Gå til innhold

Stress-mestring?

Gjest no name today

Anbefalte innlegg

Gjest no name today
Skrevet

Jeg reagerer veldig på stress, lite stress som får meg til å bli syk egentlig. Noen som kan si meg hvordan jeg kan styrke meg selv til å tåle mere? Jeg bruker endel medisiner, blir litt bedre av dette.

Det kan være nok med en historie i en bok, noe jeg ser på TV, drømmer. Dette kan sette igang en slags dominoeffekt som gjør at jeg helt mister bakkekontakten.

Hjelp, hvilket liv er det å ikke gjøre noe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Håper du får gode råd,dette lurer jeg også på. Det er slitsom å tåle så lite,jeg prøver å unngå ting som gjør meg stressa da,men det er ikke alltid til å unngå. Livet består av så mye. For tiden slår det seg ut som migrene hos meg,det er forferdelig...men trøster meg med at da er det ihvertfall fysisk. Da jeg var psykisk syk tenkte jeg ofte "ville heller hatt noe fysisk,bedre enn å miste forstanden". Har visst fått som jeg ønsket,men ønsker jo ikke dette heller...phu!

Gjest no name today
Skrevet

Håper du får gode råd,dette lurer jeg også på. Det er slitsom å tåle så lite,jeg prøver å unngå ting som gjør meg stressa da,men det er ikke alltid til å unngå. Livet består av så mye. For tiden slår det seg ut som migrene hos meg,det er forferdelig...men trøster meg med at da er det ihvertfall fysisk. Da jeg var psykisk syk tenkte jeg ofte "ville heller hatt noe fysisk,bedre enn å miste forstanden". Har visst fått som jeg ønsket,men ønsker jo ikke dette heller...phu!

Hodepine er ikke bra nei ;(. Tror ikke noen har noe konkret svar å gi på dette spørsmålet? Det varierer sikkert veldig fra person til person, i tillegg tåler ihvertfall jeg mere enkelte perioder.

Det som gjør det hele så vanskelig er at jeg ikke skjønner selv engang at jeg er ute å kjøre. Ikke før jeg blir syk og ser meg tilbake.

Har vel på en måte godtatt at en "neve" tabletter morgen og kveld holder meg litt oppegående, men magen min har det ikke bra :(. Men, men, det er vel bare å holde ut.

Skrevet

Nøkkelen ligger i å snu den automatiske trangen man har til å tolke negativt (stressende). Denne negative tankespiralen bare forsterker stresset, og man blir blind for de postiive mulighetene som faktisk finnes rett foran nesa. For det gjør det. Alltid. :-)

Begynn med en ting av gangen, som du skal lære deg å mestre uten å bli stressa. Etterpå tar du enda en ting, og enda en ...

Og for all del: Vær tålmodig. Det finnes ingen vidunderkur som virker fra ene dagen til den andre, bare hard trening.

Jeg fikk profesjonell hjelp av en arbeidspsykolog til å sortere tankene mine og stille meg de viktige Hvorfor-spørsmålene. I ettertid er det noe av den beste lærdommen jeg har fått i livet mitt.

Gjest Upncoming
Skrevet

Kjenner igjen dette. En liten liste med tips uten særlige ubehagelige bivirkninger:

* Jobb med å snu neg. tankegang, ufarliggjøre, tiltak for bedring av mestringsfølelse og selvtillit.

* Psykisk og fysisk helse henger sammen. Styrk din kapasitet med fysisk aktivitet - minst 30 min effektiv treningstid hver dag.

* Uttøyningsøvelser/yoga, morgen og kveld.

* Unngå/redusere stimuli som røyk, koffein og alkohol. Jfr. "bensin på bålet".

* Sørg for nok hvile og søvn

* Spis tilstrekkelig, riktig og variert.

* Vær selvhevdende og sett grenser.

* Prioritèr

Lykke til! :)

Gjest no name today
Skrevet

Kjenner igjen dette. En liten liste med tips uten særlige ubehagelige bivirkninger:

* Jobb med å snu neg. tankegang, ufarliggjøre, tiltak for bedring av mestringsfølelse og selvtillit.

* Psykisk og fysisk helse henger sammen. Styrk din kapasitet med fysisk aktivitet - minst 30 min effektiv treningstid hver dag.

* Uttøyningsøvelser/yoga, morgen og kveld.

* Unngå/redusere stimuli som røyk, koffein og alkohol. Jfr. "bensin på bålet".

* Sørg for nok hvile og søvn

* Spis tilstrekkelig, riktig og variert.

* Vær selvhevdende og sett grenser.

