Gå til innhold

Er det kriminelt å smitte andre med vilje?


Gjest tenkt tilfelle

Anbefalte innlegg

Gjest tenkt tilfelle

Dette er et tankeeksperiment.

Jeg har fått svineinfluensa og har samtidig fått høre at kjæresten har vært utro med min beste venninne. Jeg er fly forbannet og drar bort til henne, jeg driter i om hun blir smittet. Hun er i en risikogruppe og blir alvorlig syk pga smitten.

Er det straffbart å ikke informere andre om at man er smittet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ulvinnen

Det er straffbart å smitte noen med HIV med vilje. Så da er det nok straffbart å smitte noen med vilje med en annen sykdom også som du vet kan være livstruende for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Straffeloven §155:

''§ 155. Den som med skjellig grunn til å tro at han er smitteførende med en allmennfarlig smittsom sykdom, forsettlig eller uaktsomt overfører smitte eller utsetter en annen for fare for å bli smittet, straffes med fengsel inntil 6 år ved forsettlig overtredelse og med fengsel inntil 3 år ved uaktsom overtredelse. Medvirkning straffes på samme måte. Er fornærmede den skyldiges nærmeste, finner offentlig påtale bare sted etter fornærmedes begjæring med mindre allmenne hensyn krever det.''

Men tviler på at at svineinfluensa går innunder regelen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du hadde hatt min fulle forståtelse. Men kanske ikke så kult om hun hadde daua da. Men en uke på sykehus eller to, hadde vel nærmest vært moralsk fortjent ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sånt er ikke straffbart tror jeg

Litt utenom kjærnen i temaet ditt.

Var det bare venninden din du ville smittet eller ville du smittet typen din også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, om du vet at hun er i risikogruppen, du smitter henne og hun dør - og du blir oppdaget - da tror jeg du vil kunne risikere å bli tiltalt for uaktsomt drap. Men jeg vet ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tenkt tilfelle

Litt utenom kjærnen i temaet ditt.

Var det bare venninden din du ville smittet eller ville du smittet typen din også ;)

Ville ha smittet typen også, men han har allerede hatt svinesjuka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...