Gå til innhold

Mani eller hypomani?


Gjest forvirret bipolar

Anbefalte innlegg

Gjest forvirret bipolar

også postet på Åpent ,ved en feil

Jeg er bipolar 2 og opplevde en situasjon hvor jeg følte at jeg fullstendig mistet bakkekontakten og gjorde en sprø avgjørelse. Jeg villle sagt at jeg var manisk da dette skjedde. Men hvis dette var mani ville jeg da egentlig vært bipolar 1. Men så leser jeg at hvis dette egentlig er bipolar 1 så må manien ha vart en uke, eller jeg må ha blitt innlagt pga dette.

Har jeg da hatt en mani, men har likevel ikke bipolar 1 fordi manien varte for kort?

litt forvirret nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest forvirret bipolar

Hva var det du gjorde i manien? Spørs jo hva det var.

Jeg skulle finne skum til badekaret til en bruker. en kollega sa til meg på fleip at jeg skulle bruke Zalo, og jeg tok flaska for å bruke den. Men jeg ble stoppet før den havnet i badekaret.

er dette hypomani eller mani?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest forvirret bipolar

Hvorfor utelukker du hypomani?

Noen av oss gjør temmelig drøye og ukritiske handlinger under hypomani...

Bla moi...

Det kan selvsagt være hypomani også, det er det jeg forsøker å finne ut. Men hvor går egentlig grensen mellom hypomani og mani?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svarttrost

Du har spurt om dette på forumet tidligere, hvorfor hører du ikke heller med legen din? Eksakte grenser finnes vel ikke?

Jeg synes forøvrig ikke episoden høres drøy ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest forvirret bipolar

Du har spurt om dette på forumet tidligere, hvorfor hører du ikke heller med legen din? Eksakte grenser finnes vel ikke?

Jeg synes forøvrig ikke episoden høres drøy ut.

Jeg spør fordi jeg ble innkalt til møte med sjefen pga denne episoden,og han stilte spørsmåltegn ved min vurderingsevne når slike ting kunne skje. Da jeg la kortene på bordet og fortalte at jeg var bipolar var han ikke sikker på om jeg burde jobbe med barn i det hele tatt. Så jeg aner ikke hvor alvorlig denne episoden var.

Har spurt fastlegen men han har ikke peiling. Derfor spør jeg her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest forvirret bipolar

Du har spurt om dette på forumet tidligere, hvorfor hører du ikke heller med legen din? Eksakte grenser finnes vel ikke?

Jeg synes forøvrig ikke episoden høres drøy ut.

Jeg spør fordi jeg ble innkalt til møte med sjefen pga denne episoden,og han stilte spørsmåltegn ved min vurderingsevne når slike ting kunne skje. Da jeg la kortene på bordet og fortalte at jeg var bipolar var han ikke sikker på om jeg burde jobbe med barn i det hele tatt. Så jeg aner ikke hvor alvorlig denne episoden var.

Har spurt fastlegen men han har ikke peiling. Derfor spør jeg her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hubbamunna

Ifølge diagnosekriteriene idag så er dette hypomani, siden mani må vare en uke for regnes for mani.

Man legges jo ikke inn på sykehus pga alvorlig mani bare pga dette (at man i et distre øyeblikk holder på å legge zalo i badevannet)

er det jeg tror jeg, er ingen ekspert.

vil bare si at NAV ville gjerne dekket utdannelsen som barne-og ungdomsarbeider og senere vernepleier til meg, selv om jeg er bipolar, så man kan fint jobbe med barn om man er bipolar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest forvirret bipolar

Ifølge diagnosekriteriene idag så er dette hypomani, siden mani må vare en uke for regnes for mani.

Man legges jo ikke inn på sykehus pga alvorlig mani bare pga dette (at man i et distre øyeblikk holder på å legge zalo i badevannet)

er det jeg tror jeg, er ingen ekspert.

vil bare si at NAV ville gjerne dekket utdannelsen som barne-og ungdomsarbeider og senere vernepleier til meg, selv om jeg er bipolar, så man kan fint jobbe med barn om man er bipolar.

''vil bare si at NAV ville gjerne dekket utdannelsen som barne-og ungdomsarbeider og senere vernepleier til meg, selv om jeg er bipolar, så man kan fint jobbe med barn om man er bipolar''

Det er jo ikke bare en diagnose som bestemmer om man er egnet til en jobb. I min jobb er det en del konsentrasjon som kreves rundt en bruker. Hvis man er åpen om at man har et problem så skulle det ikke være så vanskelig å tilrettelegge. Kanskje burde man ikke legge medisiner hvis man er ukonsentrert?, Kanskje de som bestemmer turnusen burde tenke mer på hvem man jobber sammen på vakt for å kompensere for at man selv kan slite med konsentrasjonen og være litt ukritisk til tider. Kanskje jeg burde jobbe med skikkelige ordenspersoner? ellers så kan det jo tenkes at det ville vært bedre for meg å jobbe på et annet barn som ikke får plutselige epilepsianfall eller som plutselig utagerer. Det er mye man kan gjøre bare man tenker løsningsorientert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...