Gå til innhold

Da ble det visst mitt dilemma...


Gjest nøff nøff

Anbefalte innlegg

Gjest nøff nøff

Fikk svineinfluensa på søndag, og har ligget flat i tre dager. Jeg startet m Tamiflu mandag, og ble bedre i går og i dag har jeg ikke feber, bare litt hodepine. Skikkelige greier dette her, jeg skulle gjerne ha rukket å vaksinere meg, men i kommunen her var det ikke vaksine av voksne risikogrupper før i går og det var jo litt seint.

Men så, arbeidsgiver lurte på om jeg kommer på jobb i morgen... Vel, jeg er sikkert fysisk i stand til det, men etter helsedirekterotets råd skal man bli hjemme i 7 dager etter at man blir syk.

Så da sitter jeg i klemma, sånn rent personlig i hvertfall. Jeg har nå dårlig samvittighet for at jeg i det hele tatt ble syk, og i hvertfall for å være borte så lenge, så akkurat nå tenker jeg at jeg jo må kreke meg på jobb i morgen. Men så har jeg jo også "angst" for å smitte noen, siden pandemi.no sier jeg må være hjemme i 7 dager.

Jeg må vel ringe og få sykmelding i morgen i hvertfall da, så får jeg komme meg på jobb på fredag og håpe at jeg ikke er smittefarlig da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest God bedring fra meg

Synest du skal tenke på deg selv, de andre rundt deg og IKKE på arbeidsgiveren. Kos deg i helgen og bli skikkelig frisk . Det er viktig, uansett svineinfluensaen eller andre sykdommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å ha lest at alle med svineinfluensa kan bruke egenmelding i 8 dager, selv om de ikke jobber i en IA-bedrift. Dette for å avlaste legene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å ha lest at alle med svineinfluensa kan bruke egenmelding i 8 dager, selv om de ikke jobber i en IA-bedrift. Dette for å avlaste legene.

Det stemmer ikke helt, dessverre. Regjeringen og partene i arbeidslivet oppfordrer nå alle bedrifter til å utvide egenmeldingsperioden til åtte dager, men det er fremdeles opp til den enkelte arbeidsgiver å følge oppfordringen.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/hod/pressesenter/pressemeldinger/2009/felles-uttalelse-om-utvidet-bruk-av-egen.html?id=582689

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer ikke helt, dessverre. Regjeringen og partene i arbeidslivet oppfordrer nå alle bedrifter til å utvide egenmeldingsperioden til åtte dager, men det er fremdeles opp til den enkelte arbeidsgiver å følge oppfordringen.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/hod/pressesenter/pressemeldinger/2009/felles-uttalelse-om-utvidet-bruk-av-egen.html?id=582689

OK. Jeg husker helseministeren lanserte dette en god stund før hun ga beskjed om reseptfritak for tamiflu. Derfor gikk jeg ut fra at dette med egenmelding også gjaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes du skal holde deg hjemme ut uka. I tillegg til at du kan smitte andre, risikerer du å bruke lenger tid på å bli helt frisk og å få ettersykdommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nøff nøff

Dette skulle strengt tatt ikke være noe dilemma - du holder deg hjemme de anbefalte 7 dagene!

:-) Takk for det.

Men man sitter nå likevel igjen med en følelse av dårlig samvittighet når arbeidsgiver har kommunisert at det er da ikke så nøye... Jeg _klarer_ jo å komme meg på jobb i morra. Flink pike....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nøff nøff

Jeg synes du skal holde deg hjemme ut uka. I tillegg til at du kan smitte andre, risikerer du å bruke lenger tid på å bli helt frisk og å få ettersykdommer.

Er jo helt riktig, men så har arbeidsgiver plantet et frø av dårlig samvittighet for å late meg hjemme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nøff nøff

Kanskje du har mulighet til hjemmekontor eller lignende?

Funker dårlig, det er kundebehandling som er hovedjobben :-) Dermed burde det være ennå mer selvfølgelig at jeg skulle holde meg hjemme, men tydeligvis syns arbeidsgiver at det er noe tull med så lang karantene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nøff nøff

Synest du skal tenke på deg selv, de andre rundt deg og IKKE på arbeidsgiveren. Kos deg i helgen og bli skikkelig frisk . Det er viktig, uansett svineinfluensaen eller andre sykdommer.

Takk takk :-)

Men jeg klarer ikke å kose meg når jeg har dårlig samvittighet ;-) Flink pike vettu... Og så går det jo ut over de andre på jobben som må ta i mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:-) Takk for det.

Men man sitter nå likevel igjen med en følelse av dårlig samvittighet når arbeidsgiver har kommunisert at det er da ikke så nøye... Jeg _klarer_ jo å komme meg på jobb i morra. Flink pike....

''Jeg _klarer_ jo å komme meg på jobb i morra. Flink pike....''

Jeg skjønner hva du mener altså, men jeg tror jeg ville ha referert helsemyndighetene for sjefen, og holdt meg hjemme med god samvittighet:-)

God bedring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest annlovinda

Takk takk :-)

Men jeg klarer ikke å kose meg når jeg har dårlig samvittighet ;-) Flink pike vettu... Og så går det jo ut over de andre på jobben som må ta i mer...

Jeg synes ikke du er flink pike om du går på jobb med smitte, uansett influensasmitte, omgangssyke smitte eller annen smitte. Synes du skal ta hensyn til andre du jobber sammen og unngå å smitte de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Mener å ha lest at alle med svineinfluensa kan bruke egenmelding i 8 dager, selv om de ikke jobber i en IA-bedrift. Dette for å avlaste legene.

Det er bare en oppfordring til arbeidsgivere. Ingen plikt. Her hos oss må vi fortsatt ha sykemelding om vi blir syke mer enn 3 dager som kan brukes på en egenmelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å ha lest at alle med svineinfluensa kan bruke egenmelding i 8 dager, selv om de ikke jobber i en IA-bedrift. Dette for å avlaste legene.

Dette er bare en oppfordring til arbeidsgivere. Ikke noe pålegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nøff nøff

Jeg synes ikke du er flink pike om du går på jobb med smitte, uansett influensasmitte, omgangssyke smitte eller annen smitte. Synes du skal ta hensyn til andre du jobber sammen og unngå å smitte de

Problemet er her at sjefen mener at det ikke smitter når man ikke lenger har en viremi, altså når man ikke har feber lenger. Han vet vel det bedre enn helsemyndighetene da.... Jeg slipper unna problemet, for jeg har feber fortsatt i dag, så da kan jeg med god samvittighet bli hjemme i morgen også.

Sjefen vet best...?? Neppe. Helsemyndighetene har vel satt 7 dager av en grunn, ikke bare for å gjøre livet vanskelig for bedriftene, men samtidig kan det jo godt være at de har tatt litt godt i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Problemet er her at sjefen mener at det ikke smitter når man ikke lenger har en viremi, altså når man ikke har feber lenger. Han vet vel det bedre enn helsemyndighetene da.... Jeg slipper unna problemet, for jeg har feber fortsatt i dag, så da kan jeg med god samvittighet bli hjemme i morgen også.

Sjefen vet best...?? Neppe. Helsemyndighetene har vel satt 7 dager av en grunn, ikke bare for å gjøre livet vanskelig for bedriftene, men samtidig kan det jo godt være at de har tatt litt godt i.

Hm, skulle tro vi jobbet under samme sjef. For akkurat samme holdning har han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har fått påvist svineinfluensa er det jo ikke noen tvil - da holder du deg hjemme i 7 dager.

Dette burde arbeidsgiver respektere uten å gi arbeidstakerene dårlig samvittighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...