Gå til innhold

Er psykotiske farlige eller?


Gjest vil vite mer om dette............

Anbefalte innlegg

Gjest vil vite mer om dette............

Jeg spør fordi ordet "psykotisk" høres så skremmende ut. Det man leser i media av psykotiske mennesker er at de kan drepe ovs regner jeg med bare er ett fåtall. Kan noen beskrive psykotiske og hvordan man eventuelt opprtrer med slike mennesker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det vil egentlig jeg også.. Naboen min er psykotisk, lager mye lyd og en gang måtte ambulansen komme og hente han. Er det noe å bekymre seg for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest psykogirl31

Jeg vet ikke så mye om psykose rent faglig, men kan fortelle hvordan jeg opplevde å være psykotisk. Himmelen med dagslys strålet kreftefremkallende stråler. Jeg var livredd for å komme nær mennesker med ca. 200 meter radius fordi jeg var redd vibrasjonene deres - at strålene fra dem skulle skyte meg rett i bakken slik jeg kom til å dø. Jeg rømte til fjellet, og satt på en hylle og speidet etter mennesker. Der var det oversiktelig, ingen kunne overraske meg med dødlige stråler. Jeg visste jeg var i ferd med å tørne, men redselen og opplevelsen var like sterk. Jeg kom til den stunden at jeg var fanget mellom bebyggelse med masse mennesker. Jeg løp fram og tilbake i en liten skog, vekk fra menneskelige lyder på grunn av radiusen med eventuelle negative stråler var for kort i skogen.

En lege ble kontakten av noen som ringte meg. Legen spurte hvor jeg var og det tok lang tid før jeg turte å si det fordi jeg var redd for at hun skulle sende politi med dødlige stråler etter meg. Men legen kom heldigvis alene. Da hun brøt radiusen tenkte jeg sitt stille- sitt stille. Da hun var tre meter fra meg klynket jeg at hun ikke skulle komme nærmere, og det respekterte hun. Da jeg merket at hennes vibrasjoner var positive turte jeg å stole på henne. Jeg ble med henne tilbake til legesenteret, men hun måtte pent snike seg gjennom skogen sammen med meg. Da en ung mann kom på samme vei, kastet jeg meg inn til et gjerde, gråt og skalv da han paserte av redsel. Jeg fikk gå inn bakveien på legekontoret, og det første jeg gjorde der var å slukke tørsten. Da jeg ikke hadde kommet meg på burikken, nær mennesker og ikke fått i meg væske var jeg utmattet, dehydret og skrudd. Men farlig?

Nei. Det var nok verden og mennesker som var farlig. Hadde noen kastet seg over meg om jeg hadde fått panikk, vet jeg ikke hva som kunne ha skjedd. Trolig hadde jeg gjort alt jeg kunne for å komme meg vekk og løs. Eller sparket, slått i selvforsvar.

Jeg er av den typen som vanligvis er veldig glad i mennesker og dyr, Har en flokk med dyr og slipper heller ut fluer av vinduet enn å drepe dem. Om jeg dreper et innsekt stikker det langt inn i hjerteroten - så jeg hadde aldri vært i stand til å drepe eller skade et menneske. Men psykoser kan jo være så mangt. Jeg prøvde å bryte meg inn i en brakke for å unngå strålene fra himmelen, menkom meg heldigvis ikke inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er ca 7ggr større risiko for at en person med schizofreni blir morder enn gjennomsnittsborgeren. Siden risikoen i normalbefolkningen er så utrolig lav, blir selv 7 ggr dette meget lavt. Til sammenligning er det 2000 ggr forhøyet risiko for mord fra en mann som er dømt for voldtekt.

Om du tar de psykotiskes forhøyede risiko, så finnes den nesten utelukkende hos de ubehandlede/umedisinerte. Blant disse igjen er den forhøyde risiko samlet hos de som også er rusmisbrukere og som har paranoide vrangforestillinger.

Konklusjon: Den vanlige psykotiske som får behanling og som ikke ruser seg (særlig på hasj og amfetamin) er særdeles lite farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...