Gå til innhold

Influensavaksine - igjen....


Tvillingmamma

Anbefalte innlegg

Trenger råd! Hva gjør vi?

Her i huset har den eldste jenta hatt influensa, hvilken type er uvisst. Hun var borte fra skolen i 2 uker. Startet med feber en søndag som var jevn et par dager, så gikk den sakte nedover og hun var feberfri lørdagen. Slet imidlertid med hodepine en uke etterpå.

Ingen av oss andre 3 har blitt syke.

Så kommer jentene hjem med skriv fra skolen om vaksinering av svineinfluensa.

Det er kun noen få elever i den eldstes klasse som skal vaskineres. Hørte at i min fetters familie har 3 av 4 hatt influensa og de skal i samråd med fastlegen ikke vaksineres.

Jentene her i huset gruer seg veldig til denne vaksinen. Utsetter jeg de for unødvendig påkjenning? Hvis hun eldste hadde svineinfluensa trenger jo hun ikke vaksinen....

Det er så rart, for man hører hvor smittsomt dette er, at kun en skal behandle den syke, man skal begrense rommene den syke skal oppholde seg i, bruke munnbind og husk at alle i familien må ha eget håndkle!

Slikt fungerer ikke i en vanlig familie, etter de reglene har vi vært totalt uansvarlige! Jeg passet jenta på dagen, faren på kvelden når jeg var på jobb og omvendt! Hun fikk være i stua og vi brukte ikke munnbind for å stelle med henne.

Men hjeeelp, hva gjør vi med vaksinen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

''Det er så rart, for man hører hvor smittsomt dette er, at kun en skal behandle den syke, man skal begrense rommene den syke skal oppholde seg i, bruke munnbind og husk at alle i familien må ha eget håndkle!

''

Vi har heller ikke innført rigide regler - den syke har vært i stua, og har til og med sovet i dobbeltsenga ved siden av meg flere netter fordi han har hatt søvnvansker (far forsvant på gjesterommet! *S*), vi andre har ikke brukt munnbind, men vi har vært ekstra påpasselige med håndvask og bruk av håndsprit, og sønnen har for flere år siden lært seg ikke å hoste inn i håndflatene eller ut i rommet. Ingen av oss andre ble syke, men jeg antar at han har hatt svineinfluensa, men sikker kan man jo ikke være.

re vaksinespørsmålet aner jeg ikke hva jeg skal si. Her har vi ennå ikke fått tilbud om det, så da trenger jeg ikke bestemme meg for noe ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine tre barn skal ta vaksinen imorgen formiddag. Jeg er egentlig ikke i tvil om at det er det beste... Leger går god for at vaksinen er bra nok testa og helt ufarlig. Det er nok mer risikabelt å få influensaen. Litt rart dere andre ikke ble syke siden vineinfluensa er veldig smittsomt (har selv sett det). Det som er dumt er at man ikke kan få tatt en blodprøve for å sjekke om man har hatt influensaen eller ikke... Uansett er det ikke farlig å kombinere svineinfluensa med vaksinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er like usikker som deg. har lite lyst til å utsette ungene for massevaksinering i gymsalen på en skole i nærheten, slik det er lagt opp her vi bor. I første omgang er det barn fra 6 mnd til og med 5 år, og jeg synes jeghører hyl og skrik, og skal ungene være nødt til å stå i kø for å høre dette - før de selv skal inn?

Jeg er ikke typen til å overdramatisere, men er skeptisk til dette - i tillegg til vaksinen i seg selv.

Historien din ligner vår. 5-åringen hadde feber og vondt i magen i noen dager, men ingen andre plager. Jeg var hjemme med ham en uke, men ingen av oss andre 3 familien har hatt noen symptomer.

Nå leste jeg i avisa i dag tidlig at svineflu gjerne kan være svært mild, men man _må_ ha hatt feber og vondt i halsen for å kunne stille diagnosen. Min 5-åring sa ingenting om vond hals, feberen kom heller ikke akutt, men etter 2 dager.. Jeg kan gjerne ta vaksinen for min egen del, men det er et dilemma for meg å ta denne avgjørelsen på vegne av mine barn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er like usikker som deg. har lite lyst til å utsette ungene for massevaksinering i gymsalen på en skole i nærheten, slik det er lagt opp her vi bor. I første omgang er det barn fra 6 mnd til og med 5 år, og jeg synes jeghører hyl og skrik, og skal ungene være nødt til å stå i kø for å høre dette - før de selv skal inn?

Jeg er ikke typen til å overdramatisere, men er skeptisk til dette - i tillegg til vaksinen i seg selv.

Historien din ligner vår. 5-åringen hadde feber og vondt i magen i noen dager, men ingen andre plager. Jeg var hjemme med ham en uke, men ingen av oss andre 3 familien har hatt noen symptomer.

Nå leste jeg i avisa i dag tidlig at svineflu gjerne kan være svært mild, men man _må_ ha hatt feber og vondt i halsen for å kunne stille diagnosen. Min 5-åring sa ingenting om vond hals, feberen kom heller ikke akutt, men etter 2 dager.. Jeg kan gjerne ta vaksinen for min egen del, men det er et dilemma for meg å ta denne avgjørelsen på vegne av mine barn..

Var på helsestasjonen og tok på sønnen og meg. Ingen hyl og skrik. Var vel en av ti unger om gråt litt.. Selve stikket er ikke vondt. Blir ømt etterpå. Jeg synes det er greit å ta vaksina siden vi begge er i risikogruppa, men er også skaptisk til vaksiner som ikke er helt testa ut.. Vi fikk ingen bivirkninger utenom øm arm og litt tretthet samme dag.

Når du tenker over hvor mange som har tatt den, og det kun er 35 som har fått bivirkninger så er det ikke mange.. Du kan jo evt. følge ungene da, hvis de er redde. Ikke vondt i hvert fall. Sønnen min på 4 var i fin form hele tiden, synes bare synet av sprøyta var litt skummelt, men han satt på fanget også titta vi på et bilde på veggen så glemte han den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...