Gå til innhold

Kan man behandle folk man ikke kan fordra?


Gjest gammal traver på DOL

Anbefalte innlegg

Gjest gammal traver på DOL

Mange kriminelle går til psykolog når de er i fengsel. Det kan være alt fra mordere til pedofile. Klarer psykologene og psykiaterene og stenge sine personlige følelser for personen ute når de behandler, eller vil det komme til syne? Hvordan vil det feks være å ha "lommemannen" i terapi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen problem, hvis de ønsker selv hjelp. Men nå er jeg ingen psykolog eller psykiater, men når jeg kan se det slik, så regner jeg med at de fleste av dem må også kunne klare det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen erfaring på området, personlig.

Jeg tenker at psykologer ol synes det er faglig utfordrende on interresant å behandle f.eks lommemannen. De forholder seg sikkert faglig og profesjonelt, og da må man la sine personlige sympatier og antipatier fare.

Dersom deres personlige følelser "slipper igjennom" tenker jeg at de fleste er proffe nok til å trekke seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammal traver på DOL

Jeg har ingen erfaring på området, personlig.

Jeg tenker at psykologer ol synes det er faglig utfordrende on interresant å behandle f.eks lommemannen. De forholder seg sikkert faglig og profesjonelt, og da må man la sine personlige sympatier og antipatier fare.

Dersom deres personlige følelser "slipper igjennom" tenker jeg at de fleste er proffe nok til å trekke seg...

lurer på om mange terapeuter kan oppleve frustrasjon inn i seg, når gjerningsmannen begynner å snakke om sin vonde barndom. At de kan tenke " nå får du begynne å ta ansvar for det du har gjort og ikke skylde på barndommmen din hele tiden, det er jo helt patetisk!" Jeg tror jeg hadde blitt veldig frustrert hvis jeg hadde jobbet med serieforbrytere/pedofile og de forsøkte å unnskylde det de hadde gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest no name today

Regner med at ingen som har blitt misbrukte selv kan behandle ham ihvertfall. Tror ellers det er lite håp om bedring hos denne typen mennesker. Fin måte å "brenne seg ut på" om man skulle prøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tror du misforstår formålet med terapi

lurer på om mange terapeuter kan oppleve frustrasjon inn i seg, når gjerningsmannen begynner å snakke om sin vonde barndom. At de kan tenke " nå får du begynne å ta ansvar for det du har gjort og ikke skylde på barndommmen din hele tiden, det er jo helt patetisk!" Jeg tror jeg hadde blitt veldig frustrert hvis jeg hadde jobbet med serieforbrytere/pedofile og de forsøkte å unnskylde det de hadde gjort.

''Lurer på om mange terapeuter kan oppleve frustrasjon inn i seg, når gjerningsmannen begynner å snakke om sin vonde barndom. At de kan tenke "nå får du begynne å ta ansvar for det du har gjort og ikke skylde på barndommmen din hele tiden'' Jeg tror du misforstår litt hva formålet med terapi er for en psykolog. Psykologen er jo ingen prest eller jurist, og skal ikke vurdere skyld, ansvar eller 'dømme' vedkommende, men bidra til å stabilisere og endre en persons handlingsmønster og atferd. Erfaringer fra barndom er derfor ikke 'unnskyldning' fra psykologens ståsted, i beste fall en forklaring, men først og fremst er den en kilde til kunnskap om hvor uheldige og destuktive mønster har funnet sin form.

Det som imidlertid kan være svært krevende for en psykolog er å overlate personer man med ganske stor sikkerhet _vet_ kommer til å begå destuktive handlinger som de er forsøkt behandlet for, i værste fall også kriminelle handlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen problem, hvis de ønsker selv hjelp. Men nå er jeg ingen psykolog eller psykiater, men når jeg kan se det slik, så regner jeg med at de fleste av dem må også kunne klare det ?

Jeg tror det er en overvekt av liberale innen psykiatrien/psykologien. NHD er ett untak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er en overvekt av liberale innen psykiatrien/psykologien. NHD er ett untak.

Men tror ikke en terapeut kan gå med en sterk følelse av å mislike en person som han eller hun skal hjelpe. Tror også, om denne psykiateren eller psykologen var i nær familie, eller venn med den som hadde vært offer for overgrepene, ikke hadde stilt opp som behandler, for å prøve å behandle en som en ikke kunne fordra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammel traver på DOL

Men tror ikke en terapeut kan gå med en sterk følelse av å mislike en person som han eller hun skal hjelpe. Tror også, om denne psykiateren eller psykologen var i nær familie, eller venn med den som hadde vært offer for overgrepene, ikke hadde stilt opp som behandler, for å prøve å behandle en som en ikke kunne fordra.

NHD har jo selv uttalt at han ikke behandler folk han ikke liker så,,,Håper bare at kollegaene hans vil ta dem. Synd om noen skulle stå uten behandlingstilbud fordi ingen terapeuter likte dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NHD har jo selv uttalt at han ikke behandler folk han ikke liker så,,,Håper bare at kollegaene hans vil ta dem. Synd om noen skulle stå uten behandlingstilbud fordi ingen terapeuter likte dem.

Hvordan "like" da mener du ? En følelse av dårlig kjemi ,virker motbydelig på han, eller et dårlig rykte eller ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammal traver på DOL

Hvordan "like" da mener du ? En følelse av dårlig kjemi ,virker motbydelig på han, eller et dårlig rykte eller ?

Han sa "jeg behandler ikke folk jeg ikke liker". Vet ikke hvordan jeg skal tolke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han sa "jeg behandler ikke folk jeg ikke liker". Vet ikke hvordan jeg skal tolke det.

Nei, han vil helst gjøre en god jobb, så da må det ikke være noe i mellom, hva det måtte være ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Er hva jeg tenker om den saken.

Han sa "jeg behandler ikke folk jeg ikke liker". Vet ikke hvordan jeg skal tolke det.

Siden det å ha en varm behandler- en empatisk behandler- har MYE å si for terapiforløpet, så er det en fordel om man kan like den man har i terapi. Da mener jeg ikke like alt personen gjør eller sånn, men de fleste av oss mennesker har jo noe godt i oss- som gjør oss likbare.

Det går jo som regel an å finne gjenklang i seg i forhold til ting man liker ved et annet menneske- uten at man liker -alt- ved personen.

Hvis man overhode ikke klarer å finne frem noenting- da vil man heller ikke kunne være en empatisk behandler, og faren for dårlig terapi er stor. Dårlig terapi gjør verre enn ingen terapi. Man blir for lite empatisk, undervurderer personens problemer og sånn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...