Gå til innhold

Hvordan fortelle?


Gjest Kjøre bil

Anbefalte innlegg

Gjest Kjøre bil

Etter at jeg for mange år siden opplevde å få et angstanfall i bilen mens jeg kjørte, har jeg etter dette utviklet en kronisk angst for å kjøre bil. Er redd for å få et nytt angstanfall... Mitt problem er at dette er noe jeg ikke har snakket om til noen bortsett fra min kone. Jeg vet ikke hvorfor, men en av årsakene er at når jeg har kjørt og hatt en voksen person ved siden av det vært greit. Nå om dagen så er ikke dette lenger så greit, da angsten har blitt værre, hvorfor vet jeg ikke... Dette skaper vanskeligheter for meg ift "kjøreoppdrag" hvor jeg fnner på "unnamanrøver" som igjen skaper stress for meg... Jeg vet ikke hvorfor, men trolig synes jeg det er flaut å fortelle venner og familie om dette... Om jeg forteller dette, hvordan skal jeg ordlegge meg? Hva slags "reaksjoner" kan jeg forvente? Bør jeg forvente at voksne venner og kollegaer kan/vil forstå dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Du har hatt et panikkanfall. Ca 30% av befolkningen opplever det i løpet av livet. Som en følge av dette har du fått angst for "det neste anfallet"/ angst for angsten. Dette kalles agorafobi og knyttes til den situasjon en fikk panikkanfallet i.

Vi vet at panikkanfall oppstår helt uavhengig av situasjon, så det var helt tilfeldig at du fikk det mens du kjørte bil.

Det er svært lite sannsynlig at du får flere anfall, men det kan ikke utelukkes (ca 10%).

Gjentatte panikkanfall kalles panikklidelse.

Jeg tror det beste du kan gjøre er å lese deg opp på hva dette er. Det i seg selv vil redusere angst. OM det ikke er nok, bør du snakke med fastlegen din evt kan denne henvise deg til en psykolog.

Jeg tror det er større sjanse for at folk vil forstå deg dersm du selv har satt deg grundig inn i dette og dermed kan forklare det på en bedre måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...