Gå til innhold

Kiwi-Bob: uføretrygdet vs jobb

Anbefalte innlegg

Gjest Gjerrig Narken
Skrevet

Leser i artikkelen fra DB(nedenfor) at Kiwi-Bob tjener store summer på Kiwi-kjedens holdbarhetsgarantier. Bare denne uken tjente han 16.000,-, og til nå i år har han tjent 280.000,- "- Jeg har 700 000 på Kiwi-kontoen. Det er reine penger jeg har tjent på Kiwi" sier Bob.

Hvorfor får en mann uføretrygd når han reiser rundt og gjør en "jobb" som dette? Jeg går ut i fra at det kreves mye tid og krefter for å gjøre denne jobben, og med den innsatsen kunne han fint ha utført en jobb(f.eks som ansatt i en Kiwi-forretning). Han ble påkjørt som 10-åring, men det ser ikke ut som dette skader han fra å utføre arbeid. Hadde jeg hatt valget mellom å jobbe på en kjedelig arbeidsplass og å være uføretrygdet og kunne tjene så mye på ekstraarbeid(i vanlig arbeidstid) så hadde valget vært enkelt. Mener å ha lest at den bilen han har også er sponset av Kiwi?

Jeg presiserer at jeg ikke er misunnelig på Bob, men ønsker å rette søkelyset mot hvorvidt det han driver med burde være lov eller ikke. Jeg vet om andre mennesker som er uføretrygdet og som har hobbyer som de generer mye penger på. Trodde hensikten med å få uføretrygd var å lønne mennesker som ikke har mulighet til å utføre et arbeid.

http://www.dagbladet.no/2009/10/31/nyheter/innenriks/kiwi-bob/8820990/

Gjest Reisesyke
Skrevet

Han kunne sikkert vært ansatt i en butikk hvis eneste gjøremål var å sjekke datoer, men jeg skal være enig i at når han greide å ta sertifikatet burde han være i stand til å greier mer enn å sjekke datoer.

Skrevet

Jeg er helt enig med deg i den tankerekken. Dette må da være både trygde- og skattesvindel. Klarer man å reise rundt og sjekke priser så mye som han gjør, kunne man nok klart å jobbe med noe lignende også. ...og inntekten burde oppgis til beskatning.

Skrevet

Jeg vet ikke jeg, men jeg synes det er noe psykt og tvangspreget over det hele når et menneske bruker hver ledige time på å reise rundt og sjekke holdbarhetsdatoer. Kanskje det er en grunn til at han har fått uføretrygd...

Skrevet

Helt enig i det du skriver. Trygdesystemet i Norge fungerer ikke, det blir utnyttet så det holder...

Jeg vet selv om flere som har uføretrygd men som jobber svart ved siden av. Kanskje jeg skal begynne å tipse trygdekontoret. Det hadde de jaggu fortjent :-/

Gjest firepile
Skrevet

Han kunne sikkert vært ansatt i en butikk hvis eneste gjøremål var å sjekke datoer, men jeg skal være enig i at når han greide å ta sertifikatet burde han være i stand til å greier mer enn å sjekke datoer.

Jobber han ikke også som avløser på en gård?

Gjest firepile
Skrevet

Jeg vet ikke jeg, men jeg synes det er noe psykt og tvangspreget over det hele når et menneske bruker hver ledige time på å reise rundt og sjekke holdbarhetsdatoer. Kanskje det er en grunn til at han har fått uføretrygd...

''Kanskje det er en grunn til at han har fått uføretrygd''

Men i praksis jobber han jo som selvstendignæringsdrivende. Og da skal han selvfølgelig skatte av denne inntekten. Og neppe ha uføretrygd. Det skal da være likhet for loven?

Gjest firepile
Skrevet

Helt enig i det du skriver. Trygdesystemet i Norge fungerer ikke, det blir utnyttet så det holder...

Jeg vet selv om flere som har uføretrygd men som jobber svart ved siden av. Kanskje jeg skal begynne å tipse trygdekontoret. Det hadde de jaggu fortjent :-/

''Kanskje jeg skal begynne å tipse trygdekontoret. ''

Det bør du gjøre, ja.

Skrevet

Tviler på at det nytter å tipse trygdekontoret.

Vi har en her i byen som har tipset om flere som jobber svart,men de får fortsette.

Gjest Kiwikunde
Skrevet

Hvis jeg er rett orientert så er det en grense for hvor mye en kan tjene i tillegg til trygden før denne skal regnes om. Det kan jo godt hende er gjort i hans situasjon.

Det jeg også ser for meg er jo at disse pengene han tjener på Kiwi ikke blir oppgitt som inntekt. Det er en godtgjørelse eller erstatning for utgått vare, og normalt så utbetales bare småkroner for sånt kan jeg tenke meg. Kan ikke tenke meg at Kiwi innberetter dette, eller at de er pliktige til det. Mulig at det ligger i gråsoneland.

Gjest trist jente
Skrevet

Man bør absolutt informere trygdekontoret dersom man vet om noen som jukser er min mening. Om de velger å ikke følge det opp kan man lite gjøre, men har ihvertfall gjort sitt.

Kiwi-Bob har jeg ikke hørt om før - merkelige greier..

Gjest Reisesyke
Skrevet

Jobber han ikke også som avløser på en gård?

Har ikke peiling, men det trenger ikke å bety at han kan fungere i en "vanlig" jobb. Kravene til arbeidstakerene i dag er årsaken til at det er så mange som er ufør.

Gjest firepile
Skrevet

Har ikke peiling, men det trenger ikke å bety at han kan fungere i en "vanlig" jobb. Kravene til arbeidstakerene i dag er årsaken til at det er så mange som er ufør.

Hvorfor trenger han en "vanlig" jobb. Han har jo skapt sin egen arbeidsplass.

Og er det ikke en begrensning på hvor mye en uførhetstrygdet kan tjene? Gjelder ikke de samme reglene for alle?

Gjest Reisesyke
Skrevet

Hvorfor trenger han en "vanlig" jobb. Han har jo skapt sin egen arbeidsplass.

Og er det ikke en begrensning på hvor mye en uførhetstrygdet kan tjene? Gjelder ikke de samme reglene for alle?

Han har funnet et smutthull i reglene kan man si.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...