Gå til innhold

kloke hoder/hjelpe meg litt?


Gjest Ikke rett

Anbefalte innlegg

Gjest Ikke rett

Sitter og leser fra lovdata om iop,men det er mye jeg ikke finner. Det har seg slik at det ble laget utkast til iop for mitt barn,men vi godkjente ikke planen og skrev ikke under. Likevel har skolen sendt fra seg planen,det går på taushetsplikten gjør det ikke?

Hvor i loven kan jeg lese om dette,og klage skal vel gå til fylkesmannen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest så vidt jeg vet

Så vidt jeg vet er det ikke noe krav om at foreldrene skal ha underskrevet den?? De skal bare forevises denne... eller er jeg helt på vidda nå? (mener å ha lest det i veiledningen en plass)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ikke rett

Så vidt jeg vet er det ikke noe krav om at foreldrene skal ha underskrevet den?? De skal bare forevises denne... eller er jeg helt på vidda nå? (mener å ha lest det i veiledningen en plass)

Selvsagt er det et krav! Det er jo barnet til foreldrene det gjelder,har fått sjekket opp i det nå. Brudd på taushetsplikten er alvorlige saker,men har fått beklagelse nå og det godtar jeg. Men det er lover for slikt,og de er til for å følges. At skolen ikke har gjort det før er en skam!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest såvidt jeg vet

Selvsagt er det et krav! Det er jo barnet til foreldrene det gjelder,har fått sjekket opp i det nå. Brudd på taushetsplikten er alvorlige saker,men har fått beklagelse nå og det godtar jeg. Men det er lover for slikt,og de er til for å følges. At skolen ikke har gjort det før er en skam!!!

Jeg visste at jeg ikke hadde innhentet det fra egen barm:

''6.7.1.6 Ikke krav om samtykke

Det er ikke noe krav i opplæringsloven om at foreldrene må samtykke til den konkrete

IOP-en før denne kan brukes. Foreldrene trenger heller ikke signere IOP-en før skolen

kan begynne å bruke den. Kravet til foreldresamtykke i kapittel 5 er knyttet til at

foreldrene må samtykke i at det blir gjort en sakkyndig vurdering og før det treffes

enkeltvedtak om spesialundervisning. IOP-en er et arbeidsdokument som skolen

har utformet på grunnlag av enkeltvedtaket. Dersom enkeltvedtaket ikke blir påklagd

av foreldrene, anses det som at foreldrene har godtatt innholdet i det opp-

læringstilbudet eleven skal ha. Foreldrene bør imidlertid få en kopi av IOP-en.

Hele veiledningen finner på inne på udir.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest såvidt jeg vet

Selvsagt er det et krav! Det er jo barnet til foreldrene det gjelder,har fått sjekket opp i det nå. Brudd på taushetsplikten er alvorlige saker,men har fått beklagelse nå og det godtar jeg. Men det er lover for slikt,og de er til for å følges. At skolen ikke har gjort det før er en skam!!!

ps. det er gjerne egne regler for grunnskolen kontra mindreårige i videregående.

(jeg utformer ikke IOP'er selv, så er det sagt *s*)

Håper dere får til et godt samarbeide med skolen og at dere kan få utformet en IOP dere synes er bra. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil du si til hvem skolen ga kopi av planen? Ser at du har fått en beklagelse og bekreftelse på at de brøt taushetsplikten, men jeg er generelt sett opptatt av hvor grenser går i forhold til taushetsplikt og samarbeid, så derfor spør jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet er det ikke noe krav om at foreldrene skal ha underskrevet den?? De skal bare forevises denne... eller er jeg helt på vidda nå? (mener å ha lest det i veiledningen en plass)

Jeg skriver IOP'er hvert halvår, og foreldrene skal alltid godkjenne denne før den sendes til PPT. Noe annet ville jo egentlig vært litt rart ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste at jeg ikke hadde innhentet det fra egen barm:

''6.7.1.6 Ikke krav om samtykke

Det er ikke noe krav i opplæringsloven om at foreldrene må samtykke til den konkrete

