Gå til innhold

Hvor lenge tar det for Cipralex virker?


Gjest profile

Anbefalte innlegg

Gjest profile

Hei,

Jeg startet med Cipralex for fem og en halv uke siden. Startet med 10mg i tre uker og gikk så opp til 20mg. Begynnte på dem pga. angst og mulig depresjon. Men det som er er at jeg bare er blitt værre etter at jeg begynnte på dem. Kjenner meg mer engstelig, i tillegg har jeg fått igjen tvangshandlinger og tanker noe jeg sleit mye med for noen år siden, men som har vært ganske bra de siste årene.

Jeg har lest at en kan bli værre i starten, men jeg hadde ikke forventet at det skulle bli så mye værre enn det var uten medisin. Hvor lenge må jeg vente før jeg kan si om det virker eller ikke? Holder ikke ut stort lenger. Har mest lyst til å slutte når det er slik, det var jo som sagt bedre uten, men har ikke lyst til å høre i ettertid at jeg ikke holdt ut lenge nok osv.

Må legge til at jeg ikke har noen tro på at medisinen skal være til noe særlig hjelp da, jeg har forsøkt så mange SSRI-medisiner over flere år uten at de har hjulpet noe nevneverdig (nå vet jeg ikke hvordan det hadde vært uten medisnen da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Cipralex burde forlengst ha virket på din depresjon og angst. På OCD kan det ta opp til 3 mnd før en får effekt.

Om du ikke har prøvd Efexor, vil jeg anbefale det for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest profile

Cipralex burde forlengst ha virket på din depresjon og angst. På OCD kan det ta opp til 3 mnd før en får effekt.

Om du ikke har prøvd Efexor, vil jeg anbefale det for deg.

Godt å høre, da kan jeg snakke med legen om å prøve noe annet, så slipper jeg kansje å gå å vente slik enda lenger.

Jeg har forsøkt Efexor, men heller ikke den hjalp noe særlig, kjennte vel mest til bivirkninger; Kvalme, insiativløshet, likegyldighet og å slite med å få sove. Så sleit jeg med å slappe av.

Har ikke funnet noe som har hjulpet noe særlig på engstelse (GAD og i sosiale situasjoner): Har forsøkt Anafranil, Fevarin, Seroxat, Zoloft, Efexor, Aurorix, Buspar og Flunaxol(?). Anafranil er vel det som har hjulpet mest, men ikke så men ikke så mye at det var noen veldig merkbar forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Godt å høre, da kan jeg snakke med legen om å prøve noe annet, så slipper jeg kansje å gå å vente slik enda lenger.

Jeg har forsøkt Efexor, men heller ikke den hjalp noe særlig, kjennte vel mest til bivirkninger; Kvalme, insiativløshet, likegyldighet og å slite med å få sove. Så sleit jeg med å slappe av.

Har ikke funnet noe som har hjulpet noe særlig på engstelse (GAD og i sosiale situasjoner): Har forsøkt Anafranil, Fevarin, Seroxat, Zoloft, Efexor, Aurorix, Buspar og Flunaxol(?). Anafranil er vel det som har hjulpet mest, men ikke så men ikke så mye at det var noen veldig merkbar forskjell.

Har du tatt serumkonsentrasjonsmålinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest profile

Har du tatt serumkonsentrasjonsmålinger?

Jeg tok det en gang da jeg brukte Seroxat og Anafranil. De viste ikke noe unormalt såvidt meg bekjennt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg tok det en gang da jeg brukte Seroxat og Anafranil. De viste ikke noe unormalt såvidt meg bekjennt.

Hvis så godt som ingen medisiner virker til tross for riktig serumnivå, mener jeg det er fornuftig å vurdere diagnosen en gang til hos en spesialist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest profile

Hvis så godt som ingen medisiner virker til tross for riktig serumnivå, mener jeg det er fornuftig å vurdere diagnosen en gang til hos en spesialist.

Takk for at du tok deg tid til å svare.

Kan en få en vurdering av en hvilken som helst psykolog eller psykiater i klinisk praksis?

Diagnosen er ihvertfall OCD. Behandlere har nevnt unnvikende personlighet og GAD, men vet ikke om de satt dem som diagnose eller bare nevnte det som en mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Takk for at du tok deg tid til å svare.

Kan en få en vurdering av en hvilken som helst psykolog eller psykiater i klinisk praksis?

Diagnosen er ihvertfall OCD. Behandlere har nevnt unnvikende personlighet og GAD, men vet ikke om de satt dem som diagnose eller bare nevnte det som en mulighet.

Nå må du rydde litt for meg.

I det første innlegget leser jeg at hovedproblemet er angst og depresjon, men at du også har litt tvangssymptomer. I det siste innlegget leser jeg at diagnosen er OCD.

