Gjest institusjonsarbeider 0 0 Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 På den institusjonen jeg jobber så er det visstnok mye baksnakking. Folk snakker ikke med hverandre men rapporterer det de observerer andre gjør feil til ledelsen. Når de ikke trenger å ta de opp med vedkommende blir jo terskelen for hva du kan rapportere veldig lav. Jeg ble rapportert en gang jeg ga en bruker juice da han pekte på melk.Det ble spørsmål om min vurderingsevne. Er det slik at jo mindre folk har å gjøre på vakt, jo mer baksnakking og rykter blir det? Eller har dette mer med dårlig personalkultur? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Caloni Makaroni 2 565 0 Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 Dårlig personalkultur og dårlig arbeidsmiljø er nok det som er mest avgjørende her. I slikt arbeid kan uenigheter og forskjellig syn på hva som er best for brukerne gjøre at arbeidsmiljøet blir dårlig. Ofte hjelper det med et møte hvor man ryddig og ordentlig blir enige om en handlingsplan i forhold til hver enkelt bruker, som alle er noenlunde enige om, og forplikter seg til å følge. Når man har lite å gjøre på vakt så gjør det jo at man har bedre tid til å følge med på nøyaktig hva de andre gjør, men ellers tror jeg ikke at det har noen helt direkte sammenheng. Forøvrig er det jo alltid noe å gjøre på en slik bolig. Selv om brukerne sysselsetter seg selv mye en dag, eller noen er ute på aktiviteter, så er det dyrebar tid man kan bruke til å rydde på rommene, rydde i papirer, tørke støv, gå gjennom kjøkkenskap og kjøleskap på jakt etter gammel mat og søl, eller gjøre annet forefallende. Hilsen en som har jobbet på slik bolig selv 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest institusjonsarbeider 0 0 Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 Dårlig personalkultur og dårlig arbeidsmiljø er nok det som er mest avgjørende her. I slikt arbeid kan uenigheter og forskjellig syn på hva som er best for brukerne gjøre at arbeidsmiljøet blir dårlig. Ofte hjelper det med et møte hvor man ryddig og ordentlig blir enige om en handlingsplan i forhold til hver enkelt bruker, som alle er noenlunde enige om, og forplikter seg til å følge. Når man har lite å gjøre på vakt så gjør det jo at man har bedre tid til å følge med på nøyaktig hva de andre gjør, men ellers tror jeg ikke at det har noen helt direkte sammenheng. Forøvrig er det jo alltid noe å gjøre på en slik bolig. Selv om brukerne sysselsetter seg selv mye en dag, eller noen er ute på aktiviteter, så er det dyrebar tid man kan bruke til å rydde på rommene, rydde i papirer, tørke støv, gå gjennom kjøkkenskap og kjøleskap på jakt etter gammel mat og søl, eller gjøre annet forefallende. Hilsen en som har jobbet på slik bolig selv I en boligen jeg jobber, så er det sånn at de ansatte ikke kan være hvor som helst hele tiden. Man må være i nærheten av dem for å holde øye med dem. De har vanskelig for å sysselsette seg selv hele tiden. Men på hverdagene hvor ungene er på skolen, tror jeg det kan bli kjedelig. Det tar ikke lang tid å vaske gulvene eller rydde på kjøkkenet. Og de som ikke er primærkontakter for noen unger har jo heller ingen administrative ting å gjøre heller. Da er det god tid til å rapportere til ledelsen. men i bygder blir det jo lett sladder. I bygda der familien bor er det "kaffikjerringene" som sladrer om alt mulig. Dama på kolonialen har full oversikt over hva folk pleier å handle;). skulle tro hun ikke hadde det så travel på jobb. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Caloni Makaroni 2 565 0 Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 I en boligen jeg jobber, så er det sånn at de ansatte ikke kan være hvor som helst hele tiden. Man må være i nærheten av dem for å holde øye med dem. De har vanskelig for å sysselsette seg selv hele tiden. Men på hverdagene hvor ungene er på skolen, tror jeg det kan bli kjedelig. Det tar ikke lang tid å vaske gulvene eller rydde på kjøkkenet. Og de som ikke er primærkontakter for noen unger har jo heller ingen administrative ting å gjøre heller. Da er det god tid til å rapportere til ledelsen. men i bygder blir det jo lett sladder. I bygda der familien bor er det "kaffikjerringene" som sladrer om alt mulig. Dama på kolonialen har full oversikt over hva folk pleier å handle;). skulle tro hun ikke hadde det så travel på jobb. Hm...dersom det er slik at det ikke er unger i huset, og ingenting å gjøre, så høres det rart ut at det er så mange folk på vakt. Litt skjevfordeling av ressursene? Skulle tro det er noen sykehjem i samme kommune som sliter med å få det til å gå rundt på dagtid, mens kollegaene dine tusler rundt og baksnakker hverandre.. Der jeg jobbet var det én person som var til stede mens barna ikke var der. Den personen vasket, ryddet, gjorde klesvask, handlet etc. Den hadde liksom "husmor"-rollen den dagen. Barna kom hjem alt mellom kl 14 og kl 17, og da var ettermiddagsvaktene på plass og tok i mot dem, da var vi tilnærmet én til én. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest institusjonsarbeider 0 0 Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 Hm...dersom det er slik at det ikke er unger i huset, og ingenting å gjøre, så høres det rart ut at det er så mange folk på vakt. Litt skjevfordeling av ressursene? Skulle tro det er noen sykehjem i samme kommune som sliter med å få det til å gå rundt på dagtid, mens kollegaene dine tusler rundt og baksnakker hverandre.. Der jeg jobbet var det én person som var til stede mens barna ikke var der. Den personen vasket, ryddet, gjorde klesvask, handlet etc. Den hadde liksom "husmor"-rollen den dagen. Barna kom hjem alt mellom kl 14 og kl 17, og da var ettermiddagsvaktene på plass og tok i mot dem, da var vi tilnærmet én til én. Barna vi jobber med er under LOST 4A. Derfor har de alltid to personer på seg, i tilfelle vi må bruke tvang. Så med tre brukere er det alltid seks eller fem på vakt. Det blir jo litt dumt at de kommer på jobb kl 07, drar hjem klk 0800, og kommer tilbake rundt 14-tiden hvor de kommer hjem fra skolen. Så det blir en del døtid der ja. Jeg hadde ikke klart å ta de vaktene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Caloni Makaroni 2 565 0 Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 Barna vi jobber med er under LOST 4A. Derfor har de alltid to personer på seg, i tilfelle vi må bruke tvang. Så med tre brukere er det alltid seks eller fem på vakt. Det blir jo litt dumt at de kommer på jobb kl 07, drar hjem klk 0800, og kommer tilbake rundt 14-tiden hvor de kommer hjem fra skolen. Så det blir en del døtid der ja. Jeg hadde ikke klart å ta de vaktene. Ok, da blir det jo litt annerledes. Hos oss fungerte det med at nattevakt gikk til kl 8, og "husmor"-vakten kom kl 7. Da fikk de en time sammen til å hjelpe barna med morgenstell, frokost og avgårde på skolen. Deretter var det bare husmoren i noen timer, og så kom seinvaktene kl 14. Men klart det blir annerledes når alle har flere på seg.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.