IOP-en før denne kan brukes. Foreldrene trenger heller ikke signere IOP-en før skolen

kan begynne å bruke den. Kravet til foreldresamtykke i kapittel 5 er knyttet til at

foreldrene må samtykke i at det blir gjort en sakkyndig vurdering og før det treffes

enkeltvedtak om spesialundervisning. IOP-en er et arbeidsdokument som skolen

har utformet på grunnlag av enkeltvedtaket. Dersom enkeltvedtaket ikke blir påklagd

av foreldrene, anses det som at foreldrene har godtatt innholdet i det opp-

læringstilbudet eleven skal ha. Foreldrene bør imidlertid få en kopi av IOP-en.

Hele veiledningen finner på inne på udir.no

Jøss! Jeg trodde det var automatikk i at foreldrene skulle godkjenne IOP'en. Den skal jo underskrives av foreldre, faglærer og spesiallærer før den sendes til PPT....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pedagogisk rådgiver

Jeg tviler på at det går på taushetsplikten når det er innenfor skoleverket, men reglene er klare at IOP gjelder ikke for foreldrene har godkjent den. PPT har neppe godkjent den uten deres samtykke.

Hvis den har blitt tatt i bruk og barnet undervist etter den uten at dere skrev under bør dere klage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ikke rett

Jeg tviler på at det går på taushetsplikten når det er innenfor skoleverket, men reglene er klare at IOP gjelder ikke for foreldrene har godkjent den. PPT har neppe godkjent den uten deres samtykke.

Hvis den har blitt tatt i bruk og barnet undervist etter den uten at dere skrev under bør dere klage.

''Jeg tviler på at det går på taushetsplikten når det er innenfor skoleverket, men reglene er klare at IOP gjelder ikke for foreldrene har godkjent den. PPT har neppe godkjent den uten deres samtykke.''

Har sjekket det,det går på taushetsplikten. PPT har ikke vært med på dette. Den skal ikke brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ikke rett

Vil du si til hvem skolen ga kopi av planen? Ser at du har fått en beklagelse og bekreftelse på at de brøt taushetsplikten, men jeg er generelt sett opptatt av hvor grenser går i forhold til taushetsplikt og samarbeid, så derfor spør jeg.

''Vil du si til hvem skolen ga kopi av planen?''

De sendte planen til den nye skolen,det som står i den stemmer ikke med virkeligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ikke rett

Jeg visste at jeg ikke hadde innhentet det fra egen barm:

''6.7.1.6 Ikke krav om samtykke

Det er ikke noe krav i opplæringsloven om at foreldrene må samtykke til den konkrete

IOP-en før denne kan brukes. Foreldrene trenger heller ikke signere IOP-en før skolen

kan begynne å bruke den. Kravet til foreldresamtykke i kapittel 5 er knyttet til at

foreldrene må samtykke i at det blir gjort en sakkyndig vurdering og før det treffes

enkeltvedtak om spesialundervisning. IOP-en er et arbeidsdokument som skolen

har utformet på grunnlag av enkeltvedtaket. Dersom enkeltvedtaket ikke blir påklagd

av foreldrene, anses det som at foreldrene har godtatt innholdet i det opp-

læringstilbudet eleven skal ha. Foreldrene bør imidlertid få en kopi av IOP-en.

Hele veiledningen finner på inne på udir.no

Vi har ikke sett iop'en,har lest at dette ikke er lov ifølge loven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil du si til hvem skolen ga kopi av planen? Ser at du har fått en beklagelse og bekreftelse på at de brøt taushetsplikten, men jeg er generelt sett opptatt av hvor grenser går i forhold til taushetsplikt og samarbeid, så derfor spør jeg.

''Vil du si til hvem skolen ga kopi av planen?''

Byråkratspråk i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pedagogisk rådgiver

''Jeg tviler på at det går på taushetsplikten når det er innenfor skoleverket, men reglene er klare at IOP gjelder ikke for foreldrene har godkjent den. PPT har neppe godkjent den uten deres samtykke.''

Har sjekket det,det går på taushetsplikten. PPT har ikke vært med på dette. Den skal ikke brukes.

Hvor har de sendt den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...