Gå til innhold

Ny jobb, skal jeg takke ja eller? hjelp meg.....


Gjest Hva skal jeg gjøre...........nå

Anbefalte innlegg

Gjest Hva skal jeg gjøre...........nå

Har jobbet snart 3 år i ett vikariat innen helsesektoren. Dette er en sengepost. Jeg trives meget godt her, men ser ut til at fast jobb får jeg ikke. Har gått på kortvarige kontrakter hele tiden og kjenner det sliter på. Ulempen kan man si er at det er turnusjobb med dag, aften og helgevakter. Men arbeidet og fagligheten trives jeg med og ikke minst mine kollegaer. Vi jobber hele tiden i team, og synes det er greit. Vikariatet har jeg fått beskjed om kan fortsatt forlenges.

Nå har jeg imidlertid fått tilbud om annen jobb i samme helseforetak, bare innen psykiatrien. Her er det kun dagjobb og ingen helger. Dette krever mer selvstendighet, og mindre teamarbeid. Denne jobben er 100 % fast stilling. Nå er jeg så usikker på det ukjente og hva jeg skal svare til dette tilbudet. Vil jeg trives, hva med nye kollegaer, det å jobbe selvstendig, det ukjente i pysiatrien ovs.

Begge jobbene er innenfor rehabilitering.

Hjelp meg å sortere disse vanskelige tankene er du snill. Skal, skal ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde gjort myyyye for å slippe å jobbe til ugunstige tider og å få fast jobb.

Regner da med at betalingen er omtrent den sammen.

Du må jo også tenke på at du kommer til å utvikle deg i ny jobb, og at du etterpå vil være enda mer atraktiv på jobbmarkedet:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har overhodet ingen erfaring innen ditt yrke, så jeg har ikke noe å bidra med når det gjelder de yrkesmessige forskjellene i disse stillingene.

Men generellt vil jeg jo si at det alltid er en fordel å være fast ansatt, fremfor å være vikar.

Du har et sterkere oppsigelsesvern, altså en sikrere og mere forutsigbar jobb, og du får alle de rettigheter og goder som arbeidsgiveren kan tilby - noe vikarer ofte ikke får.

Nå vet jeg jo ikke hvilken livssituasjon du er i, men også med tanke på evt. barn og familieliv, så tror jeg mange vil se det som en stor fordel med arbeidstid 8-16, fremfor kvedskift og helgevakter.

Forøvrig synes jeg det er rart at de kan ha deg på vikarkontrakt så lenge uten å tilby deg fast jobb?

Jeg trodde det var regler for dette, og at grensen var på 2 år?

Men uansett, hvis du helst kunne tenke deg å bli i jobben du har, så ville jeg gått til din nåværende sjef og fortalt situasjonen. Si at du trives der du er, men at du er fristet til å ta den andre jobben fordi du ønsker forutsigbarheten en fast stilling gir.

Da gir du dem litt "kniven på strupen" og valget mellom å tilby deg fast jobb, eller miste deg.

Uansett tror jeg det er bra å tilegne seg nye erfaringer og ny kunnskap. Det kan jo komme deg tilgode senere i yrkeslivet.

Siden dette også er innen samme foretak, så holder du antagelig muligheten åpen til å evt. gå tilbake i din "gamle" jobb

selvom du takker ja til den nye.

Gode kollegaer finner man overalt, så jeg tror ikke du risikerer så mye ved å takke ja til dette jobb tilbudet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har overhodet ingen erfaring innen ditt yrke, så jeg har ikke noe å bidra med når det gjelder de yrkesmessige forskjellene i disse stillingene.

Men generellt vil jeg jo si at det alltid er en fordel å være fast ansatt, fremfor å være vikar.

Du har et sterkere oppsigelsesvern, altså en sikrere og mere forutsigbar jobb, og du får alle de rettigheter og goder som arbeidsgiveren kan tilby - noe vikarer ofte ikke får.

Nå vet jeg jo ikke hvilken livssituasjon du er i, men også med tanke på evt. barn og familieliv, så tror jeg mange vil se det som en stor fordel med arbeidstid 8-16, fremfor kvedskift og helgevakter.

Forøvrig synes jeg det er rart at de kan ha deg på vikarkontrakt så lenge uten å tilby deg fast jobb?

Jeg trodde det var regler for dette, og at grensen var på 2 år?

Men uansett, hvis du helst kunne tenke deg å bli i jobben du har, så ville jeg gått til din nåværende sjef og fortalt situasjonen. Si at du trives der du er, men at du er fristet til å ta den andre jobben fordi du ønsker forutsigbarheten en fast stilling gir.

Da gir du dem litt "kniven på strupen" og valget mellom å tilby deg fast jobb, eller miste deg.

Uansett tror jeg det er bra å tilegne seg nye erfaringer og ny kunnskap. Det kan jo komme deg tilgode senere i yrkeslivet.

Siden dette også er innen samme foretak, så holder du antagelig muligheten åpen til å evt. gå tilbake i din "gamle" jobb

selvom du takker ja til den nye.

Gode kollegaer finner man overalt, så jeg tror ikke du risikerer så mye ved å takke ja til dette jobb tilbudet.

Signerer her fordi det er som om jeg skulle sagt det selv :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fastansatt

Synes løvinne71 hadde et meget velbegrunnet svar til deg.

Jeg hadde ikke vært i tvil om at jeg hadde gått for den faste stillingen hvis jeg var i din situasjon. Men det er meg det :)

Lykke til med valget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må først og fremst ta i betrakting at dette er en ganske annerledes jobb enn en somatisk sengepost (hvis det er det du jobber på nå) Trivdes du i psykiatrien i evt praksisperioden din?

Har inntrykk av at de som jobber på somatisk, aldri kunne tenke seg å jobbe i psykiatrien og omvendt..

Men det er klart en fast jobb og gunstige arbeidstider alltid er å foretrekke.

Som løvinne71 skrev, så ville jeg luftet dine tanker om jobbskifte for arbeidsgiver og sett på mulighetene for fast jobb der du jobber nå. Godt mulig du får fast jobb fordi de ønsker å beholde deg.

Jeg opplevde faktisk det samme da jeg sa opp mitt vikariat. Ble til og med lokket med høyere lønn. Jeg var derimot ikke interessert da jeg uansett foretrakk den andre jobben jeg ble tilbudt.

Lykke til med valget ditt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...