Hva er det du plages mest med? Hva er det viktigst å få behandlet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest profile

Nå må du rydde litt for meg.

I det første innlegget leser jeg at hovedproblemet er angst og depresjon, men at du også har litt tvangssymptomer. I det siste innlegget leser jeg at diagnosen er OCD.

Hva er det du plages mest med? Hva er det viktigst å få behandlet?

Jeg sleit mye med OCD i oppveksten, men fikk bra behandling (kognitiv terapi) i begynnelsen av 20-årene og ble ganske bra av det. Så den diagnosen ble satt for kansje 15 år siden. Det har imidlertid dukket opp mer igjen i høst.

Samtidig har jeg slitt mye med å prate og ha kontakt med andre mennesker. Hadde ikke noen nære venner i oppveksten, har det vel ikke nå heller, og ikke noen kjæreste heller. Har altid vært utenfor. Engster meg også mye og tenker lett negativt. Dette er noe som jeg har slitt med hele tiden opp igjennom oppveksten og fram til i dag. Klarer å være i situasjoner der det er mange mennesker rundt meg, men føler meg ikke komfortabel med det.

Det med depresjon, om det er det, har kommet senere. (Skrev om det for noen dager siden: http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=4245502)

Det som jeg mener er viktig er å bli bedre og mer komfortabel til å være sammen med andre mennsker og at ikke hver dag skal kjennes som et ork å komme seg igjennom.

Håper at dette var litt klargjørende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg sleit mye med OCD i oppveksten, men fikk bra behandling (kognitiv terapi) i begynnelsen av 20-årene og ble ganske bra av det. Så den diagnosen ble satt for kansje 15 år siden. Det har imidlertid dukket opp mer igjen i høst.

Samtidig har jeg slitt mye med å prate og ha kontakt med andre mennesker. Hadde ikke noen nære venner i oppveksten, har det vel ikke nå heller, og ikke noen kjæreste heller. Har altid vært utenfor. Engster meg også mye og tenker lett negativt. Dette er noe som jeg har slitt med hele tiden opp igjennom oppveksten og fram til i dag. Klarer å være i situasjoner der det er mange mennesker rundt meg, men føler meg ikke komfortabel med det.

Det med depresjon, om det er det, har kommet senere. (Skrev om det for noen dager siden: http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=4245502)

Det som jeg mener er viktig er å bli bedre og mer komfortabel til å være sammen med andre mennsker og at ikke hver dag skal kjennes som et ork å komme seg igjennom.

Håper at dette var litt klargjørende.

Du kjenner sikkert til at ulike AD virker på ulike signalsubstanser.

For medikamentell behandling av både OCD og sosial fobi (det er vel det du beskriver?) er det påvirkning på serotoninsystemet som er det viktige. Særlig ved OCD, men også i noen grad ved sf, må dosene av SSRI/SNRI være høye. Ved OCD ofte det dobbelte av vanlig høye depresjonsdoser. Det kan bety Cipralexdoser på 60 - 80 mg. For å få god behandling er det min erfaring at en bør ha kontakt med en særlig kompetent psykiater.

Til det med rediagnostisering: I dette tilfellet tror jeg det er en sak for spesialister - ikke hvilken som helst lege eller psykolog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest profile

Du kjenner sikkert til at ulike AD virker på ulike signalsubstanser.

For medikamentell behandling av både OCD og sosial fobi (det er vel det du beskriver?) er det påvirkning på serotoninsystemet som er det viktige. Særlig ved OCD, men også i noen grad ved sf, må dosene av SSRI/SNRI være høye. Ved OCD ofte det dobbelte av vanlig høye depresjonsdoser. Det kan bety Cipralexdoser på 60 - 80 mg. For å få god behandling er det min erfaring at en bør ha kontakt med en særlig kompetent psykiater.

Til det med rediagnostisering: I dette tilfellet tror jeg det er en sak for spesialister - ikke hvilken som helst lege eller psykolog.

Problemet er jo at jeg vel ikke har noen mulighet til å vite om en behandler jeg kompetent eller ikke. Vet ikke en gang hva jeg skal spørre etter, utdannelse?, arbeidserfaring?, vil en behandler synes det er OK om en spør etter det?

Huff, har liten lyst til å gå mer opp i dose på Cipralex, da jeg ikke synes at den har hjulpet noe hittill, tvert i mot er jeg blitt mer engstelig (nå vet jeg ikke om det er medisinen eller om tilstanden har forverret seg). Var forresten oppe i 300mg Anafranil en gang uten at jeg syntes det hjalp noe særlig. Fikk kjenne bivirkninger da.

Lurte på å spørre om jeg kunne prøve Wellbutrin, da jeg har lest mye positivt om den her, men den virker vel ikke på serotonin i samme grad...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...