Gå til innhold

Utdannelse


Gjest Mvh Lei av jobben

Anbefalte innlegg

Gjest Mvh Lei av jobben

Er utbrent i den jobben jeg har(barnehageansatt,45år).

Har lite utdannelse fra ungdomstiden, desverre.Derfor er jeg litt frustrert ang hva jeg gjør nå.

Finnes det håp for oss godt voksne? Trenger tips om ideer til voksenutdannelse/skoler. Må være noe der jeg kan slippe matte og engelsk. Det blir for vanskelig, tror jeg. Og hvordan greie seg økonomisk( er alenemor)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mvh lei av jobben

Jeg er også alenemor og tok ny utdannelse i voksen alder. Jeg levde på studielån.

Kan jeg spørre hvilken utdannelse du tok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mvh Lei av jobben

Jeg er også alenemor og tok ny utdannelse i voksen alder. Jeg levde på studielån.

Du verden, nå ble jeg imponer:)

Regner med at du da hadde en allmennutdannelse da du satte i gang.......Mangler den, føler derfor at det stopper litt opp.Men som Digital skriver, man setter nok begrensningene selv.Mine begrensninger har også vært helsa, så akkurat nå har jeg begynt med å prøve og bedre den.

Problemer er til for å løses:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mvh Lei av jobben

Det er bare du selv som setter dine egne begrensninger.

HVA har du lyst til?..er kanskje det første du bør spørre deg?!

Mye av det jeg har lyst til, stopper desverre opp pga manglende allmennutdannelse.Men jeg skal nok finne på noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blågenser

Du verden, nå ble jeg imponer:)

Regner med at du da hadde en allmennutdannelse da du satte i gang.......Mangler den, føler derfor at det stopper litt opp.Men som Digital skriver, man setter nok begrensningene selv.Mine begrensninger har også vært helsa, så akkurat nå har jeg begynt med å prøve og bedre den.

Problemer er til for å løses:)

Om du ønsker å ta en utdannelse som krever vanlig studiekompetanse, så kjenner jeg de som har tatt et par,tre fag om gangen på kveldstid. Man bør nok ha et forholdsvis langt perspektiv for å gjennomføre det. Ellers kan du se her:

http://www.samordnaopptak.no/info/generell-studiekompetanse/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Mye av det jeg har lyst til, stopper desverre opp pga manglende allmennutdannelse.Men jeg skal nok finne på noe.

Du kan ta studiekompetanse via Voksenopplæring på ett år. Dersom kommunen din tilbyr dette. Sjekk nettsidene til din vidergående skole.

Jeg kjenner mange som har tatt dette, for å så ta høyere utdannelse. Selv har jeg delt det opp over flere år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Mye av det jeg har lyst til, stopper desverre opp pga manglende allmennutdannelse.Men jeg skal nok finne på noe.

Beklager, jeg så ikke at du ikke ville ta matte og engelsk, da blir svaret mitt feil siden dette inngår i studiekompetanse.

Voksenopplæringen er annerledes enn vanlig vgs, så du kan jo ta kontakt. Foregår på kveldstid med samlinger nå og da, og innleveringer via nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest best wishes

hei, først en oppklaring, Du har vel ikke jobbet i 45 år?

Du kan søke realkompetanse pga yrkeserfaring. Hvis du har dysleksi eller dyskalkuli så kan du komme inn på noen studier hvor det kreves. Du får da fritak. Når du har kommet inn på studiet tror jeg det blir vanskelig med fritak.

hva med å begynnne på en førskolelærerutdannelse og så jobbe i et annet felt enn barnehage? Da får du jo tittel som miljøterapeut. Sosionom er det vel ikke så mye engelsk eller matte vil jeg tro. jeg kan jo selvsagt ta feil.

Eller hva med å studere spesialpedagogikk. Det er jo også spennende. Noe engelsk litteratur er det, men jeg tror du kommer gjennom studiet uten å lese akkurat de bøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mvh Lei av jobben

hei, først en oppklaring, Du har vel ikke jobbet i 45 år?

Du kan søke realkompetanse pga yrkeserfaring. Hvis du har dysleksi eller dyskalkuli så kan du komme inn på noen studier hvor det kreves. Du får da fritak. Når du har kommet inn på studiet tror jeg det blir vanskelig med fritak.

hva med å begynnne på en førskolelærerutdannelse og så jobbe i et annet felt enn barnehage? Da får du jo tittel som miljøterapeut. Sosionom er det vel ikke så mye engelsk eller matte vil jeg tro. jeg kan jo selvsagt ta feil.

Eller hva med å studere spesialpedagogikk. Det er jo også spennende. Noe engelsk litteratur er det, men jeg tror du kommer gjennom studiet uten å lese akkurat de bøkene.

Tror desverre ikke jeg kommer inn på førskolelærer, for jeg mangler allmennfag. Men skal sjekke litt. Drømmen er å slippe barnehage.

Ellers er jeg 45 år, dårlig forklart av meg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du verden, nå ble jeg imponer:)

Regner med at du da hadde en allmennutdannelse da du satte i gang.......Mangler den, føler derfor at det stopper litt opp.Men som Digital skriver, man setter nok begrensningene selv.Mine begrensninger har også vært helsa, så akkurat nå har jeg begynt med å prøve og bedre den.

Problemer er til for å løses:)

For å komme inn på en del høyskole- eller universitetsfag, kan du søke på realkompetanse og 23 / 5 -regelen. Dermed trenger du ikke evt. ta mer enn norsk (hovedmål og sidemål), matematikk, engelsk, naturfag, samfunnsfag og nyere historie. Noe av det har du kanskje fra før av som kan brukes, hvis ikke, er det jo ikke helt uoverkommelig mengde fag som må taes. :)

http://www.samordnaopptak.no/info/poengberegning/23_5_regelen/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tenk alternativt

Må det være en teoretisk utdannelse du skal ta? Kunne du tenke deg noe mer praktisk der du f.eks kan jobbe litt først og så evt få hjelp fra bedriften til å ta kurs du kan få nytte av?

Tenk alternativt! F.eks trenger du bare sertifikat for å bli yrkessjåfør. Nå sier jeg ikke at dette kanskje er noe for deg, men du ser hvor jeg vil. Mange yrker krever ikke all verdens teori.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ex.phil.+ex.fac. 0.5 år

halvårsenhet 0.5 år

profesjonsstudiet 5 år

Totalt 6 år.

Jeg har tatt ex.phil et par år før det ble obligatorisk med både ex.phil og ex.fac.

Ex.phil var da mye mer omfattende enn ex.phil nå.

Vet du noe om det holder med ex.phil fra 1995, eller må jeg ta ex.fac også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blågenser

Jeg har tatt ex.phil et par år før det ble obligatorisk med både ex.phil og ex.fac.

Ex.phil var da mye mer omfattende enn ex.phil nå.

Vet du noe om det holder med ex.phil fra 1995, eller må jeg ta ex.fac også?

ex.fac. var bare 6(?) studiepoeng da jeg tok det, men fagspesifikt. Jeg hadde også gammel ex. phil., men måtte ta ex.fac. Dette begynner jo å bli noen år siden nå, så hva reglene er per dags dato vet jeg ikke.

Opptaksreglene er heller ikke like for de forskjellige universitetene, så jeg ville gått på det enkeltes universitets hjemmeside og sjekket der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...