Gå til innhold

Bipolar og manisk/depressiv er da det samme?????


Gjest MedicNerd

Anbefalte innlegg

Gjest MedicNerd

Jeg kom i en diskusjon i går hvor en spurte om bipolar lidelse var det samme som manisk-depressiv lidelse. Selv var jeg da vitterlig ganske så sikker på at det er det samme, men da kommer part 3 inn og sier at "bipolare lidelser er noe helt annet, manisk-depressiv er noe som er mye verre" Jeg prøvde å motsi dette, men kom dessverre til kort.

Men det ER det samme??? Man har vel bare byttet betegnelse og spesifisert typer for å gjøre det mer ryddig? Det var ikke så moro å bli avspist sånn, for jeg følte meg ærlig talt litt bagatellisert med min bipolare diagnose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest i samme bås som deg

Same shit - new name.

Uting at folk som ikke vet hva de snakker om er så pokkers påståelige.

Manisk depressiv er det som de kalte dette før.

Bipolar-diagnosen er vel en "pen omskrivning" av ordet når "manisk depressiv" ble for belastet??

Det virker å være mer spesifikt ved at en deler inn i bipolar 1, 2 osv..

(+ Cyclotymi, rapid cycling, bipolar 3 (medikamentutløst), + til og med en variant til som jeg ikke husker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Manisk-depressiv er en gammel betegnelse, som da den ble bruk, er det samme som det vi i dag kaller bipolar 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MedicNerd

Ja, det er det samme. Men bipolar er vel litt mer spesifisert i grupper.

Takker for oppklaring! Godt å vite at jeg faktisk har rett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...