Gå til innhold

Hæ? Om forsikring.


Gjest sullerull

Anbefalte innlegg

Gjest sullerull

Jeg fikk purringer på forsikringspremie da jeg hadde hatt forsikringen ett år. Skrev innlegg her og lurte på hvordan prosedyren var - om man måtte betale eller bare kunne la det stå dersom man ikke ville fornye forsikringsavtalen. Jeg har inngått en 12-månederes avtale med selskapet og har betalt for de 12 månedene. Nå har jeg fått regning med inkassovarsel, og den er for en måned etter disse 12 månedene, selv om jeg ikke var interessert i å fortsette avtalen! Er dette lov egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må se i avtalen om det står der at den må sies opp skriftlig for at oppsigelsen skal være gyldig, ikke alle godtar at man bare kutter ut å betale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke lest forsikringspapirene da? Det er vel noe man vanligvis gjør når man oppretter en forsikring. Der vil det høyst sannsynlig stå opp forsikringen må sies opp skriftlig, eller om du bare kan la være å betale...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke lest forsikringspapirene da? Det er vel noe man vanligvis gjør når man oppretter en forsikring. Der vil det høyst sannsynlig stå opp forsikringen må sies opp skriftlig, eller om du bare kan la være å betale...

??

Alle leser nok ikke forsikringspapirene. Spesielt ikke siden det er så små skrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

??

Alle leser nok ikke forsikringspapirene. Spesielt ikke siden det er så små skrift.

''Alle leser nok ikke forsikringspapirene. Spesielt ikke siden det er så små skrift.''

Nei, det er jeg fullstendig klar over (beklagelig nok), en skulle tro at det var noe som var i ens egen interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende det er et forsøk på negativt salg, og det er ulovlig.

Det er neppe snakk om noe negativt salg når vedkommende selv har inngått en 12 måneders avtale med forsikringsselskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vjdfjgosd

Det er neppe snakk om noe negativt salg når vedkommende selv har inngått en 12 måneders avtale med forsikringsselskapet.

Altså... avtalen gjaldt 12 måneder. i følge trådstarter.

Etter markedsføringsloven § 2a er det forbudt å kreve betaling for varer uten at det er inngått avtale (negativt salg). Ifølge denne bestemmelsen er man heller ikke forpliktet til å betale for varer som leveres uten at det er inngått avtale.

Spørsmålet er derfor hva er det _egentlig_ inngått avtale om? 12 måneder, eller 12 måneder og eventuell automatisk forlenging etter 12 måneder. For å finne ut av dette må en rett og slett se hva en har skrevet under på, også liten skrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså... avtalen gjaldt 12 måneder. i følge trådstarter.

Etter markedsføringsloven § 2a er det forbudt å kreve betaling for varer uten at det er inngått avtale (negativt salg). Ifølge denne bestemmelsen er man heller ikke forpliktet til å betale for varer som leveres uten at det er inngått avtale.

Spørsmålet er derfor hva er det _egentlig_ inngått avtale om? 12 måneder, eller 12 måneder og eventuell automatisk forlenging etter 12 måneder. For å finne ut av dette må en rett og slett se hva en har skrevet under på, også liten skrift.

Derfor skulle h*n ha lest papirene hun fikk tilsendt når avtalen var inngått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trist jente

Jeg har byttet forsikringsselskap flere ganger. Fått regning fra det gamle som jeg har droppet å betale. Fått brev om at dersom regningen ikke betales innen (veldig kort frist) så er ikke forsikringen gyldig lenger.

Det har vært if, gjensidige og sparebank 1 tror jeg.

Man burde selvfølgelig lese avtalen og vilkårene nøye før man underskriver på noe og inngår en avtale, men må ærlig innrømme at jeg ikke er flink til det. Jeg vet det er lurt å finlese alt og har ingen unnskyldning for at jeg ikke er nøye nok og gjør dette grundig nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...