Gå til innhold

Sønnens lekse- hva er en frase??


Gjest frasevase

Anbefalte innlegg

Gjest frasevase

Spørsmålet er hva en frase er?

Jeg klarer ikke komme på en god forklaring, og et eksempel på en frase, noen som kan hjelpe meg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest frasevase

Her er oppgaven:

Her er frasene: i morgen, i fjor, i vinter, til sammen, av gårde, til salgs, så og si, av og til, om bord, til slutt, i går.

Lag en setning med hver frase. Husk særskriving!

Er det bare og lage en hvilken som helst setning med disse ordene? Og hva er særskriving?

Dette må jeg ærlig innrømme at jeg ikke kan så godt:o)

Er ikke bare, bare med en 7. ende klassing i huset, blir helt svett av alle disse leksene jeg, men får oppfrisket endel og da...:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er oppgaven:

Her er frasene: i morgen, i fjor, i vinter, til sammen, av gårde, til salgs, så og si, av og til, om bord, til slutt, i går.

Lag en setning med hver frase. Husk særskriving!

Er det bare og lage en hvilken som helst setning med disse ordene? Og hva er særskriving?

Dette må jeg ærlig innrømme at jeg ikke kan så godt:o)

Er ikke bare, bare med en 7. ende klassing i huset, blir helt svett av alle disse leksene jeg, men får oppfrisket endel og da...:o)

Frase = fast vending/klisje

Særskriving = http://no.wikipedia.org/wiki/S%C3%A6rskriving

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er oppgaven:

Her er frasene: i morgen, i fjor, i vinter, til sammen, av gårde, til salgs, så og si, av og til, om bord, til slutt, i går.

Lag en setning med hver frase. Husk særskriving!

Er det bare og lage en hvilken som helst setning med disse ordene? Og hva er særskriving?

Dette må jeg ærlig innrømme at jeg ikke kan så godt:o)

Er ikke bare, bare med en 7. ende klassing i huset, blir helt svett av alle disse leksene jeg, men får oppfrisket endel og da...:o)

''Er det bare og lage en hvilken som helst setning med disse ordene? ''

Ja, som f eks "Kjem du i kveld, så står nykkjel'n i døra" :-) Bortsett fra at den er på dialekt og at "i kveld" ikke var i opplistingen.

Særskriving vil si at du skal skrive "i kveld" og ikke "ikveld".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

Her er oppgaven:

Her er frasene: i morgen, i fjor, i vinter, til sammen, av gårde, til salgs, så og si, av og til, om bord, til slutt, i går.

Lag en setning med hver frase. Husk særskriving!

Er det bare og lage en hvilken som helst setning med disse ordene? Og hva er særskriving?

Dette må jeg ærlig innrømme at jeg ikke kan så godt:o)

Er ikke bare, bare med en 7. ende klassing i huset, blir helt svett av alle disse leksene jeg, men får oppfrisket endel og da...:o)

Aner ikke hva SÆRSKRIVING betyr. Nok et eksempel på at man må bruke mye unødvendig tid på uforståelige lekser. Laget av lærere med et eget internt språk...

Men mulig elevene vet hva det er da. Også mulig jeg visste det da jeg gikk på skolen...

Ikke visste jeg at de eksemplene var fraser heller. Jeg trodde en frase var en setning man sa bare for å si det. "Det går nok bra" eller "god bedring" "takk for sist" el.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er oppgaven:

Her er frasene: i morgen, i fjor, i vinter, til sammen, av gårde, til salgs, så og si, av og til, om bord, til slutt, i går.

Lag en setning med hver frase. Husk særskriving!

Er det bare og lage en hvilken som helst setning med disse ordene? Og hva er særskriving?

Dette må jeg ærlig innrømme at jeg ikke kan så godt:o)

Er ikke bare, bare med en 7. ende klassing i huset, blir helt svett av alle disse leksene jeg, men får oppfrisket endel og da...:o)

Det er norsk, ja :-)

I musikk er det nemlig "en liten meningsenhet eller strukturell enhet som ofte er sammensatt av flere motiv." eller som en setning når man synger/snakker...

Da er det nok bare å skrive setninger som du foreslår, og passe på at det skrives i to ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...