Gå til innhold

Medienes skremselspropaganda


Bookworm

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner jeg begynner å bli temmelig provosert over medienes vinkling av svineinfluensaen/vaksinen! Er deres hovedmål utelukkende å skremme befolkningen - hvorfor?

Jeg leser en overskrift: "Kvinne døde dagen etter svineinfluensavaksinen". Så leser jeg hele saken, som kan fortelle at obduksjonen av kvinnen viser at dødsfallet verken hadde sammenheng med svineinfluensaen eller vaksinen! Så hva er da poenget med å skrive det slik?? Alle dør etter noe, overskriftsmulighetene er uendelige: "Kvinne døde etter å ha drukket kaffe", "mann døde etter å ha snakket i telefonen", dødsårsaken derimot er noe heeeelt annet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Medienes problem er nok at det skjer altfor lite dramatisk.

Fortsetter det slik, kommer vi ikke opp i de ca. 1000 dødsfallene en vanlig sesonginfluensa forårsaker. I hvert fall ikke hvis vaksinedekningen og -virkningen blir som myndighetene håper.

Mediene har alltid hatt et litt spesielt forhold til problematikken årsak - virkning. Alminnelig fornuft tilsier at to hendelser som skjer i rekkefølge, ikke nødvendigvis betyr at den første er årsaken til den siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medienes problem er nok at det skjer altfor lite dramatisk.

Fortsetter det slik, kommer vi ikke opp i de ca. 1000 dødsfallene en vanlig sesonginfluensa forårsaker. I hvert fall ikke hvis vaksinedekningen og -virkningen blir som myndighetene håper.

Mediene har alltid hatt et litt spesielt forhold til problematikken årsak - virkning. Alminnelig fornuft tilsier at to hendelser som skjer i rekkefølge, ikke nødvendigvis betyr at den første er årsaken til den siste.

Nettopp, helt enig i dine betraktninger.

Jeg lar meg nok provosere litt ekstra av dette fordi jeg har en 11-åring med sykdoms- og dødsangst, og slike overskrifter gjør ikke saken noe bedre for henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp, helt enig i dine betraktninger.

Jeg lar meg nok provosere litt ekstra av dette fordi jeg har en 11-åring med sykdoms- og dødsangst, og slike overskrifter gjør ikke saken noe bedre for henne.

''Jeg lar meg nok provosere litt ekstra av dette fordi jeg har en 11-åring med sykdoms- og dødsangst, og slike overskrifter gjør ikke saken noe bedre for henne.''

Huff,- ja da er det ikke en enkel tid for dere... :( Vrimler av sensasjons-overskrifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenk deg hvor mange ganger man kunne ha skrevet: "Mann døde etter å ha pustet inn luft".

Det er farlig å leve - ingen har overlevd hittil.

Forøvrig helt enig i dine betraktninger om medienes fremstilling av saker&ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svinelei!

Bra innlegg! Har gjort meg ganske like tanker selv, og irriterer meg grenesløst over de sensjasonpregede overskriftene. Var i 4 land i løpet av sommerferien, og det var KUN I NORGE skremselspropagandaen florerte. *uuurk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra innlegg! Har gjort meg ganske like tanker selv, og irriterer meg grenesløst over de sensjasonpregede overskriftene. Var i 4 land i løpet av sommerferien, og det var KUN I NORGE skremselspropagandaen florerte. *uuurk*

Det er nok ikke bare i Norge avisene er hysteriske. Finske aviser er fulle av nyheter om svineinfluensa, vaksinasjonskøer, død og sykdom....

Her er en link til den største svenskspråklige avisen:

http://epaper.hbl.fi/index.php?alias=FIN-HBL&s=1463&p=58537

Og to store finske tabloidaviser:

http://www.iltalehti.fi/sikainfluenssa/2009111010573267_si.shtml

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1757192

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp, helt enig i dine betraktninger.

Jeg lar meg nok provosere litt ekstra av dette fordi jeg har en 11-åring med sykdoms- og dødsangst, og slike overskrifter gjør ikke saken noe bedre for henne.

Enig med deg i at det er helt dust å skrive noe slikt!

Her hjemme har vi bevisst valgt å le av slike overskrifter og forklare hvordan media forsøker å få folk til å bli interesserte osv. Da tror jeg de slipper å engste seg unødig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...