Gå til innhold

Inspirert av Prust sitt innlegg: navneskilt


Spirello

Anbefalte innlegg

Vi skal også ha navneskilt.. men synes det er litt vanskelig å velge hva vi skal ha på.. Jada - seløvfølgelig navna våre. :o)

Jeg har fornavn mellomnavn1 etternavn

sønnen fornavn fornavn mellomnavn1 etternavn2 (som faren sin, men mitt mellomnavn)

samboern fornavn etternavn

Skal jeg sa skrive Jens Karlsen (sambo)

Lise dovre hansen (meg)

Poden Dovre nilsen (sønnen min), eller bare poden, eller Poden Dovre?

Blir litt mye med tre fornavn med forskjellig etternavn? Droppe fornavn på oss voksne? Herregud.. Hva er vanlig? Bare fornavn syns jeg blir mangelfult. Hva ville dere gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tvillingmamma

hehe, vil bare si jeg er glad det ikke er oss :) vi gjorde det enkelt, alle har samme etternavn og barna har 1 fornavn hver :)

Lykke til med puslespillet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å få spesiallaget et skilt (eller lage selv)? Så tar du med alle fornavnene. Etternavnene skriver du hulter til bulter nederst på skiltet.

Her bor:

Kari og Per, Jonas, Pia, Kristine.

Hansen, Nilsen, Jensen, Dovre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, vil bare si jeg er glad det ikke er oss :) vi gjorde det enkelt, alle har samme etternavn og barna har 1 fornavn hver :)

Lykke til med puslespillet!

Joa, du kan så si.. :) Takk for tipset. Hadde vært enklere om samboern og jeg hadde hatt samme etternavn, jeg vil ha hans når vi gifter oss, men ingen planer om det ennå. Jeg skal beholde mellomnavnet mitt, siden det er mine besteforeldres etternavn og veldig spesielt. Sønnen min kan jo ikke få min samboers navn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes i hvert fall det er en dårlig idé å sette på junior med fornavn og mellomnavn, men droppe etternavnet hans. Tror du ikke faren hans vil synes det er litt sært?

Jeg ville enten skrevet fulle navn på alle tre - det er jo det dere faktisk heter - eller fullt navn på dere to voksne pluss bare fornavnet på junior.

Vi har den siste løsningen, men ingen av oss voksne har mellomnavn, dvs. mannen har et ekstra fornavn som han sjelden bruker, så det står ikke på skiltet. Altså ser det slik ut:

Lise Hansen

Per Nilsen (uten mellomnavnet "Oddvar")

Anne

Petter

Både "Anne" og "Petter" heter "Nilsen" som sin far, men det har vi ikke med på skiltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjør følgende på postkassen:

Hans Hansen (far)

Johanne Johansen (mor)

Kari (barn 1)

Ola (barn 2)

Barna har både mors og far etternavn, men det får postbudet og andre skjønne av seg selv :-)

Ved døra har vi ikke noe, men hvis vi skal ha vil jeg enten ha:

Familien Hansen Johansen

Eller evt. bare fornavnene til alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joa, du kan så si.. :) Takk for tipset. Hadde vært enklere om samboern og jeg hadde hatt samme etternavn, jeg vil ha hans når vi gifter oss, men ingen planer om det ennå. Jeg skal beholde mellomnavnet mitt, siden det er mine besteforeldres etternavn og veldig spesielt. Sønnen min kan jo ikke få min samboers navn..

Jeg vokste opp i en familie med 3 forskjellige etternavn. Jeg + to eldre søsken samme etternavn (fra far som døde tidlig). Vår mor giftet seg igjen, tok tilbake pikenavnet sitt da hun ikke ønsket å skifte navn for andre gang. De fikk ett barn sammen som fikk sin fars etternavn. Forklaringen på 3 navn var naturlig for oss, men syntes likevel det virket litt samlende og koselig å hete det samme som resten av familien.

Nå er jeg gift og har tatt min manns navn (i tillegg til pikenavn), og det har også barna våre. Er fornøyd med det, selv om mange synes det er gammeldags å endre navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vokst opp i familie med samme problem, der ingen hadde samme etternavn. På vårt skilt sto det fullt navn på de voksne, kun fornavn på barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Hva med å få spesiallaget et skilt (eller lage selv)? Så tar du med alle fornavnene. Etternavnene skriver du hulter til bulter nederst på skiltet.

Her bor:

Kari og Per, Jonas, Pia, Kristine.

Hansen, Nilsen, Jensen, Dovre.

Oi, det var rotete :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest me et moi

Jeg synes at navneskilt av typen:

HER BOR:

Anna

Jens

og Anders

(helt uten etternavn er koselig) når man har kommet så langt at man har funnet frem til ytterdøren, holder det at man får bekreftet at det er riktig dør gjennom fornavnene) :))

det enkle er ofte det beste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Vi har bare våre to etternavn på dørskiltet.

Dvs. jeg heter "Berg", mannen heter "Fjell", barna heter "Berg Fjell".

Dermed står det BERG FJELL på dørskiltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tatjana

Vi har tre etternavn, jeg har mitt pikenavn (skiftet ikke navn da vi giftet oss), han har sitt etternavn (han skiftet heller ikke navn da vi giftet oss). Barna har mitt+hans etternavn.

På postkassa står etternavnene, type "familien Olsen Hansen". På dørskiltet står kun fornavnene våre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville enten hatt fullt navn på alle tre, fornavn på alle tre, eller fullt navn på foreldre + fornavn på barnet.

Fullt navn på alle tre er grundig og ikke til å misforstå, men kanskje litt omstendelig. Hvis dørskiltet er det eneste stedet navnene står, kan det imidlertid være lurt.

Fornavn på alle tre er koselig og uformelt, men fungerer kanskje best der det f.eks står etternavn på postkassa.

Fullt navn på foreldre og fornavn på barn er en ganske vanlig variant, både tradisjonelt og nå for tiden.

I vår familie har jeg mitt opprinnelige navn ("Beate Nilsen"), mannen har sitt ("Gunnar Berg-Hansen") mens barna har hans etternavn ("Lise og Per Berg-Hansen").

Vi har bare etternavnene våre på postkassa (Nilsen/Berg-Hansen), og fornavn på dørskilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp i en familie med 3 forskjellige etternavn. Jeg + to eldre søsken samme etternavn (fra far som døde tidlig). Vår mor giftet seg igjen, tok tilbake pikenavnet sitt da hun ikke ønsket å skifte navn for andre gang. De fikk ett barn sammen som fikk sin fars etternavn. Forklaringen på 3 navn var naturlig for oss, men syntes likevel det virket litt samlende og koselig å hete det samme som resten av familien.

Nå er jeg gift og har tatt min manns navn (i tillegg til pikenavn), og det har også barna våre. Er fornøyd med det, selv om mange synes det er gammeldags å endre navn.

Jeg vil endre navn når vi gifter oss. :) Kosleig å hete det samme som mannen da. :) Har ingen problemer å kvitte meg med mitt etternavn da dette er fra fars side...Mellomnavnet mitt skal jeg beholde, for det har sønnen min som mellomnavn også. Bestefaren min (som jeg var veldig knyttet til, som en far for meg) fant på det navnet selv faktisk. INGEN andre som heter det. :) Og det er litt spesielt synes jeg. :) Han het Nilsen, men ville ikke hete det samme som ørten andre og fant på et sjøl. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...