Gå til innhold

HASTER - ferie etter et år på sykepenger?


Gjest dobbelt opp eller enten eller

Anbefalte innlegg

Gjest dobbelt opp eller enten eller

Har man rett til ferie (og feriepenger) året etter at man har vært sykemeldt fra jobb et år?

Eller hva med om man har hatt foreldrepermisjon i et år, har man da rett på ferie året etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man har alltid rett til ferie. Det eneste jeg kan komme på, er når man er nyansatt - at man kanskje ikke nødvendigvis har rett til ferie midt på sommeren.

Men det er ikke dermed sagt at man har opparbeidet seg feriepenger til ferien, og da må man ta ferie uten lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dobbelt opp eller en av hver?

Man har alltid rett til ferie. Det eneste jeg kan komme på, er når man er nyansatt - at man kanskje ikke nødvendigvis har rett til ferie midt på sommeren.

Men det er ikke dermed sagt at man har opparbeidet seg feriepenger til ferien, og da må man ta ferie uten lønn.

Ok. Men vet du om man har rett til lønn i ferien, i de situasjonene jeg skissserer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dobbelt opp eller enten eller

Ok. Men vet du om man har rett til lønn i ferien, i de situasjonene jeg skissserer?

He he, jeg skrev mitt eget nick feil :-)))

skulle selvsagt være:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man har vært sykemeldt i ett år, har man jo hatt full lønn. Det vil si at man har opparbeidet seg feriepenger på samme måte som om man hadde vært i full jobb. Det vil si at du kan ta ferie med full lønn.

Når det gjelder svangerskapspermisjon er jeg mer usikker... Prøv å google det og se om du får opp noe :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å huske at de tre gangene jeg hadde hatt svangerskapspermisjon, fikk jeg veldig lite i feriepenger året etter. Tror kanskje at det bare ble beregnet feriepenger av 12 uker i stedet for 52 eller noe sånt? Men dette er en del år siden, så det kan ha endret seg. NAV vet det sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har fått uriktige opplysninger i denne tråden. Dette er deler av bestemmelsene dersom NAV utbetaler sykepenger eller svangerskapspenger.

Feriepenger

Dersom du har mottatt sykepenger, svangerskapspenger eller foreldrepenger ved fødsel/adopsjon fra folketrygden, vil du få utbetalt feriepenger i slutten av mai påfølgende år. Ordningen gjelder bare for arbeidstakere og ikke for selvstendig næringsdrivende, frilansere eller mottagere av dagpenger. Sykepenger

Har du mottatt sykepenger fra folketrygden, vil du i slutten av mai året etter motta feriepenger av sykepengene. Det ytes likevel bare feriepenger for de første 48 sykepengedagene i opptjeningsåret.

Svangerskapspenger

Har du mottatt svangerskapspenger, vil du i slutten av mai året etter motta feriepenger av ytelsen. Det gis feriepenger for de første 64 dagene av stønadsperioden.''

http://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+helse/Sykmelding/Relaterte+sider/1073747766.cms

Dersom arbeidsgiver forskutterer sykepenger/svangerskapspenger, så kan det hende du får fulle feriepenger. Det er i så tilfelle arbeidsgiver som står for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått uriktige opplysninger i denne tråden. Dette er deler av bestemmelsene dersom NAV utbetaler sykepenger eller svangerskapspenger.

Feriepenger

Dersom du har mottatt sykepenger, svangerskapspenger eller foreldrepenger ved fødsel/adopsjon fra folketrygden, vil du få utbetalt feriepenger i slutten av mai påfølgende år. Ordningen gjelder bare for arbeidstakere og ikke for selvstendig næringsdrivende, frilansere eller mottagere av dagpenger. Sykepenger

Har du mottatt sykepenger fra folketrygden, vil du i slutten av mai året etter motta feriepenger av sykepengene. Det ytes likevel bare feriepenger for de første 48 sykepengedagene i opptjeningsåret.

Svangerskapspenger

Har du mottatt svangerskapspenger, vil du i slutten av mai året etter motta feriepenger av ytelsen. Det gis feriepenger for de første 64 dagene av stønadsperioden.''

http://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+helse/Sykmelding/Relaterte+sider/1073747766.cms

Dersom arbeidsgiver forskutterer sykepenger/svangerskapspenger, så kan det hende du får fulle feriepenger. Det er i så tilfelle arbeidsgiver som står for dette.

Det mest vanlige er at arbeidsgiver betaler sykepenger. Da får man full opptjening av feriepenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest vanlige er at arbeidsgiver betaler sykepenger. Da får man full opptjening av feriepenger.

