Gå til innhold

NHD/Andre Samensatte psykiske problemer(Langt)


jarings75

Anbefalte innlegg

Hei nhd

Jeg er en mann på 34 år som har en del sammensatte psykiske lidelser.

I ett brev fra min fastlege til Nav kommer det frem att han mener jeg har en relativt tung og invalidiserende psykiatrisk lidelse og diagnosen er sansynligvis personlighetsforstyrrelse.

Jeg har en rekke kortvarige arbeidsforhold med manglende kontiniutet og faller raskt ut med sykmeldinger.

Jeg kommer fra en familie med massiv opphopning av manisk depressive lidelser,men jeg er selv usikker på om jeg har noen av tegnene på en slik diagnose.

Jeg opplever jo att jeg har en del oppstemte perioder hvor jeg synes livet er bra og orker å dra igang ting og oppgaver jeg får går lekende lett.

Men føler ikke att det er noe mansik over det,selv om min kone mener noe annet :-(

24/7-99 fikk jeg satt diagnosen emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse og jeg ble fulgt opp vidre på den psykiatriske poliklinikken,men på grunn av manglende oppmøte ble vel ikke undersøkelsen fullverdig.

14/9-00 ble det en ny utredning og da ble diagnosen satt til forstyrret personlighetsstruktur uspessifisert.

2002-2003

Yrkesrettet attføring som ikke førte frem til noe bedring av arbeidsevnen.

2007-

Yrkesrettet attføring med skolegang og praksisplass under arbeid med bistand og utredning av arbeidsevnen min.

1998-2009

Mange sykmeldingsperioder i alle år grunnet P29 og P76

samt andre ting som er somatisk men som kommer av angst og annspenthet som fks nakke låsning...magesmerter,diare osv

I andre notater fra lege/psykatrien kommer det også frem ting som sosial fobi,angst,depresjoner,humørsvigninger av affektiv art

uvirklighetsfølelse under stress.

Jeg er for tiden under vurdering av restarbeidseven og sitter med mange ubesvarte spørsmål som jeg kommer til i slutten av innlegget mitt.

Status presen pr i dag er mye av det samme som kommer frem av tidligere utredninger,jeg er fremdeles plaget med angst,uvirklighetsfølelse under stress,tomhetsfølelse,raske svigninger i humør,trøtt og sliten selv om jeg bare jobber ca 50%.

Og grubling og tenking har bare blitt verre,det gjelder også sosial fobien og depresjonen min.

Jeg sover dårlig om natten pga mye rare tanker,føles som om kværna går på høygir når hodet treffer puta.

Tror også att alle snakker om men så fort jeg snur ryggen til,jeg føler meg sett rart på av andre og føler meg deprimert.

Jeg er følelses messig ute av kurs,klarer ikke gråte eller noe ting,bare føler meg helt tom innvendig.

Og så noen ganger får jeg slike rapptusser med oppstemthet og liver er helt greit,det kan vare i timer eller dager for så å gå rett ned igjen.

Jeg setter meg noen ganger i ett mørkt rom å prøver å få sortert tankene mine,da er det nesten som jeg sklir inn i meg selv og føler meg helt fjern.

Alt dette jeg beskriver for deg her nhd er mulig du har hørt fra meg før her inne,det er bare att nå er det blitt så mye for meg att jeg har mye større problemer med dette en før.

Jeg tror det har mye med nav og arbeidsevne vurdering,attføringen og usikkerheten som ligger rundt min fremtid med tanke på om jeg vil ha rett på varig uførepensjon eller ikke.

Da tenker jeg på enten 50 eller 60%...det er det jeg selv mener jeg kan klare og som også min skaksbehandler mener kan være riktig...men til syvende og sist er det trygdelegens ord som avgjør da...i allefall min erfaring etter mislykket søknad om ung ufør fordelsberegning.

Jeg skal nå ha en time hos psykiatrisk sykepleier på dps så for vi se hva som kommer ut av det.

Så mine spørsmål til deg nhd etter dette lange brevet.

Jeg bruker pr i dag wellbutrin og truxal ved behov

Er dette gunstig ut fra det jeg beskriver for deg i innlegget ?

1

Når jeg har hatt disse problemene i så mange år og nå merker forverring,hva er mine odds for å bli helt frisk?

2

Eller vil jeg altid ha disse lidelsene liggende?

3

Ut fra det jeg beskriver for deg hva tror du er realistisk arbeidsevne for meg?

4

Kan man si att disse lidelsene er varige og alvorlig nok i folketrygdens lov til att jeg burde få rett på en gradert uførepensjon.

5

Om du hadde vært min fastlege hva ville du annbefalt til nav

Varig eller tidsbegrenset ufør?

Jeg håper du kan svare på disse spørsmålene og kanskje gi meg noen gode råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg bruker pr i dag wellbutrin og truxal ved behov Er dette gunstig ut fra det jeg beskriver for deg i innlegget ?