* Prioritèr

Lykke til! :)

Tusen takk for gode råd :-)

Gjest no name today
Skrevet

Nøkkelen ligger i å snu den automatiske trangen man har til å tolke negativt (stressende). Denne negative tankespiralen bare forsterker stresset, og man blir blind for de postiive mulighetene som faktisk finnes rett foran nesa. For det gjør det. Alltid. :-)

Begynn med en ting av gangen, som du skal lære deg å mestre uten å bli stressa. Etterpå tar du enda en ting, og enda en ...

Og for all del: Vær tålmodig. Det finnes ingen vidunderkur som virker fra ene dagen til den andre, bare hard trening.

Jeg fikk profesjonell hjelp av en arbeidspsykolog til å sortere tankene mine og stille meg de viktige Hvorfor-spørsmålene. I ettertid er det noe av den beste lærdommen jeg har fått i livet mitt.

Tror faktisk du er inne på noe. Jeg tror jeg må øve meg på å være tilstede her og nå. Jeg lever veldig mye i min egen verden. Der er det forestillinger om at alt er farlig og negativt.

På et eller annet vis må jeg få til å være mere fokusert på nåtiden. Merker da at jeg får mere angst? Vet ikke helt hvorfor, kanskje fordi jeg ikke har levd i nåtiden på veldig lenge..

Gjest en fin liten blome
Skrevet

Tror faktisk du er inne på noe. Jeg tror jeg må øve meg på å være tilstede her og nå. Jeg lever veldig mye i min egen verden. Der er det forestillinger om at alt er farlig og negativt.

På et eller annet vis må jeg få til å være mere fokusert på nåtiden. Merker da at jeg får mere angst? Vet ikke helt hvorfor, kanskje fordi jeg ikke har levd i nåtiden på veldig lenge..

Noen må lære seg å tenke mer på nåtiden, andre må bli flinnkere til å tenke på fremtiden. Bruk sunn fornuft og husk bry deg like mye om andre som deg selv så blir det bedre for både deg og andre.

Gjest no name today
Skrevet

Noen må lære seg å tenke mer på nåtiden, andre må bli flinnkere til å tenke på fremtiden. Bruk sunn fornuft og husk bry deg like mye om andre som deg selv så blir det bedre for både deg og andre.

Merker jo at jeg blir, eller virker egoistisk oppe i alt dette. Det som er inne i hodet mitt tar så stor plass at jeg ikke greier å dra fokuset vekk fra meg selv.

Takk for gode råd, skal virkelig begynne å trene meg på alt dette ;)

Gjest en fin liten blome
Skrevet

Merker jo at jeg blir, eller virker egoistisk oppe i alt dette. Det som er inne i hodet mitt tar så stor plass at jeg ikke greier å dra fokuset vekk fra meg selv.

Takk for gode råd, skal virkelig begynne å trene meg på alt dette ;)

Jeg sier ikke at du er egoistisk. Kjenner deg jo ikke. Men jeg merker selv at det å glemme seg selv litt, (ikke så mye at man tenker mer på andre enn seg selv) gjør at jeg føler mer ro inni meg. for meg hjelper det også å ha orden rundt meg, ikke for mange ting, trening og at jeg husler på å spies jevnlig, hver trede/fjerde time. Når jeg er til glede for andre, så føler jeg en slags ro, at jeg er verdifull for andre. Ikke alltid så mye som skal til for å glede andre. Men mulig du en periode trenger å holde fokuset på deg selv nå, trenger ikke være noe galt i det heller så lenge det ikke blir vedvarende. I noen tilfeller så er det nødvendig men da er det ofte for perosner som over tid har brydd seg langt mer om andre enn seg selv.

Gjest en fin liten blome
Skrevet

Jeg sier ikke at du er egoistisk. Kjenner deg jo ikke. Men jeg merker selv at det å glemme seg selv litt, (ikke så mye at man tenker mer på andre enn seg selv) gjør at jeg føler mer ro inni meg. for meg hjelper det også å ha orden rundt meg, ikke for mange ting, trening og at jeg husler på å spies jevnlig, hver trede/fjerde time. Når jeg er til glede for andre, så føler jeg en slags ro, at jeg er verdifull for andre. Ikke alltid så mye som skal til for å glede andre. Men mulig du en periode trenger å holde fokuset på deg selv nå, trenger ikke være noe galt i det heller så lenge det ikke blir vedvarende. I noen tilfeller så er det nødvendig men da er det ofte for perosner som over tid har brydd seg langt mer om andre enn seg selv.

Beklager alle skriveleifene!

Gjest no name today
Skrevet

Jeg tar det ikke ille opp :). Bare konstanterer at det er sånn. Når man blir klar over feil man har kan man jo også lettere rette dem opp. Merker at jeg må jobbe hardt med meg selv for å være "her og nå."

Skriveleif bryr jeg meg ingenting om, det har vi alle :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...