Gå til innhold

Skjermproblemer

Anbefalte innlegg

IngenEkspertAkkurat
Skrevet

Jeg har nettopp koplet til min nye 21,5" flatskjerm, den gamle var en 17". Men det kreves åpenbart innstillingsendringer, noe jeg vet next to nothing om. Situasjonen er at

- bildet beholder den gamle størrelsen, dvs. at det er brede svarte felt på begge sider.

- skriften er utydelig, noen tegn vises nesten ikke.

Den gamle skjermen hadde to ledninger til PC-en, på den nye fulgte det bare med den mangetrådete.

Det fulgte ikke med noen ny driver (om det skulle være nødvendig).

Jeg kan selvfølgelig kontakte leverandøren, men det er fristende å først forsøke DOL.

Fortsetter under...

Skrevet

Høyreklikk på skrivebordsbakgrunnen og velg "Egenskaper". I dialogen som dukker opp velger du fanen "Innstillinger". Der skal du kunne stille inn skjermoppløsning. Sjekk manualen til skjermen din for å finne ut hva som er riktig oppløsning.

Hvis det mangler riktig oppløsning i dialogen, må du installere drivere til skjermkortet ditt (ikke skjermen altså, men skjermkortet). Da må du først finne ut hvilket skjermkort du har, og så gå på produsentens hjemmesider og laste ned riktig driver.

Skrevet

Høyreklikk på skrivebordsbakgrunnen og velg "Egenskaper". I dialogen som dukker opp velger du fanen "Innstillinger". Der skal du kunne stille inn skjermoppløsning. Sjekk manualen til skjermen din for å finne ut hva som er riktig oppløsning.

Hvis det mangler riktig oppløsning i dialogen, må du installere drivere til skjermkortet ditt (ikke skjermen altså, men skjermkortet). Da må du først finne ut hvilket skjermkort du har, og så gå på produsentens hjemmesider og laste ned riktig driver.

Oppløsningen skal være 1920x1080, og det har jeg stilt innstilt den på. Men skermbildet fyller bare ut ca. halve skjermen, og symboler og tekst er knøttsmå.

IngenEkspertAkkurat
Skrevet

Ser nå at meldingen jeg sendte kl 14.00 har feil signatur. Det er altså fortsatt "IngenEkspertAkkurat" som har problemer.

Skrevet

Oppløsningen skal være 1920x1080, og det har jeg stilt innstilt den på. Men skermbildet fyller bare ut ca. halve skjermen, og symboler og tekst er knøttsmå.

Det kan hende du har trykket på noe på selve skjermen som gjør at den er i feil modus. Nyere skjermer har ofte forskjellige modus som f.eks kan vise halve skjermbildet til to forskjellige PCer. Sjekk manualen til skjermen for å se hvordan du stiller inn modus.

IngenEkspertAkkurat
Skrevet

Det kan hende du har trykket på noe på selve skjermen som gjør at den er i feil modus. Nyere skjermer har ofte forskjellige modus som f.eks kan vise halve skjermbildet til to forskjellige PCer. Sjekk manualen til skjermen for å se hvordan du stiller inn modus.

Det fulgte faktisk ikke med noen egentlig manual, kun noen ord om sikkerhet og rengjøring etc. Jeg er kommet litt lengre, idet hele skjermen nå er i bruk, men mye (f. eks. ikoner m/tekst og menytekster etc.) er sørgelig smått. Men jeg skal etterlyse en manual.

Takk for hjelpen!

Annonse

Skrevet

Det fulgte faktisk ikke med noen egentlig manual, kun noen ord om sikkerhet og rengjøring etc. Jeg er kommet litt lengre, idet hele skjermen nå er i bruk, men mye (f. eks. ikoner m/tekst og menytekster etc.) er sørgelig smått. Men jeg skal etterlyse en manual.

Takk for hjelpen!

Teksten er nok liten fordi oppløsningen er mye høyere på denne skjermen enn på den gamle. Du kan stille inn Windows til å vise større tekst, i skjerminnstillingene.

Skrevet

Teksten er nok liten fordi oppløsningen er mye høyere på denne skjermen enn på den gamle. Du kan stille inn Windows til å vise større tekst, i skjerminnstillingene.

Men gjør man det, så er det så mye som kan bli litt rart:-) Jeg ville heller ha stilt inn på lavere oppløsning.

Skrevet

Men gjør man det, så er det så mye som kan bli litt rart:-) Jeg ville heller ha stilt inn på lavere oppløsning.

Lavere oppløsning blir ofte ikke pent på LCD-skjermer, som er fysisk designet for en bestemt oppløsning. Men det er jo bare å prøve seg fram med innstillinger til man finner noe som fungerer.

Skrevet

Lavere oppløsning blir ofte ikke pent på LCD-skjermer, som er fysisk designet for en bestemt oppløsning. Men det er jo bare å prøve seg fram med innstillinger til man finner noe som fungerer.

Jeg trives ikke med for høy oppløsning og liten skrift, så jeg har lavere oppløsning enn det som er max. Men det er som du sier, man må nesten bare prøve seg fram og finne det man trives med.

IngenEkspertAkkurat
Skrevet

Ja, det begynner å gå seg til nå. Tror nok jeg blir godt fornøyd med ny-skjermen etter hvert. Så igjen takk for all hjelpsomhet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...