S: Noe tyder på at du kan ha bipoar II. Jeg anbefaler at du forsøker Seroquel og eller Lamictal.

1 Når jeg har hatt disse problemene i så mange år og nå merker forverring,hva er mine odds for å bli helt frisk?

S: Hvis nåværende diagnose er korrekt: Liten. Om noe er overstt (BP II): Rimelig høy.

2 Eller vil jeg altid ha disse lidelsene liggende? 3 Ut fra det jeg beskriver for deg hva tror du er realistisk arbeidsevne for meg? 4 Kan man si att disse lidelsene er varige og alvorlig nok i folketrygdens lov til att jeg burde få rett på en gradert uførepensjon. 5 Om du hadde vært min fastlege hva ville du annbefalt til nav Varig eller tidsbegrenset ufør?

S 2-5: Avhenger av det jeg svarte under pkt 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker pr i dag wellbutrin og truxal ved behov Er dette gunstig ut fra det jeg beskriver for deg i innlegget ?

S: Noe tyder på at du kan ha bipoar II. Jeg anbefaler at du forsøker Seroquel og eller Lamictal.

1 Når jeg har hatt disse problemene i så mange år og nå merker forverring,hva er mine odds for å bli helt frisk?

S: Hvis nåværende diagnose er korrekt: Liten. Om noe er overstt (BP II): Rimelig høy.

2 Eller vil jeg altid ha disse lidelsene liggende? 3 Ut fra det jeg beskriver for deg hva tror du er realistisk arbeidsevne for meg? 4 Kan man si att disse lidelsene er varige og alvorlig nok i folketrygdens lov til att jeg burde få rett på en gradert uførepensjon. 5 Om du hadde vært min fastlege hva ville du annbefalt til nav Varig eller tidsbegrenset ufør?

S 2-5: Avhenger av det jeg svarte under pkt 1.

Om jeg forstår deg rett nå så er den liten sjangse for å bli kvitt problemene om den diagnosen jeg har nå er riktig..altså uspessifisert forstyrret personlighetsstruktur,sosial fobi,angst og depresjoner ?

Men om jeg har bipolar2 så er jo fremdeles problemene med sosial fobi angst å depresjoner der også..

Skjønner ikke helt att jeg da skulle ha noen bedre foruttsetning for å bli noe bedre jeg da men ?

Jeg mener å ha hørt noe om att bipolar lidelse blir sett på som allvorlig sinnlidelse i trygdeloven....

Jeg lurer på hvordan jeg skulle kunne bli noe bedre etter så mange år med alle disse samensatte problemene mine.

Men jeg ser hva du skriver og tar det til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest imzedimze

Om jeg forstår deg rett nå så er den liten sjangse for å bli kvitt problemene om den diagnosen jeg har nå er riktig..altså uspessifisert forstyrret personlighetsstruktur,sosial fobi,angst og depresjoner ?

Men om jeg har bipolar2 så er jo fremdeles problemene med sosial fobi angst å depresjoner der også..

Skjønner ikke helt att jeg da skulle ha noen bedre foruttsetning for å bli noe bedre jeg da men ?

Jeg mener å ha hørt noe om att bipolar lidelse blir sett på som allvorlig sinnlidelse i trygdeloven....

Jeg lurer på hvordan jeg skulle kunne bli noe bedre etter så mange år med alle disse samensatte problemene mine.

Men jeg ser hva du skriver og tar det til meg.

hvis du har bipolar 2 kan du til frisk ved riktige medisiner, dermed vil prognosen være mye bedre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bipolar jeg da

Om jeg forstår deg rett nå så er den liten sjangse for å bli kvitt problemene om den diagnosen jeg har nå er riktig..altså uspessifisert forstyrret personlighetsstruktur,sosial fobi,angst og depresjoner ?

Men om jeg har bipolar2 så er jo fremdeles problemene med sosial fobi angst å depresjoner der også..

Skjønner ikke helt att jeg da skulle ha noen bedre foruttsetning for å bli noe bedre jeg da men ?

Jeg mener å ha hørt noe om att bipolar lidelse blir sett på som allvorlig sinnlidelse i trygdeloven....

Jeg lurer på hvordan jeg skulle kunne bli noe bedre etter så mange år med alle disse samensatte problemene mine.

Men jeg ser hva du skriver og tar det til meg.

Det er en slags "sannhet" i psykiatrien at _alvorlige_ personlighetsforstyrrelser er det vanskelig å gjøre så mye med.

Bipolar-diagnoser er det derimot mye god erfaring på å medisinere og å lære seg å leve med.

Du bør kanskje be om en grundig utredning. Det er jo interessant hva din kone syns å observere, samt hva slags symptomer nære familiemedlemmer har/hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...