Gå til innhold

Hva avgjør om en drapsmann blir navngitt i media


Gjest best wishes

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er ansvarlig redaktør som til enhver tid avgjør om bilder og navn av tiltalte/dømte skal publiseres. Hva de vektlegger vet jeg ikke, men jeg -antar- at det er snakk om en eventuell tilståelse foreligger og tiltaltes/dømtes familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt av Glimtipper, så er det den ansvarlige redaktør i mediet som tar den endelige avgjørelsen, etter at saken er vurdert.

Men det bør være mye som skal til før man identifiserer - sitat "Vær varsom plakaten" :

''«Vær varsom med bruk av navn og bilde og andre klare identifikasjonstegn på personer som omtales i forbindelse med klanderverdige eller straffbare forhold. Vis særlig varsomhet ved omtale av saker på tidlig stadium av etterforskning, i saker som gjelder unge lovovertredere, og der identifiserende omtale kan føre til urimelig belastning for tredjeperson. Identifisering må begrunnes i et berettiget informasjonsbehov.»''

I den tragiske saken nettopp, der den femtenåringen ble drept av en 18 åring, kan jeg ikke skjønne hvordan noen kan mene at det var riktig å identifisere han. Gutten/mannen er tross alt bare en tenåring, og jeg kan ikke fatte hvorfor allmenheten skal ha behov for å kjenne til navnet hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De forholdene som bestemmer det er nok hvor salgbar saken er, dessverre. Kvalmende - og totalt uten nyhetsverdi.

Husker da de tok Lommemannen også - da navnga de vel ikke med en gang, men de ga såpass mye opplysninger at det kun var et par søk på nettet, så fant man navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det skal foreligge et reelt informasjonsbehov, dvs. at det skal være viktig for samfunnet at vi får vite hvem det er.

Dette åpner jo for en god porsjon synsing, så det tas ofte omdiskuterte avgjørelser i media om sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...