Gå til innhold

NHD - Cipralex - for ungdom


Gjest ..mor til mulig ME-pasient

Anbefalte innlegg

Gjest ..mor til mulig ME-pasient

Hei,

Min sønn på 15 år er utslitt, har vært sliten siden kyssesyke for halvannet år siden, men har i høst vært spesielt preget,- sliten både i kropp og hode - orker ikke å konsentrere seg, klarer ikke å gå på skolen.

Legen har skrevet ut Cipralex 10mg til ham - i et forsøk på å puffe ham i riktig retning i humøret (han er ikke spesielt deprimert som vi ser, men det er klart at det er ikke en lystelig tid for ham - eller oss andre).

Jeg ser på nettet nå i etterkant av legetimen at disse pillene _ikke_ anbefales til unge under 18 år - og at bivirkninger blant annet er suicidale tendenser. (I tillegg til kvalme og mye annet han vel ikke trenger på toppen av det hele...)

Hvilket gjør meg veldig skeptisk.

Hva er din mening om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest vår historie

Hei. Kjenner godt igjen situasjonen din. Min datter fikk også kyssesyken i 15-års aldreren og ble totalt utmattet i en to-årsperiode etterpå.

Hun hadde veldig stort fravær på skolen og greide ikke annet enn å ligge når hun var hjemme. Sosiale ting og trening var utelukket da hun bare ble mere sliten og utmattet av dette.

I tillegg kom hodepine, ømme muskler, slet med søvn og ble selvfølgelig dårlig humør og deppa pga dette. Hun fikk sarotex i en periode. Må innrømme jeg var veldig skeptisk til dette, men det gikk bra. Hun fikk ihvertfall effekt på søvnen, men jeg tror det viktigste var å la tiden lege dette.

Nå er hun ihertfall frisk som en fisk og bruker ingen medisiner lengre ;-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ..mor til mulig ME-pasient

Hei. Kjenner godt igjen situasjonen din. Min datter fikk også kyssesyken i 15-års aldreren og ble totalt utmattet i en to-årsperiode etterpå.

Hun hadde veldig stort fravær på skolen og greide ikke annet enn å ligge når hun var hjemme. Sosiale ting og trening var utelukket da hun bare ble mere sliten og utmattet av dette.

I tillegg kom hodepine, ømme muskler, slet med søvn og ble selvfølgelig dårlig humør og deppa pga dette. Hun fikk sarotex i en periode. Må innrømme jeg var veldig skeptisk til dette, men det gikk bra. Hun fikk ihvertfall effekt på søvnen, men jeg tror det viktigste var å la tiden lege dette.

Nå er hun ihertfall frisk som en fisk og bruker ingen medisiner lengre ;-).

Takk for svar - det var jo litt oppmuntrende å høre!

Ser at den medisinen du skriver om har en del av de samme bivirkninger som den min sønn fikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

KRUS -kronisk utmattelsessyndrom er ikke en psykisk lidelse, men kan ha depresjon som en følgetilstand.

Det er ikke påvist et eneste ekstra selvmord i verden grunnet AD til ungdom. Du har intet å frykte.

På den annen side skal dere ha nøkterne forhåpninger til hva Cipralex kan gjøre - spesielt om han ikke fremviser depressive symptomer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ..mor til mulig ME-pasient

KRUS -kronisk utmattelsessyndrom er ikke en psykisk lidelse, men kan ha depresjon som en følgetilstand.

Det er ikke påvist et eneste ekstra selvmord i verden grunnet AD til ungdom. Du har intet å frykte.

På den annen side skal dere ha nøkterne forhåpninger til hva Cipralex kan gjøre - spesielt om han ikke fremviser depressive symptomer.

OK,takk! Det var jo forsåvidt beroligende - det var nå bare det det stod i vedlegget jeg reagerte på ;

"Cipralex bør normalt ikke brukes av barn og ungdom under 18 år. Du bør også vite at pasienter under 18 år har en økt risiko for bivirkninger som selvmordsforsøk, selvmordstanker og fiendtlighet (særlig aggresjon, opposisjonell adferd og sinne) når de tar denne typen legemidler."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The truth!

KRUS -kronisk utmattelsessyndrom er ikke en psykisk lidelse, men kan ha depresjon som en følgetilstand.

Det er ikke påvist et eneste ekstra selvmord i verden grunnet AD til ungdom. Du har intet å frykte.

På den annen side skal dere ha nøkterne forhåpninger til hva Cipralex kan gjøre - spesielt om han ikke fremviser depressive symptomer.

''Det er ikke påvist et eneste ekstra selvmord i verden grunnet AD til ungdom. Du har intet å frykte.''

Skulle tro du jobbet for legemiddelindustrien!

CCHR PSA: Antidepressants can cause suicides & violence:

Antidepressants and School Shootings, Suicide, Addiction:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ..mor til mulig ME-pasient

''Det er ikke påvist et eneste ekstra selvmord i verden grunnet AD til ungdom. Du har intet å frykte.''

Skulle tro du jobbet for legemiddelindustrien!

CCHR PSA: Antidepressants can cause suicides & violence:

Antidepressants and School Shootings, Suicide, Addiction:

Hmmm. Ja,- jeg er skeptisk. Fikle med psyken til en som ikke ser ut til å være deprimert fra før...

...jeg tror jeg heller mer og mer til å bruke pillene selv - tror nesten vi foreldre trenger slike medisiner mer i denne situasjonen ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

''Det er ikke påvist et eneste ekstra selvmord i verden grunnet AD til ungdom. Du har intet å frykte.''

Skulle tro du jobbet for legemiddelindustrien!

CCHR PSA: Antidepressants can cause suicides & violence:

Antidepressants and School Shootings, Suicide, Addiction:

Det er mange advarsler om dette.

Det er påvist hos enkelte økt forekomst av suicidaltanker og suicidalforsøk. Av det har en antatt at da må det også bli flere faktiske selvmord. Det har det imidlertid ikke vært påvist i en eneste undersøkelse.

Derimot førte advarslene til en 22% nedgang i forskrivingen til ungdom i Nederland i 2005. I det samme året økte antallet selvmord med 49%!

Det kommer en artikkel om dette i neste utgave av dagens medisin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ..mor til mulig ME-pasient

Det er mange advarsler om dette.

Det er påvist hos enkelte økt forekomst av suicidaltanker og suicidalforsøk. Av det har en antatt at da må det også bli flere faktiske selvmord. Det har det imidlertid ikke vært påvist i en eneste undersøkelse.

Derimot førte advarslene til en 22% nedgang i forskrivingen til ungdom i Nederland i 2005. I det samme året økte antallet selvmord med 49%!

Det kommer en artikkel om dette i neste utgave av dagens medisin.

Selvsagt er et _gjennomført_ selvmord det verst tenkelige utfallet - og da er det jo betryggende å høre at det er helt utenkelig. Om det nå er sant. Men - nestverst vil jeg si at selvmodstanker er. Og når dette da dreier seg om en ungdom - i en sårbar fase i livet - som i utgangspunktet _ikke_ er deprimert, så er jeg ekstremt skeptisk til dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...