Gjest MedicNerd 0 0 Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 Jeg kom i en diskusjon i går hvor en spurte om bipolar lidelse var det samme som manisk-depressiv lidelse. Selv var jeg da vitterlig ganske så sikker på at det er det samme, men da kommer part 3 inn og sier at "bipolare lidelser er noe helt annet, manisk-depressiv er noe som er mye verre" Jeg prøvde å motsi dette, men kom dessverre til kort. Men det ER det samme??? Man har vel bare byttet betegnelse og spesifisert typer for å gjøre det mer ryddig? Det var ikke så moro å bli avspist sånn, for jeg følte meg ærlig talt litt bagatellisert med min bipolare diagnose. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest i samme bås som deg 0 0 Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 Same shit - new name. Uting at folk som ikke vet hva de snakker om er så pokkers påståelige. Manisk depressiv er det som de kalte dette før. Bipolar-diagnosen er vel en "pen omskrivning" av ordet når "manisk depressiv" ble for belastet?? Det virker å være mer spesifikt ved at en deler inn i bipolar 1, 2 osv.. (+ Cyclotymi, rapid cycling, bipolar 3 (medikamentutløst), + til og med en variant til som jeg ikke husker) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
candyqueen_83 11 417 0 Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 Ja, det er det samme. Men bipolar er vel litt mer spesifisert i grupper. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater 33 514 1 010 Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 Manisk-depressiv er en gammel betegnelse, som da den ble bruk, er det samme som det vi i dag kaller bipolar 1. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MedicNerd 0 0 Skrevet 4. november 2009 Del Skrevet 4. november 2009 Ja, det er det samme. Men bipolar er vel litt mer spesifisert i grupper. Takker for oppklaring! Godt å vite at jeg faktisk har rett 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.