Gjest frasevase 0 0 Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Spørsmålet er hva en frase er? Jeg klarer ikke komme på en god forklaring, og et eksempel på en frase, noen som kan hjelpe meg?? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA 0 0 Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Nesten det samme som en setning? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest frasevase 0 0 Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Her er oppgaven: Her er frasene: i morgen, i fjor, i vinter, til sammen, av gårde, til salgs, så og si, av og til, om bord, til slutt, i går. Lag en setning med hver frase. Husk særskriving! Er det bare og lage en hvilken som helst setning med disse ordene? Og hva er særskriving? Dette må jeg ærlig innrømme at jeg ikke kan så godt:o) Er ikke bare, bare med en 7. ende klassing i huset, blir helt svett av alle disse leksene jeg, men får oppfrisket endel og da...) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaVa 5 869 0 Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Her er oppgaven: Her er frasene: i morgen, i fjor, i vinter, til sammen, av gårde, til salgs, så og si, av og til, om bord, til slutt, i går. Lag en setning med hver frase. Husk særskriving! Er det bare og lage en hvilken som helst setning med disse ordene? Og hva er særskriving? Dette må jeg ærlig innrømme at jeg ikke kan så godt:o) Er ikke bare, bare med en 7. ende klassing i huset, blir helt svett av alle disse leksene jeg, men får oppfrisket endel og da...) Frase = fast vending/klisje Særskriving = http://no.wikipedia.org/wiki/S%C3%A6rskriving 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan 55 673 1 428 Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Her er oppgaven: Her er frasene: i morgen, i fjor, i vinter, til sammen, av gårde, til salgs, så og si, av og til, om bord, til slutt, i går. Lag en setning med hver frase. Husk særskriving! Er det bare og lage en hvilken som helst setning med disse ordene? Og hva er særskriving? Dette må jeg ærlig innrømme at jeg ikke kan så godt:o) Er ikke bare, bare med en 7. ende klassing i huset, blir helt svett av alle disse leksene jeg, men får oppfrisket endel og da...) ''Er det bare og lage en hvilken som helst setning med disse ordene? '' Ja, som f eks "Kjem du i kveld, så står nykkjel'n i døra" :-) Bortsett fra at den er på dialekt og at "i kveld" ikke var i opplistingen. Særskriving vil si at du skal skrive "i kveld" og ikke "ikveld". 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MayLynn 0 0 Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Her er oppgaven: Her er frasene: i morgen, i fjor, i vinter, til sammen, av gårde, til salgs, så og si, av og til, om bord, til slutt, i går. Lag en setning med hver frase. Husk særskriving! Er det bare og lage en hvilken som helst setning med disse ordene? Og hva er særskriving? Dette må jeg ærlig innrømme at jeg ikke kan så godt:o) Er ikke bare, bare med en 7. ende klassing i huset, blir helt svett av alle disse leksene jeg, men får oppfrisket endel og da...) Aner ikke hva SÆRSKRIVING betyr. Nok et eksempel på at man må bruke mye unødvendig tid på uforståelige lekser. Laget av lærere med et eget internt språk... Men mulig elevene vet hva det er da. Også mulig jeg visste det da jeg gikk på skolen... Ikke visste jeg at de eksemplene var fraser heller. Jeg trodde en frase var en setning man sa bare for å si det. "Det går nok bra" eller "god bedring" "takk for sist" el. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA 0 0 Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Her er oppgaven: Her er frasene: i morgen, i fjor, i vinter, til sammen, av gårde, til salgs, så og si, av og til, om bord, til slutt, i går. Lag en setning med hver frase. Husk særskriving! Er det bare og lage en hvilken som helst setning med disse ordene? Og hva er særskriving? Dette må jeg ærlig innrømme at jeg ikke kan så godt:o) Er ikke bare, bare med en 7. ende klassing i huset, blir helt svett av alle disse leksene jeg, men får oppfrisket endel og da...) Det er norsk, ja :-) I musikk er det nemlig "en liten meningsenhet eller strukturell enhet som ofte er sammensatt av flere motiv." eller som en setning når man synger/snakker... Da er det nok bare å skrive setninger som du foreslår, og passe på at det skrives i to ord. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.