Gå til innhold

Voltaren i fosteruke 3


Gjest Trist 28-åring

Anbefalte innlegg

Gjest Trist 28-åring

Jeg er gravid i fosteruke 4 og har mange motstridende følelser ift det, men jeg ønsker i utgangspunktet å beholde barnet og håper at gleden kommer etter hvert. Fordi jeg ikke visste om det, tok jeg voltaren 50 mg x 3 fra dag 17 til dag 21 etter befruktningen pga ryggsmerter. Til sammen 14 tabl. Legen sa at dette er noe jeg bør ta med i betraktningen når jeg bestemmer om jeg vil beholde barnet. Jeg hadde ikke tenkt på abort i det hele tatt, men han rådet meg til å tenke nøye over det og ta med i betraktningen at jeg hadde tatt tabletter som kunne være skadelige. Etterpå har jeg blitt usikker på om han gjorde det mest fordi det var så tydelig at jeg var fortvilet over å være gravid, eller om det virkelig var pga Voltarenen. Jeg er fortvilet, men verken jeg eller mannen min ser i utgangspunktet abort som noen mulighet. Jeg ønsker (og tror) at jeg blir glad for det som har skjedd når jeg bare får litt tid på meg. Forholdene ellers ligger egentlig godt til rette for å få barn. Men det at jeg tok Voltarenen gjør situasjonen så uoversiktlig og vanskelig pga dårlig samvittighet, frykt og usikkerhet på hva jeg bør gjøre. Jeg drakk også alkohol ved et par anledninger, men veldig lite etter fosteruke 2, og jeg er mer redd pga tablettene. Det må vel være flere som har tatt NSAID uten å vite at de var gravide, vet du om noen? Og hvordan gikk det? Jeg regner med det er umulig å si noe om grad av rissiko, men er 3 * 50 mg i 5 dager en høy, middels eller lav dose? Kunne man feks ha gitt det til en gravid hvis hun var veldig sterkt plaget? Er det sånn at NSAID først og fremst gjør det vanskeligere å bli gravid, eller er det også grunnlag for å hevde at den kan gi fosterskader, feks hjerneskader? Advares det mot å bruke Voltaren i tidlig graviditet fordi man har grunnlag for å tro at det er farlig, eller fordi man ikke VET at det IKKE er farlig? Er dette ekstra ille fordi det var akkurat dag 17-21 jeg tok tablettene? Og hva vet man noe om slags skader kan det evt medføre? Jeg har lest i felleskatalogen at det står noe om kardivaskulære misdannelser og gastroskisis. Hva betyr dette? Hvis det dannes skader så tidlig i svangerskapet, vil de da bli så store at en ser de på en tidlig ultralyd? Og hvis en tidlig ultralyd er normal, kan jeg da slappe av i forhold til akkurat det med Voltarenen? (Man aldri har noen garantier, hva som helst kan jo oppstå, men det er så ille når det er noe jeg selv har påført barnet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Den absoluta risken för kardiovaskulär missbildning ökade från mindre än 1% till cirka 1,5%"

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19811218000014&DocTypeID=3

"Hämning av prostaglandinsyntesen kan påverka graviditeten och/eller embryonal/fosterutveckling på ett negativt sätt.

Data från epidemiologiska studier tyder på en ökad risk för missfall, samt risk för gastroschisis och hjärtmissbildning efter intag av en prostaglandinsynteshämmare under tidig graviditet.

Den absoluta risken för kardiovaskulär missbildning ökade från mindre än 1% till cirka 1,5%. Risken tros öka med högre dos samt med behandlingens längd.

Hos djur har tillförsel av prostaglandinsynteshämmare visats leda till ökad förekomst av pre-och postimplantationsförluster samt embryo/fetal död. Ökad förekomst av flera missbildningar, inklusive kardiovaskulära, har dessutom rapporterats hos djur som exponerats för en prostaglandinsynteshämmare under den organbildande perioden. Under den första och andra trimestern av graviditeten skall Voltaren användas endast då det är absolut nödvändigt. Om Voltaren används av en kvinna som försöker bli gravid, eller tas under den första och andra trimestern av graviditeten bör dosen vara så låg och behandlingstiden så kort som möjligt.

Under tredje trimestern av graviditeten kan alla prostaglandinsynteshämmare utsätta fostret för:

- Kardiopulmonell toxicitet (för tidig slutning av ductus arteriosus och pulmonell hypertension).

- Störd njurfunktion, som kan leda till njursvikt och därmed minskad mängd fostervatten.

Modern och fostret, vid graviditetens slut, för:

- Ökad blödningstid beroende på en antiaggregationseffekt hos trombocyterna, som kan förekomma redan vid mycket låga doser.

- Hämning av uteruskontraktioner, vilket kan leda till försenad/förlängd förlossning.

Ovanstående medför att Voltaren är kontraindicerat under tredje trimestern av graviditeten."

Her er noen som har tatt mye og det har gått greit:

http://www.familjeliv.se/Vantar_barn/Forum-2-7/m47000492.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Som du selv antyder kan man ikke si noe om den individuelle risiko ved bruk av Voltaren fordi man ikke har tilstrekkelig erfaring. Voltaren har vært mye brukt, men er ikke så veldig gammel medisin. Med alle medisiner, ikke minst de nyere, sier man at det ikke skal brukes. Så er man (legemiddelfirmaet) på den sikre side. Man vil som regel kunne gi andre smertestillende medikamenter under graviditet, så da unngår man problemstillingen. Altså svaret er at man ikke vet. Kardiovaskulære misdannelser er misdannelser ved hjertet, gastrochise er bukveggsbrokk. Begge feil kan påvises ved ultralyd ved 18 ukers kontroll, muligens tidligere. Jeg vil foreslå at du får en ultralydundersøkelse når du er ca 11 uker. Da kan du sikkert beroliges langt på vei, og så en vanlig sjekk ved uke 18. 28 år er en perfekt alder å få barn i, det bør du også tenke på. Og som du selv sier, man kan aldri få 100% garanti. Jeg håper at du kommer frem til den løsning som er best for din mann og deg. Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg har nå sjekket med Relis (som gir oppdatert informasjon om medikamenter). De sier:

.....Denne utredningen refererer til at legemidler som hemmer prostaglandinsyntesen (som Voltaren) ikke anbefales til kvinner som forsøker å bli gravide. I tillegg kan prostaglandinhemmere ha skadelige effekter på svangerskapsforløpet og/eller den embryonale/føtale utviklingen (altså fosterutviklingen), og bør derfor brukes med forsiktighet til gravide. På grunn av mulig risiko for hjertefeil anbefales diklofenak brukt med forsiktighet i første og andre trimester og kun dersom det foreligger klar indikasjon. Diklofenak er kontraindisert i tredje trimester (1).

Konlusjon:

Diklofenak (voltaren) anbefales brukt med forsiktighet i første og andre trimester og kun dersom det foreligger klar indikasjon. Diklofenak frarådes i tredje trimester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...