Gjest bipjente 28 Skrevet 10. november 2009 Skrevet 10. november 2009 Jeg begynte i en jobb for et halvt år siden. Jeg jobber med funksjonshemmede. Jeg valgte da å ikke informere om at jeg var bipolar 2 fordijeg vurderte det sånn at jeg ikke visste nok om konsekvensene ved å informere om det, i tilfelle jeg ønsket å bli forfremmet eller liknende. Jeg la kortere på bordet og fortalte om lidelsen etter at jeg ble innkalt til møte hos sjefen , hvor folk hadde reagert på en hendelse hvor jeg ble ukritisk. Det var ingen farlig situasjon for noen, men det ble nok sett på som litt sprøtt. Sjefen ble litt sur da jeg fortalte det, fordi jeg ikke hadde fortalt det med en gang, da jeg begynte. Men er det forventet at man informerer om sånt når man begynner? Kan man ikke heller informere om det hvis det skulle skje noe? Før dette her hadde jeg vært stabil i flere år og nylig avsluttet et annet jobbforhold hvor det ikke ble stilt spørsmål rundt min vurderingsevne. Hva tenker dere? 0 Siter
FGT Skrevet 10. november 2009 Skrevet 10. november 2009 Det er akkurat slik det kan bli, at alt kan gå greit så lenge ikke det skjer noe, men oppstår det en negativ hendelse med ditt arbeid, så kan det bli større problem at du har hold din sykdom skult, en selve den enkle sprøe hendelsen som har oppstått. 0 Siter
Gjest okada Skrevet 10. november 2009 Skrevet 10. november 2009 Jeg kan kun snakke for meg selv, vet ikke hva som burde vært gjort i din situasjon. Har slitt såpass mye at jeg valgte å fortelle min tidligere arbeidsleder. Han og flere andre lurte jo sikkert veldig på hvorfor jeg var så mye syk. Fikk kun positiv respons på dette. Nå klarte jeg dessverre ikke å være i den jobben uansett. Nå lukter jeg på noe helt nytt. Har gått noen runder med meg selv og funnet ut at jeg skal ikke si noe. Jeg starter ikke i noen jobb før jeg er stabilisert (igjen) på medisiner. I tillegg har jeg jobbet veldig mye med varselsymptomer og mener jeg bør være i stand til å søke hjelp på et veldig tidlig stadium nå. Dvs. før det evt går utover jobben. Jeg vet (dessverre) hvilke holdninger mange har til psykiske lidelser. Orker bare ikke å forklare, at de skal ta hensyn, ikke vite hvordan de skal oppføre seg osv. Jeg har erfart nok til at jeg vet at det er sånn i mange tilfeller. Jeg ser heller ikke poenget med å informere om en sykdom så lenge man er frisk på medisiner? Har andre, fysiske sykdommer også. Disse mener jeg at jeg heller ikke har opplysningsplikt om så lenge jeg gjør jobben min? 0 Siter
Gondor Skrevet 11. november 2009 Skrevet 11. november 2009 Du er ikke forpliktet til å fortelle en arbeidsgiver om navnet på din lidelse. Det som kan være lurt er å fortelle at du av og til sliter psykisk. Fortell arbeidsgiveren om hvordan du da fungerer. Husk også å fortelle om dine styrker og nevn det gjerne til sist. Det som sist blir sagt blir som regel husket best. Jeg har også bipolar 2 men har ikke tenkt til å fortelle om diagnosen til min kommende arbeidsgiver. Det har hun ingenting med. Jeg vil derimot fortelle hvordan jeg fungere i dårlige perioder, at jeg kanskje blir borte noen dager. Det synes jeg er renhårig og ærlig nok. Husk at det er mange som sliter psykisk. At man er i forkant og forteller om tingenes tilstand er tillittvekkende og gir arbeidsgiver viktig informasjon om deg. Diagnoser kan gi uheldige assosiasjoner og en kan ende med å måtte forklare hvordan en slik lidelse generelt arter seg i stede for å klargjøre hvordan akkurat du har det. Vi er alle individer. Vi er alle forskjellige og spiller oss selv ut på vår unike måte. Det gjelder også for oss med bipolar lidelse. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.