Gå til innhold

Oppskrift på gode munker


candyqueen_83

Anbefalte innlegg

Sånn for å sørge for at jeg ikke blir seende ut som noen i en annen viss tråd (:PP) så lurer jeg på om noen har oppskrift på gode munker? Helst utprøvd.

Har arvet et gammelt jern etter farmor som jeg godt kan tenke meg å prøve :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bland sammen mel, sukker, salt og krydder. Ha i det smeltede smøret, pisket egg og hjortesalt. Sleng så røra i jernet.

500 g hvetemel

2 ss sukker

2 ts salt

1/2 ts salt

1/2 ts kanel

1/2 ts kardemomme

1 liter melk

50 g smør

3 egg

3 ts hjortesalt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bland sammen mel, sukker, salt og krydder. Ha i det smeltede smøret, pisket egg og hjortesalt. Sleng så røra i jernet.

500 g hvetemel

2 ss sukker

2 ts salt

1/2 ts salt

1/2 ts kanel

1/2 ts kardemomme

1 liter melk

50 g smør

3 egg

3 ts hjortesalt

Den oppskriften har jeg også sett på nett, men har du prøvd den? Syns det er så mange forskjellige oppskrifter, så alle kan vel ikke være like gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er min kjære mormors oppskrift - jeg har også arva et sånt jern. ;)

4 kopper mel, 1/2 kopp smør (smeltes), 3 egg, 2 kopper farin (!), 2 kopper melk, 3 ts bakepulver og 4 ts kardemomme.

Jeg pleier å bruke litt store tekopper, men ikke store krus. Og en bitteliten klatt smør oppi jernet for hver gang du fyller i røre. Det er skikkelig drittjobb i snu dem, men øvelse gjøre mester. :)

Nå fikk jeg lyst på munker, asså! Det tror jeg jaggu vi må lage i helga. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er min kjære mormors oppskrift - jeg har også arva et sånt jern. ;)

4 kopper mel, 1/2 kopp smør (smeltes), 3 egg, 2 kopper farin (!), 2 kopper melk, 3 ts bakepulver og 4 ts kardemomme.

Jeg pleier å bruke litt store tekopper, men ikke store krus. Og en bitteliten klatt smør oppi jernet for hver gang du fyller i røre. Det er skikkelig drittjobb i snu dem, men øvelse gjøre mester. :)

Nå fikk jeg lyst på munker, asså! Det tror jeg jaggu vi må lage i helga. :)

Mmm. Takk, disse skal lages i helgen! Pleier du å fylle dem med eplemos eller har du dem slik de er?

Jeg har faktisk aldri smakt det så jeg gleder meg :o) Elsker jo smultringer, vafler, lapper osv så jeg må jo elske munker også :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er min kjære mormors oppskrift - jeg har også arva et sånt jern. ;)

4 kopper mel, 1/2 kopp smør (smeltes), 3 egg, 2 kopper farin (!), 2 kopper melk, 3 ts bakepulver og 4 ts kardemomme.

Jeg pleier å bruke litt store tekopper, men ikke store krus. Og en bitteliten klatt smør oppi jernet for hver gang du fyller i røre. Det er skikkelig drittjobb i snu dem, men øvelse gjøre mester. :)

Nå fikk jeg lyst på munker, asså! Det tror jeg jaggu vi må lage i helga. :)

Men 1/2 kopp smør er før det er smeltet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mmm. Takk, disse skal lages i helgen! Pleier du å fylle dem med eplemos eller har du dem slik de er?

Jeg har faktisk aldri smakt det så jeg gleder meg :o) Elsker jo smultringer, vafler, lapper osv så jeg må jo elske munker også :o)

Det er veldig, veldig godt, så gled deg. Steikinga tar litt lang tid, og det er som sagt klønete å snu dem i begynnelsen.

Jeg serverer dem bare som de er, helt nystekte. Ikke noe eplemos eller noe, det gjorde aldri Mormor, så jeg visste ikke engang at det var vanlig. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig, veldig godt, så gled deg. Steikinga tar litt lang tid, og det er som sagt klønete å snu dem i begynnelsen.

Jeg serverer dem bare som de er, helt nystekte. Ikke noe eplemos eller noe, det gjorde aldri Mormor, så jeg visste ikke engang at det var vanlig. ;)

Det høres utrolig godt ut. Jeg har sett noen oppskrifter som har en ts eplemos inni munken. Kanskje jeg skal prøve begge deler :o)

Hvis man ikke får spist opp alle, hvor lenge holder dem seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres utrolig godt ut. Jeg har sett noen oppskrifter som har en ts eplemos inni munken. Kanskje jeg skal prøve begge deler :o)

Hvis man ikke får spist opp alle, hvor lenge holder dem seg?

''Hvis man ikke får spist opp alle, hvor lenge holder dem seg?''

Uaktuell problemstilling ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den oppskriften har jeg også sett på nett, men har du prøvd den? Syns det er så mange forskjellige oppskrifter, så alle kan vel ikke være like gode.

Jeg har prøvd den, men jeg har ikke prøvd noen andre. Mange oppskrifter inneholder bakepulver og det er ikke min mage så glad i. Jeg synes de er gode :) Men det er godt mulig det finnes oppskrifter på bedre, bare for å gjøre det vanskelig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvis man ikke får spist opp alle, hvor lenge holder dem seg?''

Uaktuell problemstilling ;-)

''Uaktuell problemstilling ;-)''

Jepp. For øvrig har jeg hatt røra stående i kjøleskapet, og stekt opp flere dagen etter. Og jeg har fryst ned munker med stort hell. Varmes i ovn før servering. ;)

Nammenam! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spnn konsistens- og smaksmessig - ligner det mest på smultringer/berlinerboller eller på pletter/lapper/sveler?

Det ligner litt på sveler i smak, men det er litt fastere i konsistensen, og smaker dessuten mye mer av kardemomme. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...