Gå til innhold

Ingen kan vel tvangsmedisinere meg?


Gjest tuttifrytti

Anbefalte innlegg

Gjest tuttifrytti

Var psykotisk for noen uker siden. Etter utskrivelsen tok jeg Zyprexa noen dager, men så fikk jeg veldig vondt i alle muskler slik at jeg vred meg av smerte bare av å skrive en tekstmelding, og jeg gikk som en robot. Da bestemte jeg meg for å slutte siden jeg også følte meg 90 prosent som meg selv igjen. Har etter dette hatt hjemmesykepleien på døren hver dag med piller som jeg igjen hiver i skapet. Jeg sa fra at jeg ville slutte eller bytte på grunn av bivirkningene til hjemmesykepleien, som igjen snakket med fastlegen min. Han ga meg beskjed gjennom dem at jeg skulle fortsette fram til jeg hadde time fredag. Nå har jeg ikke tatt på 10 døgn og det har gått helt fint. Nå har jeg nesten ikke noen smerter. Men hva når jeg komer til legen? Han kan vel ikke beordre tvangsmedisinering så lenge jeg er meg selv?

Er livredd for at slikt skal skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest men jeg har ikke greie på slikt

Så lenge du fungerer bra uten, så synes jeg det hadde vært et overgrep om du skulle blitt tvangsmedisinert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Om du ikke er underlagt tvunget psykisk helsevern, kan du ikke tvangsmedisineres.

Unntaket er en ekstrem nødsituasjon, men det foreligger ikke her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hvis det kan oppklare noe?

Utdrag fra lov om psykisk helsevern:

§ 4-4. Behandling uten eget samtykke

Pasient under tvungent psykisk helsevern kan uten eget samtykke undergis slik undersøkelse og behandling som klart er i overensstemmelse med faglig anerkjent psykiatrisk metode og forsvarlig klinisk praksis.

Uten at pasienten har samtykket kan det ikke gjennomføres undersøkelse og behandling som innebærer et alvorlig inngrep, likevel med følgende unntak:

a. Pasienten kan behandles med legemidler uten eget samtykke. Slik legemiddelbehandling kan bare gjennomføres med preparater som er registrert her i landet og med vanlig brukte doser. Legemiddelbehandling kan bare gjennomføres med legemidler som har en gunstig virkning som klart oppveier ulempene ved eventuelle bivirkninger.

Undersøkelse og behandling uten eget samtykke kan bare skje når det er forsøkt å oppnå samtykke til undersøkelsen eller behandlingen, eller det er åpenbart at samtykke ikke kan eller vil bli gitt. Dersom det ikke er åpenbart umulig, skal det også vurderes om det kan tilbys andre frivillige tiltak som alternativ til undersøkelse og behandling uten eget samtykke.

Behandlingstiltak som det ikke er samtykket i, kan først benyttes etter at pasienten har vært tilstrekkelig undersøkt til å gi grunnlag for å bedømme tilstanden og behovet for behandling. Slike behandlingstiltak kan bare igangsettes og gjennomføres når de med stor sannsynlighet kan føre til helbredelse eller vesentlig bedring av pasientens tilstand, eller at pasienten unngår en vesentlig forverring av sykdommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tuttifrytty

Om du ikke er underlagt tvunget psykisk helsevern, kan du ikke tvangsmedisineres.

Unntaket er en ekstrem nødsituasjon, men det foreligger ikke her.

Phu... Nei var frivillig innlagt. Og ikke underlagt tvunget psykisk helsevern. Er også redd for å bli psykotisk igjen for det var veldig traumatisk å se ansikter i vinduet når jeg skulle prøve å sove og glødende krabber krype mot meg. Men jeg vet selv om jeg begynner å bli paranoid... da velger jeg heller smerten som pillene fører med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Phu... Nei var frivillig innlagt. Og ikke underlagt tvunget psykisk helsevern. Er også redd for å bli psykotisk igjen for det var veldig traumatisk å se ansikter i vinduet når jeg skulle prøve å sove og glødende krabber krype mot meg. Men jeg vet selv om jeg begynner å bli paranoid... da velger jeg heller smerten som pillene fører med seg.

Det må da være bedre å velge et annet AP enn Zyprexa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...