Gå til innhold

katter og lus

Gjest kattelusa
 Del

Anbefalte innlegg

Gjest kattelusa

Katten min har klødd en del siste tiden så jeg tok fram børsten til katten. Og skrekk og gruuuu! Jeg børstet ut mange lus som hoppet og så glad ut...Stakkars katt. Jeg gikk til dyrlegen og fikk tak i noe som skal ta knekken på de. Hun skal få dette i kveld og videre en gang hver 3 uke framover. Så sa hun at om hun ikke blir kvitt de etter 4-5 uker så burde vi spraye ned huset vårt...Har ikke hørt om det tidligere. Noen erfaringer? Var visst en boks som gasset i 3 timer. Denne gassen skulle ta knekken på lusa som lever i miljøet. Etter 3 timer kan vi komme hjem og lufte ut. Syns det er ekkelt å tenke på hva som evt finnes her hjemme hos oss....urrrg Skal fram med støvsugern jeg nå, og vaske alle sengeklær, holde døren på soverommene lukket etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest loppeti lopp

Lopper tenker jeg? Lus på friske katter er sjelden og de hopper ikke ;-)

Hvis det er lopper er det lurt å få vite akkurat hva slags lopper det er. Hvis det er fuglelopper eller feks pinnsvin- eller ekornlopper forsvinner de av seg selv og du trenger ikke støvsuge og behandle miljøet så veldig, for de kan ikke overleve og formere seg uten tilgang på den arten de tilhører. Men hvis det er ekte kattelopper, noe som er sjelden i Norge, men er sett og vil nok bli mer vanlig etterhvert, har du et mye større problem. Disse lever i tepper og vegger og er vanskelig å bli kvitt, og du må behandle katten mye lenger, og miljøet også. Er loppene sjekket? Man kan sende et par stykker til feks Veterinærhøgskolen avd for parasittologi og få dem artsbestemt. Kan være lurt for å slippe en masse ekstraarbeid hvis det bare er tilfeldige fuglelopper feks.

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest katteloppa;9

Lopper tenker jeg? Lus på friske katter er sjelden og de hopper ikke ;-)

Hvis det er lopper er det lurt å få vite akkurat hva slags lopper det er. Hvis det er fuglelopper eller feks pinnsvin- eller ekornlopper forsvinner de av seg selv og du trenger ikke støvsuge og behandle miljøet så veldig, for de kan ikke overleve og formere seg uten tilgang på den arten de tilhører. Men hvis det er ekte kattelopper, noe som er sjelden i Norge, men er sett og vil nok bli mer vanlig etterhvert, har du et mye større problem. Disse lever i tepper og vegger og er vanskelig å bli kvitt, og du må behandle katten mye lenger, og miljøet også. Er loppene sjekket? Man kan sende et par stykker til feks Veterinærhøgskolen avd for parasittologi og få dem artsbestemt. Kan være lurt for å slippe en masse ekstraarbeid hvis det bare er tilfeldige fuglelopper feks.

Lykke til :-)

Ja, det har du rett i. Det er nok lopper..Har ikke fått noen til å se på dem nei, kanskje det skulle være en ide..Jeg tar nå å tester i 4 uker og ser om hun blir kvitt dem. Så får man evt ta å sjekke ut hva slags lopper det er. Vet du hva disse evt. katteloppene kan gjøre av skade på evt vi mennesker? Uff, jeg får frysninger bare med tanken...ekkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loppeti lopp

Ja, det har du rett i. Det er nok lopper..Har ikke fått noen til å se på dem nei, kanskje det skulle være en ide..Jeg tar nå å tester i 4 uker og ser om hun blir kvitt dem. Så får man evt ta å sjekke ut hva slags lopper det er. Vet du hva disse evt. katteloppene kan gjøre av skade på evt vi mennesker? Uff, jeg får frysninger bare med tanken...ekkelt.

Ikke _farlig_ for mennesker, de kan ikke formere seg og etablere seg bare på mennesker, men man kan få stikk av dem når de ikke finner en katt i farten :-) Noen mennesker reagerer kraftigere enn andre på loppestikk, og får kløende røde stikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

caprice

Ikke _farlig_ for mennesker, de kan ikke formere seg og etablere seg bare på mennesker, men man kan få stikk av dem når de ikke finner en katt i farten :-) Noen mennesker reagerer kraftigere enn andre på loppestikk, og får kløende røde stikk.

Støtter lotteti lopp. Sikkert fuglelopper. Vi hadde katt da jeg vokste opp, en stor, sterk og ganske vilter ukastrert hannkatt (det var vanlig da). Den sov et sted - min seng. Den fikk lopper titt og ofte- fuglelopper. De er små, litt avlange og lever IKKE på mennesker eller i huset ditt - kun på pus. MEN, de biter mennesker. Tror jeg hadde 80 loppestikk på det verste, og de KLØDDE. Den gang var det en møysommelig prosess å bli kvitt dem. For en måned siden oppdaget jeg noen små, kjente dyr etter at vår nåværende flotte pus hadde reist seg fra minstens seng etter en lur.... Ringte dyrlegen som sa at hun regnet med det var det jeg trodde det var. Og så lett å gjøre noe med!!!! Nå skal du høre: Du får en liten ampull med noe gugge som skal klemmes ut i nakken på pus. Gjør ikke vondt. Etter kort stund: exit lopper. Så enkelt var det faktisk. Gugga beskytter også til en grad mot flått - selvom flåttesesongen vel er på hell nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
 Del

• Opprett ny...