Gå til innhold

hva er vanlig for ansatte i barnehage


Gjest ved sykdom?

Anbefalte innlegg

Gjest ved sykdom?

Noen som vet hvem som skal ha ansvaret for å tilkalle vikar i en barnehage ved sykdom av en ansatt? Den ansatte eller en leder?

Lover /vanlig praksis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Caloni Makaroni

Aldri den ansatte. Leder eller de andre som er på jobb må ta en ringerunde og høre om noen har mulighet til å ta på seg en ekstra dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Det kommer helt an på rutinene i barnehagen, det er ingen lov på det.

Men det ligger på styrer å ha forsvarlig bemanning, sånn sett kan ansvaret plasseres der.

Vi har det slik at assistentene melder til ped.leder når de er syke/for sent/et eller annet - fordi de alltid har oversikt over hvem som har hvilke vakter, hvor mange barn som er borte på avd. osv. Ped.leder vurderer om det er nødvendig med vikar, dersom det er det kan de kontakte de to vi har som jobber i deltidsstillinger. Dersom ingen av dem kan, så må de varsle styrer - som bestiller vikar fra et byrå.

Men jeg vet om andre barnehager som har alt via styrer så vedkommende har full kontroll f.eks.

Jeg synes det er viktigere at vi har forsvarlig bemanning enn at jeg har full kontroll, så så lenge det ikke går "over alle støvleskaft" lar vi det være på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Caloni Makaroni

Det kommer helt an på rutinene i barnehagen, det er ingen lov på det.

Men det ligger på styrer å ha forsvarlig bemanning, sånn sett kan ansvaret plasseres der.

Vi har det slik at assistentene melder til ped.leder når de er syke/for sent/et eller annet - fordi de alltid har oversikt over hvem som har hvilke vakter, hvor mange barn som er borte på avd. osv. Ped.leder vurderer om det er nødvendig med vikar, dersom det er det kan de kontakte de to vi har som jobber i deltidsstillinger. Dersom ingen av dem kan, så må de varsle styrer - som bestiller vikar fra et byrå.

Men jeg vet om andre barnehager som har alt via styrer så vedkommende har full kontroll f.eks.

Jeg synes det er viktigere at vi har forsvarlig bemanning enn at jeg har full kontroll, så så lenge det ikke går "over alle støvleskaft" lar vi det være på denne måten.

Innlegget var postet klokken 07.31 i morges. Jeg tør tippe det var en barnehageansatt som akkurat hadde ringt inn og meldt fravær, og så fått beskjed om å skaffe en vikar for seg selv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Innlegget var postet klokken 07.31 i morges. Jeg tør tippe det var en barnehageansatt som akkurat hadde ringt inn og meldt fravær, og så fått beskjed om å skaffe en vikar for seg selv ;)

*knegg*

Og da er det kanskje en historie bak det også, så da skal jeg ikke nekte for at jeg kanskje hadde respondert på samme måte... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caloni Makaroni

*knegg*

Og da er det kanskje en historie bak det også, så da skal jeg ikke nekte for at jeg kanskje hadde respondert på samme måte... ;)

Det kan godt være det er en historie bak. Men det kan også være et sted hvor ledelsen ikke helt fungerer som den skal ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Det kan godt være det er en historie bak. Men det kan også være et sted hvor ledelsen ikke helt fungerer som den skal ;)

Ja, det er klart.

Men i disse hysteriske influensatider - så er det ikke så lett å skulle administrere en arbeidsplass. Det er svært lite vikarer å oppdrive, og enkelte ser ut til å tenke mer på seg selv enn helheten - det kan skape frustrasjon.

Dårlig ansatt, dårlig ledelse, manglende rutiner - det kan være hva som helst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caloni Makaroni

Ja, det er klart.

Men i disse hysteriske influensatider - så er det ikke så lett å skulle administrere en arbeidsplass. Det er svært lite vikarer å oppdrive, og enkelte ser ut til å tenke mer på seg selv enn helheten - det kan skape frustrasjon.

Dårlig ansatt, dårlig ledelse, manglende rutiner - det kan være hva som helst :)

Jeg kan ikke se for meg at dersom jeg ringer en tidlig morgen og varsler om at jeg ikke kommer på jobb, at jeg blir bedt om å finne en vikar, iallfall. Håper det sier litt om både meg og arbeidsplassen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Jeg kan ikke se for meg at dersom jeg ringer en tidlig morgen og varsler om at jeg ikke kommer på jobb, at jeg blir bedt om å finne en vikar, iallfall. Håper det sier litt om både meg og arbeidsplassen ;)

Heh, jeg tror ingen svarer sånn i et seriøst og rasjonelt øyeblikk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...