Gå til innhold

Blodsukkerverdier


Gjest upsis

Anbefalte innlegg

Jeg bestilte et blodsukkerapparat fra gjerrigknarken.com eller noe sånt.

Jeg hadde 7,6 etter nettopp å ha inntatt et måltid.Yoghurt med kanel. Min mann hadde 13,2 tre timer etter mat.

Hvordan ligger vi ann?

Hvordan finner man ut hvordan man skal måle dette korrekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor måler dere blodsukkeret deres?

Ditt blodsukker er veldig fint. Mannen din sitt er alt for høyt. Har han diabetes?

Fordi det er så mye snakk om diabetes for tiden. Vi vet ikke at mannen min har diabetes. Han går til bedriftslege, og de har ikke sagt noe. Finnes det noen gode sider på internett, som forklarer disse verdiene, og når det er best å teste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er så mye snakk om diabetes for tiden. Vi vet ikke at mannen min har diabetes. Han går til bedriftslege, og de har ikke sagt noe. Finnes det noen gode sider på internett, som forklarer disse verdiene, og når det er best å teste?

Det er mye dere må vite ang. blodsukker og måling av dette. Jeg synes ikke dere burde diagnosere dere selv. Mannen din kan blant annet få falsk høy måling på grunn av at han ikke vasket hendene først eller fordi det er feil ved apparatet.

Et normalt blodsukkernivå ligger mellom 3,5/4 - 7,5. Alt over 10 rett etter et måltid kan være sykelig. Men dette er en svært simplifisert forklaring.

Jeg synes dere skal oppsøke lege om dere har bekymringer i forhold til diabetes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke stolt på disse resultatene! Det er ikke bare å kjøpe et apparat og analysere - hvis du da ikke kan ta blodprøver og kjenner til den slags apparatur.

Var jeg dere hadde jeg heller tatt en tur til legen og fått tatt et fastende blodsukker. Hvis man skal sjekke om man har diabetes, må man gå utfra fastende blodsukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som mannen din kan ha diabetis. Forsøk å mål fastende blodsukker noen dager framover. Et annet tips er å ta 3 mål etter hverandre og regne ut gjennomsnittsverdien. Det er nemlig ikke alltid en kan stole på disse apparatene. Det er også viktig å være helt ren på hendene. Har du feks tatt i noe med sukker, feks frukt eller juice, så kan verdien bli høyere enn hva som er tilfelle. Det er også lurt å tørke vekk den første bloddråpen og ta mål av den neste for å få et rent og sikkert resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mye dere må vite ang. blodsukker og måling av dette. Jeg synes ikke dere burde diagnosere dere selv. Mannen din kan blant annet få falsk høy måling på grunn av at han ikke vasket hendene først eller fordi det er feil ved apparatet.

Et normalt blodsukkernivå ligger mellom 3,5/4 - 7,5. Alt over 10 rett etter et måltid kan være sykelig. Men dette er en svært simplifisert forklaring.

Jeg synes dere skal oppsøke lege om dere har bekymringer i forhold til diabetes.

At man tester noe hjemme, betyr jo ikke at man ikke går til legen om man er bekymret for noe :) Vi er stort sett til legesjekk årlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man tester noe hjemme, betyr jo ikke at man ikke går til legen om man er bekymret for noe :) Vi er stort sett til legesjekk årlig.

Ja, men nå har dere av en eller annen grunn investert apparat for å måle blodsukkeret, selv om dere ikke har noen kunnskap om blodsukkermåling fra før av og ikke har fått opplæring - slik de som får dette på resept får.

Dette minner meg om en i familien min som kjøpte apperat for å måle blodtrykket hjemme. Han visste riktignok ikke hva blodtrykket burde ligge på, om han hadde målt på riktig måte eller når han burde måle.

Med andre ord: Ganske meningsløst.

Gå i alle fall til legen for å få opplæring og for å få sjekket mannen din sitt blodsukker i kontrollerte former.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Diabetikeren

Jeg hadde ikke stolt på disse resultatene! Det er ikke bare å kjøpe et apparat og analysere - hvis du da ikke kan ta blodprøver og kjenner til den slags apparatur.

Var jeg dere hadde jeg heller tatt en tur til legen og fått tatt et fastende blodsukker. Hvis man skal sjekke om man har diabetes, må man gå utfra fastende blodsukker.

''Det er ikke bare å kjøpe et apparat og analysere - hvis du da ikke kan ta blodprøver og kjenner til den slags apparatur''

Jeg er forsåvidt enig med deg i det du skriver. MEN å bruke blodsukkermåler er ingen heksekunst. De nye apparatene er svært så enkle i bruk.

