Gå til innhold

Albyl E - vits i eller ikke vits i?

GoodTimes
 Del

Anbefalte innlegg

GoodTimes

Jeg skal snart utredes for hjertet, har hatt noen episoder med hjerteflimmer. I mellomtida vil fastlegen min at jeg skal ta Albyl E. Jeg gruer meg litt, for selv om jeg aldri har hatt magesår, har jeg en tendens til sur og sviete mage.

Mannen min går til en annen fastlege (av geografiske grunner) enn meg. Han har også hjerteflimmer, og da han hørte at jeg skulle ta Albyl E, sa han et hans lege sier det ikke er noen vits i, at virkningen av det er overdrevet, at man ikke skal ta det.

Nå er min fastlege ung og ny, hans fastlege er gammel og veldig erfaren og flink. Jeg tenker at min unge, nye lege kanskje ikke har lest seg opp på ny utvikling ennå.

Noen her som kan uttale seg om dilemmaet mitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest bare et forslag da  :)

''Nå er min fastlege ung og ny, hans fastlege er gammel og veldig erfaren og flink. Jeg tenker at min unge, nye lege kanskje ikke har lest seg opp på ny utvikling ennå.''

Eller kanskje hans lege er gammel og utdatert? Din er ung og nyutdannet. Og kanskje også mer oppdatert på nyere behandlinger og undersøkelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caloni Makaroni

Så lenge du svelger tabletten hel, så vil den ikke løse seg opp i magesekken, men i tynntarmen. Magesår er en meget sjelden bivirkning av albyl-e. Albyl-e er forøvrig det mest brukte reseptbelagte preparatet i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jubalong70

Albyl-E vil gjøre at blodet blir bittelitt mer tyntflytende, og dermed minske sjansen for at det skal dannes tromboser (klumper) som kan sette seg fast i mindre blodårer og forårsake stor skade.

Hjerteflimmer gjør at blodet ditt ikke flyter like greit som normalt, og man anbefaler derfor gjerne litt blodfortynnende for å forebygge trombosedannelse.

Sjansen for magesår av Albyl-E er ganske liten, og som Caloni sier, vil den løse seg opp først i tynntarmen.

Prøv det du, og så holder du øye med symptomene dine. Synes du at du får økte mageproblemer så tar du et opp med legen din slik at dere eventuelt kan seponere (slutte med) tablettene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest det kommer vel an på..

nå har det seg egentlig slik at Albyl-E er best på behandling ved risiko for hjertesykdom etc og blodpropper som skyldes propp med blodplater (det hemmer blodplatene). Når det gjelder hjerteflimmer er det oftest ikke blodplatene som er problemet, men strukturelle endringer i forkammeret i hjertet som gir kaotisk blodstrøm (turbulens) som disponerer for at blodet levrer seg og kan danne blodpropper som kan fyke ut i kretsløpet, og da spesielt opp til hjernen, og gi drypp/slag. Albyl-E virker ikke så godt på dette, og da er blodfortynning med Marevan bedre.

Det finnes helt klare retningslinjer leger har å forholde seg til hva gjelder oppstart av blodfortynnende behandling ved hjerteflimmer, det er utifra alder etc.

Jeg ville gitt begge legene medhold jeg. Det er fastlegen din som kjenner deg best og din totale risiko for hjertesykdom (som da gjør at du bør bruke Albyl). Dersom du kun har hjerteflimmer periodevis og er ung (

Derfor: jeg ville forhørt meg nærmere med fastlegen om total risiko, men jeg tror den unge legen har relativt god peiling på emnet, men dere bør som sagt diskutere total risiko sammen (eks. om du røyker, har familiehistorie på hjertesykdom...)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GoodTimes

''Nå er min fastlege ung og ny, hans fastlege er gammel og veldig erfaren og flink. Jeg tenker at min unge, nye lege kanskje ikke har lest seg opp på ny utvikling ennå.''

Eller kanskje hans lege er gammel og utdatert? Din er ung og nyutdannet. Og kanskje også mer oppdatert på nyere behandlinger og undersøkelser?

Tusen takk for gode tilbakemeldinger. Nå føler jeg meg litt tryggere. Jippi for Dol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest JUSTaMinute

Eller det kan være at den unge har den siste og mest oppdaterte informasjonen!? Jeg vet ikke altså, det beste er vel å få det fra flere hold, og så holde seg til flertallet. Din egen private gallup. hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
 Del

• Opprett ny...