Gå til innhold

Hjelp! Har fullstendig lesesperre i studiene!!


Gjest Hanni Brg1

Anbefalte innlegg

Gjest Hanni Brg1

Har startet opp på skolen igjen etter mange år i arbeidslivet og forsøker nå å innrette meg med en studieteknikk som innebærer å lese underveis. Da jeg gikk på skolen sist(15 år siden) så gikk det i "siste liten" lesing rett før eksamen, noe jeg hadde tenkt å unngå denne gangen.

I takt samme takt med mengden som skal læres så øker fortvilelsen min. Jeg forsøker å lese et par av de tyngre fagene, men det som står der fester seg overhode ikke. Jeg kunne like godt å lest på et knekkebrød - så tørt er innholdet. Jeg greier såvidt å fatte det som står i forordet, for så å falle helt fra når jeg kommer til fagord/utrykk/begreper osv.

Nå sitter jeg og vurderer om dette er noe for meg. De rundt meg sier "har man viljen så kommer man så langt man bare vil", men jeg føler at jeg virkelig er ute å sykler(enda jeg såvidt har begynt på studiene).

Er det noen som har tips på hvordan man skal roe nervene og få tak i det som står i faglitteraturen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det stopper på faguttrykk, så hadde jeg gjort en innsats for å bli trygg på disse. Hver gang det dukker opp et uttrykk du er usikker på, slå det opp og lær deg godt hva det betyr. Så leser du avsnittet en gang til - og plutselig ser du en sammenheng.

Fortsett slik, og det vil bli lettere og lettere å lese, fordi du forstår mer og mer.

Men jeg kan skrive under på at det ikke alltid er like lett å motivere seg til lesing altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følg godt med i forelesningene. Ta masse notater, sørg for at disse er ryddige og gjerne i flere forskjellige farger. Det gjør det koseligere å ta dem frem igjen.

Diskuter stoffet med medstudenter/ familie.

Lær mora di det du nettopp har lest, dvs gjenfortell med egne ord.

Belønn deg selv. Når du har lest x antall sider, fortjener du en cappucino, nemlig. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...