Gå til innhold

Hva kom først ?


FGT

Anbefalte innlegg

Siden jeg ikke fikk et godt nok svar på mitt spørsmålene i sted, som jeg muligens formulerte litt springende, så stiller jeg heller et spørsmålene som jeg stilte for over et år siden

Det kan ligne litt på spørsmålet som vi alle kjenner så godt : hva kom først høna eller egget ?

Dette skjedde for lenge lenge siden.

Sto over for noen viktige avgjørelser som føltes som et press. Jeg hadde lagt meg til å sove den kvelden , da det plutselig begynte å gå litt rundt i hodet på meg. En fremmed ekkel tanke kom ukontrollert i hodet på meg. og følte som jeg mistet kontakt med følelsene mine, det flatet ut på en måte.

Fikk voldsom skyldfølelse neste dag , da denne tanken dominerte meg hele tiden og opprettholdte

denne skyldfølelsen, sikkert også fordi jeg var kommet i kjemisk ubalanse

Spørsmålet blir : Hva kom først ? Depresjonen eller tanken. Kan en si om det da var en endogen depresjon eller en reaktiv depresjon ? Dette har jeg lurt på siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Følelser er en følge av bevisste og ubevisste tanker. Altså tanker først, depresjon etterpå.

Ja det kan ha med måten å tenke på. Men i min situasjon var det mer et bilde som kom, og som jeg reagerte på momentant, nærmest som en refleks. Omtrent som om noen kom å brant deg med et eller annet som du ikke så før du merket det. Du plages med dette lenge som et brennemerke som er der lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følelser, tanker, biologi, erfaringer er et samspill.

Hva kommer først- det har de kranglet om i mange år. Noen ting går raskt- som reflekser og "fare" reaksjoner blant annet.

Andre ting klarer man å kontrollere ved tanken.

Så spørsmålet ditt er det vanskelig å svare på- for det er nok et samspill av mange ting.

Sov godt! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

Følelser er en følge av bevisste og ubevisste tanker. Altså tanker først, depresjon etterpå.

''Følelser er en følge av bevisste og ubevisste tanker. Altså tanker først, depresjon etterpå.''

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

Ja det kan ha med måten å tenke på. Men i min situasjon var det mer et bilde som kom, og som jeg reagerte på momentant, nærmest som en refleks. Omtrent som om noen kom å brant deg med et eller annet som du ikke så før du merket det. Du plages med dette lenge som et brennemerke som er der lang tid.

''Men i min situasjon var det mer et bilde som kom, og som jeg reagerte på momentant, nærmest som en refleks.''

Bildet kom inn i hodet ditt, altså fra tankene. Da fikk du nok en endogen depresjon som følge av det. hadde det vart noe som ble påført deg utenfra, en hendelse, hadde det vært en reaktiv depresjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Men i min situasjon var det mer et bilde som kom, og som jeg reagerte på momentant, nærmest som en refleks.''

Bildet kom inn i hodet ditt, altså fra tankene. Da fikk du nok en endogen depresjon som følge av det. hadde det vart noe som ble påført deg utenfra, en hendelse, hadde det vært en reaktiv depresjon.

Ja jeg tror du forstår dette. Tror også det må ha vært at denne stress eller press situasjonen som utløste en latent svakhet hos meg, eller arvelig faktor,( endogen ) i et følsomt sinn, som i gjenn må ha skapt et bilde som jeg ble opphengt i. Ingen har kunnet forklare meg dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men i min situasjon var det mer et bilde som kom, og som jeg reagerte på momentant, nærmest som en refleks.''

Bildet kom inn i hodet ditt, altså fra tankene. Da fikk du nok en endogen depresjon som følge av det. hadde det vart noe som ble påført deg utenfra, en hendelse, hadde det vært en reaktiv depresjon.

En ting til, bilde kom ikke fra noen tanke, men som lyn fra klar himmel :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...