Gå til innhold

Apropos god folkeskikk...

Luska
 Del

Anbefalte innlegg

Luska

Er dette god folkeskikk, syns dere?

Jeg jobber i en skranke. Her om dagen, kl 15:58 (jeg slutter på jobb kl 16) kommer en kar inn, pratende i telefonen. Jeg hadde så smått begynt å rydde sammen og forberede meg på å gå.

Han ble stående å prate i telefonen i flere minutter, rett foran skranken og meg, selvsagt uten å fremføre sitt ærend til meg, han var kun opptatt med telefonsamtalen. Jeg ventet høflig bak skranken. Så, to - tre minutter etter fire, er han endelig ferdig i telefonen og fremfører til slutt ærendet sitt.

Jeg ble skikkelig irritert, men viste jo ikke mannen det. Jeg mener han burde avbrutt samtalen tidligere, i stedet for å oppholde min tid. Jeg kunne jo ikke gå fra og gjøre andre ærender så lenge han sto der. Greit at det var snakk om kun noen få minutter, men jeg var tross alt ferdig på jobb og hadde dårlig tid...

Det gjorde ikke saken noe bedre at han hadde en skikkelig ubehagelig bergensdialekt. ;o) Neida...

Er jeg overfølsom, eller var han uhøflig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spirello

Uhøflig! Uansett hvor mye klokken hadde vært, så burde han ikke stått foran skranken og jappa. Reagerte på en dame som sto ved disken i en butikk og fikk hjelp av ekspiditøren, så ringer mobilen til kunden og hun svarer, og begynner å skravle om sykdom, gardiner osv. Herregud! Ekspiditøren venta tålmodig.. Jeg sto i kø og ble mektig irritert og fant en annen jeg kunne få hjelp av. Hvis min mobil ringer når jeg er i butikken, sier jeg at jeg ringer opp igjen, eller ber dem vente to sek til jeg er ferdig å betale f.eks. Mener dette har med respekt for andres tid å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siameser

Dette skjer dessverre ofte i jobben min også, men det gjør det ikke til noe bedre folkeskikk. Det er uhøflig å ta opp andre sin tid uten å en gang hilse eller unnskylde seg...det kan hende at samtalen var veldig viktig, men da sier en selvsagt ifra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luska

Dette skjer dessverre ofte i jobben min også, men det gjør det ikke til noe bedre folkeskikk. Det er uhøflig å ta opp andre sin tid uten å en gang hilse eller unnskylde seg...det kan hende at samtalen var veldig viktig, men da sier en selvsagt ifra...

Hvis samtalen var viktig, så kunne han ventet med å gå inn til samtalen var over. Og jeg hørte jo at det slett ikke var noen viktig samtale, bare vas. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luska

Uhøflig! Uansett hvor mye klokken hadde vært, så burde han ikke stått foran skranken og jappa. Reagerte på en dame som sto ved disken i en butikk og fikk hjelp av ekspiditøren, så ringer mobilen til kunden og hun svarer, og begynner å skravle om sykdom, gardiner osv. Herregud! Ekspiditøren venta tålmodig.. Jeg sto i kø og ble mektig irritert og fant en annen jeg kunne få hjelp av. Hvis min mobil ringer når jeg er i butikken, sier jeg at jeg ringer opp igjen, eller ber dem vente to sek til jeg er ferdig å betale f.eks. Mener dette har med respekt for andres tid å gjøre.

Godt at flere er enige med meg ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Uansett uhøflig å prate i telefonen på den måten, særlig når han ser du venter, men det kan vel godt hende han ikke var klar over at åpningstidens slutt var så nær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glimtipper

Det var uhøflig, ja.

Det hender jeg snakker på telefonen mens jeg står ved kassen i en butikk, men da passer jeg på at samtalen min ikke sinker noen. Om det blir vrient å betale/snakke med butikkmedarbeideren samtidig, så legger jeg bort mobilen.

Vanlig høflighet, rett før stengetid eller ikke! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siameser

Hvis samtalen var viktig, så kunne han ventet med å gå inn til samtalen var over. Og jeg hørte jo at det slett ikke var noen viktig samtale, bare vas. :o)

I så fall ville jeg opplevd det som frekt. Han brukte av din tid til noe helt uviktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eksempel motsatt vei...

Ikke god folkeskikk. Men jeg har et annet eksempel som går "motsatt vei".

Ei mor har ei veldig syk datter (svineinfluensa). De har ikke mer Tamiflu igjen på det lokale apoteket, men hvis hun kjører 10 mil til nabobygda kan hun få. Hun ligger an til å akkurat rekke det før stengetid.

Kl 2 min før stengetid kommer hun inn døra. "Nå var du jammen heldig som akkurat rakk det før vi stengte" sier ekspeditøren. Dama fikk inntrykk av at de IKKE hadde låst opp om hun hadde banket på døra et halvt min etter stengetid. Og de visste at hun kom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glimtipper

Glemte å si at det selvfølgelig er utrolig uhøflig å snakke bergensdialekt. Det var nok det groveste overtrampet i denne situasjonen, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luska

Glemte å si at det selvfølgelig er utrolig uhøflig å snakke bergensdialekt. Det var nok det groveste overtrampet i denne situasjonen, tror jeg.

;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luska

Uansett uhøflig å prate i telefonen på den måten, særlig når han ser du venter, men det kan vel godt hende han ikke var klar over at åpningstidens slutt var så nær.