Har en diabetes, så trenger en ikke å kjøpe et slikt apparat. Alt utstyr i forb. med blodsukkermåling får en på blå resept.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7,6 etter måltid er greit.

13.2 er for høyt.

Jeg vil anbefale dere begge å sjekke fastende blodsukker, og at mannen din tar en ekstra sjekk hos legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7,6 etter måltid er greit.

13.2 er for høyt.

Jeg vil anbefale dere begge å sjekke fastende blodsukker, og at mannen din tar en ekstra sjekk hos legen.

Ja det vil vi nok måle på fastende. På neste forsøk hadde han 7,4 eller noe. Rett etter brødmåltid. Så det er mulig at det var feilmåling det første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, men nå har dere av en eller annen grunn investert apparat for å måle blodsukkeret, selv om dere ikke har noen kunnskap om blodsukkermåling fra før av og ikke har fått opplæring - slik de som får dette på resept får.

Dette minner meg om en i familien min som kjøpte apperat for å måle blodtrykket hjemme. Han visste riktignok ikke hva blodtrykket burde ligge på, om han hadde målt på riktig måte eller når han burde måle.

Med andre ord: Ganske meningsløst.

Gå i alle fall til legen for å få opplæring og for å få sjekket mannen din sitt blodsukker i kontrollerte former.

Investert og investert. Jeg fikk det gratis, de tjener vel penger på at man kjøper mer tilbehør etter hvert. Og det koster vel ikke mer en et par hundre uansett for et apparat på apoteket.

Det kan vel ikke være det dummeste å teste ting hjemme og følge litt med, så lenge det ikke betyr at man tror man er lege og skipper legeundersøkelser. Man får jo kjøpt hjemmetest for flere ting, blod i avføring, urinveisinfeksjon osv osv

Men jeg får respektere at du ikke syntes det var så lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som mannen din kan ha diabetis. Forsøk å mål fastende blodsukker noen dager framover. Et annet tips er å ta 3 mål etter hverandre og regne ut gjennomsnittsverdien. Det er nemlig ikke alltid en kan stole på disse apparatene. Det er også viktig å være helt ren på hendene. Har du feks tatt i noe med sukker, feks frukt eller juice, så kan verdien bli høyere enn hva som er tilfelle. Det er også lurt å tørke vekk den første bloddråpen og ta mål av den neste for å få et rent og sikkert resultat.

Neste test på han viste 7,4 så det første var sikkert en feiltest.

Takk for informasjonen =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et apparat fra gjerrigknarken.com er neppe noe å stole på;)

Det er sikkert mer enn godt nok. De satser nok på å tjene penger på tilbehøret, og det er helt sikkert ment å lokke diabetikere til å benytte deres merke. Og ikke sånne som meg, som bare hadde lyst til å prøve ;) Det var med 10 nåler og 10 teststrimler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Investert og investert. Jeg fikk det gratis, de tjener vel penger på at man kjøper mer tilbehør etter hvert. Og det koster vel ikke mer en et par hundre uansett for et apparat på apoteket.

Det kan vel ikke være det dummeste å teste ting hjemme og følge litt med, så lenge det ikke betyr at man tror man er lege og skipper legeundersøkelser. Man får jo kjøpt hjemmetest for flere ting, blod i avføring, urinveisinfeksjon osv osv

Men jeg får respektere at du ikke syntes det var så lurt.

Som du ser har det forårsaket forvirring for dere.

Samtidig skal man ikke være overopptatt av sin egen helse. Et apparat for å måle blodsukkeret er ikke noe ellers normale mennesker trenger. Den dagen man trenger det vil legen si i fra.

Ønsker dere forøvrig lykke til med testing hos legen. Spesielt mannen din burde undersøkes nærmere, bare i tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du ser har det forårsaket forvirring for dere.

Samtidig skal man ikke være overopptatt av sin egen helse. Et apparat for å måle blodsukkeret er ikke noe ellers normale mennesker trenger. Den dagen man trenger det vil legen si i fra.

Ønsker dere forøvrig lykke til med testing hos legen. Spesielt mannen din burde undersøkes nærmere, bare i tilfelle.

Forvirring kan man finne ut av.

Han var hos legen i mai, og ifølge deg bør vi da stole på at vi hadde fått beskjed hvis det var noen grunn til uro....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirring kan man finne ut av.

Han var hos legen i mai, og ifølge deg bør vi da stole på at vi hadde fått beskjed hvis det var noen grunn til uro....

En lege kan ikke lukte om han har diabetes ;) Om han bekymrer seg for diabetes, så må han be om en test. Selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En lege kan ikke lukte om han har diabetes ;) Om han bekymrer seg for diabetes, så må han be om en test. Selvfølgelig.

Bedriftslegen måler nok blodsukkeret på en mann i sin beste alder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...