Påtvugne sorgritualer allehelgensnatt


Gjest skyldskyld

Anbefalte innlegg

Gjest skyldskyld

Jeg har hatt det så utrolig tøft etter at jeg mistet moren min I sommer. Tenker på henne veldig ofte. Får overveldende følelser innimellom som gjør at jeg tenker jeg ikke orker dette. Så er det denne dagen i morra .Jeg føler jeg burde dra på graven og tenne lys og sånt. Samtidig så gråter jeg bare jeg nærmer meg kirken hvor hun ble gravlagt. Det vekker så mye i meg.

Så er det at jeg strever med å forberede meg til en eksamen. Det er veldg viktig for meg og min fremtid og jeg kan på en måte ikke drukne meg i sorgen nå og bli helt oppløst. Samtidig føler jeg skyldfølelse når jeg ikke vil dra på graven i morra.

Det høres så kynisk ut også at jeg prøver å ikke minnes moren min fordi jeg må lese til eksamen. men sånn er det nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du ikke bare utsette hele greia til eksamen er over, da? Dra dit når du er ferdig med eksamenen, mener jeg? Jeg pleier å være fullstendig mentalt utlada etter en eksamen, så da hadde jeg jammen gjort det. Da gjør det jo ikke noe om du bryter sammen og trenger en dag eller to på å komme det ovenpå igjen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest shunyata

Jeg bruker å gå til pappas grav når jeg selv vil...uansett hvilke dag det er...men jeg går ikke på allehelgensdagen...

Hvorfor skal menneske-skapte ritualer få bestemme når jeg skal gå til pappas gravsted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Har aldri tenkt allehelgensnatt/dag som noe spesielt mtp sorg. Må si at jeg besøker grav når det passer meg.

Ser ingen grunn til at du skal ha dårlig samvittighet for å prioritere skole/eksamen. Høres sunt og fornuftig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skylskyld

Jeg bruker å gå til pappas grav når jeg selv vil...uansett hvilke dag det er...men jeg går ikke på allehelgensdagen...

Hvorfor skal menneske-skapte ritualer få bestemme når jeg skal gå til pappas gravsted?

Enig med deg. Det blir også ikke helt ekte heller synes jeg om mye av motivasjonen for å gå på graven dreier seg om hva alle andre vil synes , eller skyldfølelse endog for den døde. At det bare blir en plikthandling.

nå er det godt mulig jeg drar en tur i morgen men da skal det være av de rette grunnene tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest imzedimze

moren min døde da jeg var 18 år, og jeg har aldri vært på graven hennes.

hva for noe påtvungne sorgritualer er det du mener? er da ingen som tviler deg til å gå til graven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...