Det verste var at han faktisk visste at det var stengetid, for ærendet hans var å hente noe hos oss, og han hadde fått beskjed om å hente det før kl 16, for da stenger vi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luska

Ei mor har ei veldig syk datter (svineinfluensa). De har ikke mer Tamiflu igjen på det lokale apoteket, men hvis hun kjører 10 mil til nabobygda kan hun få. Hun ligger an til å akkurat rekke det før stengetid.

Kl 2 min før stengetid kommer hun inn døra. "Nå var du jammen heldig som akkurat rakk det før vi stengte" sier ekspeditøren. Dama fikk inntrykk av at de IKKE hadde låst opp om hun hadde banket på døra et halvt min etter stengetid. Og de visste at hun kom!

Ja, det er jo noen som ikke burde vært i serviceyrker i det hele tatt, som hadde passet best ved et samlebånd e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

KaVa

Jeg opplevde en gang å komme i nærbutikken en fredags ettermiddag. Jenta i kassen snakket i mobiltelefonen - og diskuterte høylydt om hvor de skulle fese når hun var ferdig med jobben, hva de skulle drikke og hva de skulle ha på seg - MENS hun ekspederte meg og to-tre andre.

Og da jeg skulle gifte meg, var jeg innom en brudesalong og skulle kjøpe strømper. Jeg var alene i butikken, bortsett fra butikkdama som hadde ringt til en elskerinne av sin (nå) eks-kjæreste. Hun kjefta den andre dama huden full og beskrev inngående diverse handlinger som skulle ha skjedd mellom eks-typen og denne dama. Jeg hadde det travelt, og ville bare stikke, men MÅTTE nesten ha de strømpene....

Pinlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus

Det verste var at han faktisk visste at det var stengetid, for ærendet hans var å hente noe hos oss, og han hadde fått beskjed om å hente det før kl 16, for da stenger vi.

''Det verste var at han faktisk visste at det var stengetid, for ærendet hans var å hente noe hos oss, og han hadde fått beskjed om å hente det før kl 16, for da stenger vi.''

Det er mange som mener at så lenge de er innenfor døra et halvt minutt før stengetid så har de rett til full service om det så tar 20 min... Grrr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caloni Makaroni

''Det verste var at han faktisk visste at det var stengetid, for ærendet hans var å hente noe hos oss, og han hadde fått beskjed om å hente det før kl 16, for da stenger vi.''

Det er mange som mener at så lenge de er innenfor døra et halvt minutt før stengetid så har de rett til full service om det så tar 20 min... Grrr...

''Det er mange som mener at så lenge de er innenfor døra et halvt minutt før stengetid så har de rett til full service om det så tar 20 min... Grrr...''

Ja! Har vært borti at folk kikker febrilsk på klokka og "nå stenger butikken om tre minutter, jeg må løpe inn!". Når jeg så sier at de rekker da aldri i livet å handle alt de skal på de tre minuttene, så får jeg til svar at "jammen, det er det at man en innenfor butikken før stengetid som teller".

Jeg har jobbet i butikk selv (ikke matbutikk), på et sted som var hyppig besøkt av turister. Japanske turister elsket butikken vår, og var innom og fiklet på alt i 30-60 minutter, og tuslet ut uten å kjøpe noe. De ødela ingenting, så det var forsåvidt greit.

Vi stengte kl 17, og klokken 16.50 ser sjefen og jeg en busslast med japanere (vel, det KAN ha vært andre asiatere, but you get the picture) bli sluppet av på torget. Den dagen stengte vi butikken 16.50 :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru krokodille

Han var uhøflig, men du er dessverre nødt til å "bite i deg" dette. Kunden har alltid rett, er det noe som heter, uansett for uhøvlete og irriterende de kan være. That`s life!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morsan

Jeg opplevde en gang å komme i nærbutikken en fredags ettermiddag. Jenta i kassen snakket i mobiltelefonen - og diskuterte høylydt om hvor de skulle fese når hun var ferdig med jobben, hva de skulle drikke og hva de skulle ha på seg - MENS hun ekspederte meg og to-tre andre.

Og da jeg skulle gifte meg, var jeg innom en brudesalong og skulle kjøpe strømper. Jeg var alene i butikken, bortsett fra butikkdama som hadde ringt til en elskerinne av sin (nå) eks-kjæreste. Hun kjefta den andre dama huden full og beskrev inngående diverse handlinger som skulle ha skjedd mellom eks-typen og denne dama. Jeg hadde det travelt, og ville bare stikke, men MÅTTE nesten ha de strømpene....

Pinlig.

LOL til brudebutikkhistorien!!

Husker jeg en gang satt på et tog som plutselig fikk en halvtimes ekstra opphold på en stasjon i påvente av kryssende, forsinket tog. Jeg var sulten, og så derfor mitt snitt til å stikke ut til et gatekjøkken jeg så der ute.

Der satt en dame og prata i telefonen, kasta et blikk på meg og fortsatte å skravle. Jeg var ganske høflig og tenkte hun skulle få litt tid til å avslutte, men da jeg hørte at hun begynte på _nye_ temaer (åpenbart privat samtale), ropte jeg "hallo?" osv for å få henne til å reagere. "Ja, jeg kommer" sa hun, og fortsatte å skravle og begy7nne på nye temaer... Så jeg ropte en gang til, og da la hun omsider på.

Da hun kom bort til luka, sa hun meget irritert: "Men herregud, da, man må da la folk få snakke ferdig!"

Jeg skal love deg at eneste grunnen til at jeg ikke tok min "business elsewhere" var at dette var eneste mulighet til mat på et pra timer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mary Poppins

Jeg synes det er svært uhøflig og egoistisk å komme rett før stengetid. Hadde hatt litt problemer med å være superhyggelig i et sånt tilfelle tror jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
 Del

• Opprett ny...