Gå til innhold

Fattighuset

Gjest Puter under armene
 Del

Anbefalte innlegg

Gjest Puter under armene

Skjønner ikke helt behovet. Alle i dette land får penger til livsopphold. Om man bruker matpenger til røyk og alkohol og barna må lide så bør barnevernet reagere. De som ikke har til mat fordi de har disponert pengene feil har seg selv å takke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Puter under armene

Nå overforenkler du.

Nei jeg gjør ikke det. Jeg har førstehånds kjennskap til at foreldre som mottar sosialhjelp prioriterer alkohol foran mat. Det må være greit å bo i Oslo. Bruke opp alle pengene på røyk og alkohol, og så gå på fattighuset for å få mat til seg selv og barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Puter under armene

Nei jeg gjør ikke det. Jeg har førstehånds kjennskap til at foreldre som mottar sosialhjelp prioriterer alkohol foran mat. Det må være greit å bo i Oslo. Bruke opp alle pengene på røyk og alkohol, og så gå på fattighuset for å få mat til seg selv og barna.

Fattighuset ber ikke om en kontoutskrift når du ber om mat. Hvem som helst kan få, selv om man har 1.000.000 på konto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

'''Jeg har førstehånds kjennskap til at foreldre som mottar sosialhjelp prioriterer alkohol foran mat''

Er det ikke i så fall fint at det finnes et sted man kan få mat til barna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Puter under armene

Fattighuset er for det meste drevet av private midler, så jeg kan ikke forstå at dette er noe å irritere seg over.

Det er det ja, men de får også tilskudd fra det offentlige, men det er ikke det som betyr noe. Det som betyr noe er at det ikke er noen kontroll med de som får gratis mat. Man kan drikke opp alle pengene sine og så gå dit å be om mat. Det er ikke riktig.

Alkohlisme er en sykdom ja. Enslige som drikker opp alle pengene sine har jeg medfølelse for. De trenger hjelp,hjelp de ikke får, men foreldre som drikker opp alle pengene sine bør fratas omsorgsretten. Fattighuset burde kontakte barnevernet når sånt skjer. De burde derfor være i kontakt med sosialkontoret slik at dårlige foreldre kan avsløres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Puter under armene

'''Jeg har førstehånds kjennskap til at foreldre som mottar sosialhjelp prioriterer alkohol foran mat''

Er det ikke i så fall fint at det finnes et sted man kan få mat til barna?

Det er det, men roten til problemet må tas. Det nytter ikke med foreldre som prioriterer seg selv foran barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kristinna

Det er det, men roten til problemet må tas. Det nytter ikke med foreldre som prioriterer seg selv foran barna.

Jeg skjønner agendaen din, men jeg tror du setter fokus på feil sted. Det er viktig at voksne tar ansvar for eget liv, seg selv og barna, men det er ikke de få fattighusene som er problemet eller vedlikeholder problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Puter under armene

Jeg skjønner agendaen din, men jeg tror du setter fokus på feil sted. Det er viktig at voksne tar ansvar for eget liv, seg selv og barna, men det er ikke de få fattighusene som er problemet eller vedlikeholder problemet.

Om foreldre bruker opp pengene på alkohol eller tobakk, og så går på fattighuset og tilgjennegir sin nød, så bidrar fattighusene til at barna lider lengre enn nødvendig, mener jeg! Problemet må tas ved roten. Fattighusene burde ha meldeplikt til Sosialkontoret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest firepile

Om foreldre bruker opp pengene på alkohol eller tobakk, og så går på fattighuset og tilgjennegir sin nød, så bidrar fattighusene til at barna lider lengre enn nødvendig, mener jeg! Problemet må tas ved roten. Fattighusene burde ha meldeplikt til Sosialkontoret.

Hvordan skal Fattighuset vite om folk har brukt opp pengene på alkohol og tobakk. Eller mener du at alle som går på Fattighuset gjør dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elis31

Noen gjør sikkert det. Andre bruker sikkert pengene til andre ting. Som klær, aktiviteter etc.

Om de bruker pengene til røyk og alkohol, hadde de sikkert gjort det uansett. Så tror det er bedre med fattighuset uansett. Jeg er enig i at barn ikke skal ha det vondt. Men er kanskje litt farlig å gjøre de laveste hjelpetiltakene om til angiversteder? Men jobber du på fattighuset og ser barn som har det vondt, mener jeg at du plikter å varsle barnevernet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest bra tiltak

Det er et bra tiltak, som ellers er det alltid noen som utnytter systemet, men la det ikke gå utover dem som virkelig trenger det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Det er det ja, men de får også tilskudd fra det offentlige, men det er ikke det som betyr noe. Det som betyr noe er at det ikke er noen kontroll med de som får gratis mat. Man kan drikke opp alle pengene sine og så gå dit å be om mat. Det er ikke riktig.

Alkohlisme er en sykdom ja. Enslige som drikker opp alle pengene sine har jeg medfølelse for. De trenger hjelp,hjelp de ikke får, men foreldre som drikker opp alle pengene sine bør fratas omsorgsretten. Fattighuset burde kontakte barnevernet når sånt skjer. De burde derfor være i kontakt med sosialkontoret slik at dårlige foreldre kan avsløres.

Gosh, så forenklet syn du har på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Humatus

Om du som menneske vet om et hushold der de prioriterer alkohol fremfor mat til barna, at barna sulter og ikke har det bra. Så er det kun deg man kan ta for at du lar dette gå upåvirket hen og du skylder på fattighuset og ikke deg selv.

DU som har førstehåndsinformasjon som du sier er den som må ta kontakt med barnevernet. Ingen andre kan gjøre dette for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jonia

Jeg kan følge deg i din påstand et stykke på vei. Det er mange som har disponeringsproblemer, både med høy og lav inntekt.

Sosialhjelpssatsene er ikke så lave som mange skal ha det til.

Når det likevel er noen som av diverse grunner ikke har mat i huset, er det bra at det finnes et sted å få mat.

Barnefamilier som stadig ikke har mat, er bekymringsfullt. Da har man en moralsk plikt til å melde fra, til barnevernet enten man jobber på fattighuset eller er nabo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elis31

Jeg kan følge deg i din påstand et stykke på vei. Det er mange som har disponeringsproblemer, både med høy og lav inntekt.

Sosialhjelpssatsene er ikke så lave som mange skal ha det til.

Når det likevel er noen som av diverse grunner ikke har mat i huset, er det bra at det finnes et sted å få mat.

Barnefamilier som stadig ikke har mat, er bekymringsfullt. Da har man en moralsk plikt til å melde fra, til barnevernet enten man jobber på fattighuset eller er nabo.

Hadde jeg levd på sosialstønad med barn, hadde jeg gått på fattighuset, og heller brukt de stakkars matpengene på andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
 Del

• Opprett ny...