Gjest tenkt tilfelle Skrevet 6. november 2009 Skrevet 6. november 2009 Dette er et tankeeksperiment. Jeg har fått svineinfluensa og har samtidig fått høre at kjæresten har vært utro med min beste venninne. Jeg er fly forbannet og drar bort til henne, jeg driter i om hun blir smittet. Hun er i en risikogruppe og blir alvorlig syk pga smitten. Er det straffbart å ikke informere andre om at man er smittet? 0 Siter
Gjest :)...jkjkll Skrevet 6. november 2009 Skrevet 6. november 2009 Det er kriminelt om en med vilje smitter andre med hiv, i alle fall. 0 Siter
Gjest Ulvinnen Skrevet 6. november 2009 Skrevet 6. november 2009 Det er straffbart å smitte noen med HIV med vilje. Så da er det nok straffbart å smitte noen med vilje med en annen sykdom også som du vet kan være livstruende for dem. 0 Siter
Lillemus Skrevet 6. november 2009 Skrevet 6. november 2009 Du kunne blitt ansvarlig for overlagt drap i verste fall, men om det er ulovlig vet jeg ikke. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 6. november 2009 Skrevet 6. november 2009 http://www.domstol.no/DAtemplates/Article____8940.aspx?epslanguage=NO 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 6. november 2009 Skrevet 6. november 2009 Straffeloven §155: ''§ 155. Den som med skjellig grunn til å tro at han er smitteførende med en allmennfarlig smittsom sykdom, forsettlig eller uaktsomt overfører smitte eller utsetter en annen for fare for å bli smittet, straffes med fengsel inntil 6 år ved forsettlig overtredelse og med fengsel inntil 3 år ved uaktsom overtredelse. Medvirkning straffes på samme måte. Er fornærmede den skyldiges nærmeste, finner offentlig påtale bare sted etter fornærmedes begjæring med mindre allmenne hensyn krever det.'' Men tviler på at at svineinfluensa går innunder regelen... 0 Siter
Elis31 Skrevet 6. november 2009 Skrevet 6. november 2009 Du hadde hatt min fulle forståtelse. Men kanske ikke så kult om hun hadde daua da. Men en uke på sykehus eller to, hadde vel nærmest vært moralsk fortjent 0 Siter
Gjest Sånt er ikke straffbart tror jeg Skrevet 7. november 2009 Skrevet 7. november 2009 Litt utenom kjærnen i temaet ditt. Var det bare venninden din du ville smittet eller ville du smittet typen din også 0 Siter
cecily Skrevet 7. november 2009 Skrevet 7. november 2009 Tja, om du vet at hun er i risikogruppen, du smitter henne og hun dør - og du blir oppdaget - da tror jeg du vil kunne risikere å bli tiltalt for uaktsomt drap. Men jeg vet ikke. 0 Siter
Gjest tenkt tilfelle Skrevet 7. november 2009 Skrevet 7. november 2009 Litt utenom kjærnen i temaet ditt. Var det bare venninden din du ville smittet eller ville du smittet typen din også Ville ha smittet typen også, men han har allerede hatt svinesjuka. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.