Mye mulig.Jeg aner ikke hva som er mest vanlig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest vanlige er at arbeidsgiver betaler sykepenger. Da får man full opptjening av feriepenger.

Øøøøh nei. Jeg er faktisk rimelig sikker på at det er omvendt.

Men arbeidsgiver betaler alltid de første 8 (eller er det 12?) ukene av en sykmelding, og får så det refundert av NAV. For lengre sykdomsperioder fortsetter noen å utbetale på denne måten, mens veldig mange overlater utbetalingen direkte til NAV. Og da kommer man ikke bra ut ift feriepenger.

Det samme gjelder forøvrig ved barselpermisjon, noen får pengene fra firmaet og dermed full opptjent ferie, mens de fleste får penger direkte fra NAV, og blir fattig når ferien skal tas ut påfølgende år. (Kun feriepenger for 14 uker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øøøøh nei. Jeg er faktisk rimelig sikker på at det er omvendt.

Men arbeidsgiver betaler alltid de første 8 (eller er det 12?) ukene av en sykmelding, og får så det refundert av NAV. For lengre sykdomsperioder fortsetter noen å utbetale på denne måten, mens veldig mange overlater utbetalingen direkte til NAV. Og da kommer man ikke bra ut ift feriepenger.

Det samme gjelder forøvrig ved barselpermisjon, noen får pengene fra firmaet og dermed full opptjent ferie, mens de fleste får penger direkte fra NAV, og blir fattig når ferien skal tas ut påfølgende år. (Kun feriepenger for 14 uker)

Det er feil.

Arbeidsgivere er ikke pliktet til å betale sykepenger mer enn arbeidsgiverperioden på 16 (?) dager. Etter det velger de selv om de skal fortsette forskuttering eller overdra absolutt alt utbetalingsansvar til NAV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lyst på tapas

Det mest vanlige er at arbeidsgiver betaler sykepenger. Da får man full opptjening av feriepenger.

Jeg har jobbet med sykepenger en periode- og mitt inntrykk er at de fleste arbeidsgivere ikke betaler utover arbeidsgiverperioden ( de 16 første dagene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er feil.

Arbeidsgivere er ikke pliktet til å betale sykepenger mer enn arbeidsgiverperioden på 16 (?) dager. Etter det velger de selv om de skal fortsette forskuttering eller overdra absolutt alt utbetalingsansvar til NAV.

Har ikke skrevet noe om de ikke er pliktig eller ikke, jeg skrev hva mitt inntrykk er av hva som er mest vanlig å gjøre - i praksis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har jobbet med sykepenger en periode- og mitt inntrykk er at de fleste arbeidsgivere ikke betaler utover arbeidsgiverperioden ( de 16 første dagene).

Det er ikke mitt inntrykk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øøøøh nei. Jeg er faktisk rimelig sikker på at det er omvendt.

Men arbeidsgiver betaler alltid de første 8 (eller er det 12?) ukene av en sykmelding, og får så det refundert av NAV. For lengre sykdomsperioder fortsetter noen å utbetale på denne måten, mens veldig mange overlater utbetalingen direkte til NAV. Og da kommer man ikke bra ut ift feriepenger.

Det samme gjelder forøvrig ved barselpermisjon, noen får pengene fra firmaet og dermed full opptjent ferie, mens de fleste får penger direkte fra NAV, og blir fattig når ferien skal tas ut påfølgende år. (Kun feriepenger for 14 uker)

En ting er hva som er minimumskravet etter loven, noe annet er hva arbeidsgivere gjør i praksis. Mitt inntrykk er - og har vært - at arbeidsgivere utbetaler lønn også utover de første ukene (og får dette refundert).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er hva som er minimumskravet etter loven, noe annet er hva arbeidsgivere gjør i praksis. Mitt inntrykk er - og har vært - at arbeidsgivere utbetaler lønn også utover de første ukene (og får dette refundert).

Jeg har faktisk sett en statistikk på dette, laget av en av de største arbeidsgiverorganisasjonene. Den viser at langt de fleste arbeidsgivere forholder seg til lovens minimumskrav og overlater sykepengeutbetaling utover det til NAV. Merk at dette gjelder private arbeidsgivere, jeg vet at endel kommuner, bl.a. har en annen praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke skrevet noe om de ikke er pliktig eller ikke, jeg skrev hva mitt inntrykk er av hva som er mest vanlig å gjøre - i praksis :)

Men så var også svaret mitt til AAA og ikke deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...