Gå til innhold

Smittsom UVI?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i hele vinter vært plaget av gjentatte UVI, og har i den sammenheng også blitt sjekket på Aker Sykehus. Det ble ikke funnet noen grunn til at jeg rammes.

Det siste halve året har kjæresten vært utenlands, og det har i ettertid slått meg at jeg har vært uten UVI i hele denne perioden. Nå som han er tilbake, får jeg også UVI. Siden dette er noe jeg har hatt før, tar jeg alle forhåndsregler i forbindelse med samleie, tisser etterpå, har god hygiene, og holder meg generelt varm og tørr. Han er på sin side rensligheten selv, og har heller ingen problemer med vannlatingen. Jeg lurer allikevel på om det kan være en sammenheng her - kan han ha UVI nesten symptomfritt, og så "smitte" meg ved samleie? Ble heller ikke kurert med Selexid denne gangen, begynner muligens å bli resistant?

På forhånd takk

Trygve Talseth, Urolog
Skrevet

En sammenheng er det sannsynligvis. Men oftest er det dine egne bakterier som gir deg infeksjonen. Samleie gjør at bakteriene lettere kommer opp i urinveiene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...