Gå til innhold

Hva er det med psykopater og empati?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er vel lettere å forstå hvis en deler empatien inn i kognitiv og affektiv empati.

Autister har problemer med kognitiv empati, men har normal eller over normal affektiv empati. Psykopater har normal eller over normal kognitiv empati, men store mangler i affektiv empati.

Med kognitiv empati menes den intellektuelle forståelsen av andres perspektiv, mens affektiv empati går på følelsesmessig reaksjon.

Ja rene autister kan nok mye av det stemme, men slik jeg virker med AS, så er det mer den kognitiv empati som virker best. Derfor sliter jeg også med de følelsemessige problemene i mitt forhold, ut fra det som skal være mer affektiv empati. Tror vi kan forveksles med psykopater, på grunn av dette

Fortsetter under...

Gjest imzedimze
Skrevet

Mulig det.

Hvordan oppfører uintelligente psykopater seg? De må jo føle seg totalt mislykket...? Er de muligens enda farligere?

De har vel lettere for å ende opp i fengsel fordi de blir tatt?

Gjest best wishes
Skrevet

Det er forståelig, ut i fra den fæle bakgrunnen mange av dem har. Mangel på kjærlighet, voldelige og avisende foreldre, bare for å nevne noe. Vanskelig med å stole på andre, så hjelper ikke så mye hva en prøver å gi dem siden ?

Det overrasker meg at så mange av dem har barn og familie. Hvordan har de klart å skaffe seg det, hvis det er blottet for empati?

Skrevet

Det overrasker meg at så mange av dem har barn og familie. Hvordan har de klart å skaffe seg det, hvis det er blottet for empati?

Endel psykopater har en evne til å sjarmere folk trill rundt. Jeg tror nok nok de sjarmerende sidene, for noen, til dels kan veie opp for de dårlige sidene (..enn så lenge...).

Gjest best wishes
Skrevet

Ja rene autister kan nok mye av det stemme, men slik jeg virker med AS, så er det mer den kognitiv empati som virker best. Derfor sliter jeg også med de følelsemessige problemene i mitt forhold, ut fra det som skal være mer affektiv empati. Tror vi kan forveksles med psykopater, på grunn av dette

forskjellen er vel at psykopater får et slags kick av å tråkke på andre. De med autismespekterforstyrrelse gjør ikke dette bevisst.

Gjest best wishes
Skrevet

Endel psykopater har en evne til å sjarmere folk trill rundt. Jeg tror nok nok de sjarmerende sidene, for noen, til dels kan veie opp for de dårlige sidene (..enn så lenge...).

Men hvor lenge klarer de å sjarmere folk. før deres dårlige sider kommer frem,lurer jeg på? Psykopaten blir vel lei av å være snill til slutt også?

Annonse

Skrevet

Men hvor lenge klarer de å sjarmere folk. før deres dårlige sider kommer frem,lurer jeg på? Psykopaten blir vel lei av å være snill til slutt også?

Det er kanskje individuelt? Dessuten er det jo forskjell på hva man kan akseptere av avvikende sider også ;) Jeg tror f.eks. aldri jeg ville kunne akseptere en mann med psykopatiske trekk uansett hvor sjarmerende han hadde vært ellers ;) Noen kvinner/menn holder jo ut med partnere som slår dem innimellom også, så terskelen for hva man skal tåle er nok ikke lik hos alle....

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

De har vel lettere for å ende opp i fengsel fordi de blir tatt?

Korrekt.

Slik sett er de enda farligere i visse situasjoner da de har enda mindre impulskontroll, enda mindre opptatt av om de bliir tatt eller ikke osv.

Mye av den uprovorerte vilden vi har sett vokse opp de siste årene er utført av slike "dumme psykopater".

Gjest kristinna
Skrevet

Jeg lurer på om de ikke føler frykt slik som andre, om det er det som driver dem. Veldig mange sjefer som sliter med empati har jeg forstått.

Det er vel de rundt dem som sliter med det.

''Veldig mange sjefer som sliter med empati har jeg forstått.

''

Skrevet

forskjellen er vel at psykopater får et slags kick av å tråkke på andre. De med autismespekterforstyrrelse gjør ikke dette bevisst.

Ja, for de får en slags hevn for den de er blitt, eller blitt oversett i sin bardom ( det ligger mye innbakt her selvfølgelig ) mens en med AS, nå snakker jeg bare for min egen del, som er helt motsatt av klikk, men blir deprimert fordi ikke ting virker som det skal. Men blir først og fremst sint på seg selv av det, selvfølgelig.

Gjest pssykoo
Skrevet

Mulig det.

Hvordan oppfører uintelligente psykopater seg? De må jo føle seg totalt mislykket...? Er de muligens enda farligere?

De fleste folk går ikke rundt og skjønner hvor uintelligente de er. Og en psykopat har nok ikke store evnen til å føle seg mislykket enten han er smart eller ikke.

Skrevet

Det er vel de rundt dem som sliter med det.

''Veldig mange sjefer som sliter med empati har jeg forstått.

''

Ja det også. Men forstår godt hvis en sjef sliter med empati, hvis han vil være en god sjef. Men selv om en sjef sliter med å vise empati, så trenger han ikke å være psykopat for det, men selv da måtte han nok det for å kunne være i stillingenen som sjef, selvfølgelig.

Gjest tror jeg
Skrevet

Ja det også. Men forstår godt hvis en sjef sliter med empati, hvis han vil være en god sjef. Men selv om en sjef sliter med å vise empati, så trenger han ikke å være psykopat for det, men selv da måtte han nok det for å kunne være i stillingenen som sjef, selvfølgelig.

En psykopat er ikke interessert i å være en god sjef av empatiske hensyn. I tilfelle vil han til tider fremstå slik, men da for å nære eget bilde av seg selv i forhold til omgivelsene.

Annonse

Skrevet

En psykopat er ikke interessert i å være en god sjef av empatiske hensyn. I tilfelle vil han til tider fremstå slik, men da for å nære eget bilde av seg selv i forhold til omgivelsene.

Han vil sikkert ikke passe som sjef da, hvis han må jobbe tett inn på andre mennesker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...