Gå til innhold

NHD:Forstyrret Personlighetsstruktur


Gjest ikke i vater

Anbefalte innlegg

Gjest ikke i vater

Hei NHD

Jeg lurte på om du kunne forklare meg forskjellen på en personlighetsforstyrrelse og en forstyrret personlighetsstruktur?

Jeg har en diagnose satt i 1999 som er borderline personlighetsforstyrrelse.

Men grunnet dårlig samarbeid fra min side på den tiden ble det ikke snakk om noe behandling.

I 2000 fikk jeg diagnosen uspesifisert forstyrret personlighetsstruktur......

Hvilken av disse diagnosene er egentlig mest alvorlig ?

Hvordan er bedringspotensialet ved disse to ?

Kan jeg ha begge disse diagnosene eller bare den nyeste diagnosen?

Begge diagnoser er satt av psykiatere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er ingen spesifisert diagnose som heter "Forstyrret personlighetsstruktur". Det finnes dog diagnosekoder som er meget uspesifiserte hvor behandler i noen grad kan komponere teksten selv.

Jeg oppfatter denne siste diagnosen som at en ikke har holdepunkter for å sette en PF-diagnose, men at en likevel mener det er "noe" med din personlighet som gir deg vansker/problemer.

Slik sett er den siste (FP) klart en "mildere"/mindre alvorlig diagnose enn den første.

Forutsatt at du har innsikt i hva det er med din personlighet som gir deg problmer _og_ du arbeider hardt med deg selv for å endre dette, burde prognosen være meget bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke i vater

Det er ingen spesifisert diagnose som heter "Forstyrret personlighetsstruktur". Det finnes dog diagnosekoder som er meget uspesifiserte hvor behandler i noen grad kan komponere teksten selv.

Jeg oppfatter denne siste diagnosen som at en ikke har holdepunkter for å sette en PF-diagnose, men at en likevel mener det er "noe" med din personlighet som gir deg vansker/problemer.

Slik sett er den siste (FP) klart en "mildere"/mindre alvorlig diagnose enn den første.

Forutsatt at du har innsikt i hva det er med din personlighet som gir deg problmer _og_ du arbeider hardt med deg selv for å endre dette, burde prognosen være meget bra.

Takk for svar Nhd.

Jeg har også Angst og depresjoner,min bedre halvdel mener også att jeg har maniske perioder...noe jeg selv ikke har tenkt så mye på.

Min Familie har en opphopning av manisk depressivitet,men jeg har ikke påvist denne diagnosen enda.

Jeg sliter mye i arbeidslivet og livet ellers,føler meg tom og følelsløs og takkler stress veldig dårlig,jeg føler meg lammet og tåkte når jeg opplever stress.

Jeg klarer ikke gråte lenger selv om jeg er lei meg...kroppen knyter seg og jeg sliter med mye indre uro og stive muskler spesielt i nakke/Skuldre.

Denne tilstanden har mer eller mindre jeg vært i så lenge jeg kan huske.

Aldrig fungert i arbeidslivet (Dvs ikke klart å holde på en jobb)

Mer en ett år på det meste.

Jeg skal søke om en 50% uførepensjon og blir nå utredet for å finne restarbeidsevnen min.

Kan du si litt om vargheten av nedsatt arbeidsevne med mine sammensatte problemer....Etter så mange år med disse problemene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Takk for svar Nhd.

Jeg har også Angst og depresjoner,min bedre halvdel mener også att jeg har maniske perioder...noe jeg selv ikke har tenkt så mye på.

Min Familie har en opphopning av manisk depressivitet,men jeg har ikke påvist denne diagnosen enda.

Jeg sliter mye i arbeidslivet og livet ellers,føler meg tom og følelsløs og takkler stress veldig dårlig,jeg føler meg lammet og tåkte når jeg opplever stress.

Jeg klarer ikke gråte lenger selv om jeg er lei meg...kroppen knyter seg og jeg sliter med mye indre uro og stive muskler spesielt i nakke/Skuldre.

Denne tilstanden har mer eller mindre jeg vært i så lenge jeg kan huske.

Aldrig fungert i arbeidslivet (Dvs ikke klart å holde på en jobb)

Mer en ett år på det meste.

Jeg skal søke om en 50% uførepensjon og blir nå utredet for å finne restarbeidsevnen min.

Kan du si litt om vargheten av nedsatt arbeidsevne med mine sammensatte problemer....Etter så mange år med disse problemene?

Med det du forteller her, synes jeg du skal insistere på å komme til en spesialist for utredning i forhold til bipolar lidelse.

Det kan godt være at årsaken til de fleste av dine problemer er nettopp BP. Med korrekt behandling er det gode muligheter for at du ganske raskt kan bli tilnærmet frisk.

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke i vater2

Med det du forteller her, synes jeg du skal insistere på å komme til en spesialist for utredning i forhold til bipolar lidelse.

Det kan godt være at årsaken til de fleste av dine problemer er nettopp BP. Med korrekt behandling er det gode muligheter for at du ganske raskt kan bli tilnærmet frisk.

Lykke til :-)

Takk for gode råd Nhd.

Skal til nye samtaler på dps i Desember så da håper jeg på en avklaring i forhold til diagnose..

Ha en fin helg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...