Gå til innhold

arbeidsskade, hender, tegning


Gjest tegneren

Anbefalte innlegg

Gjest tegneren

hei. jeg har helt siden jeg var liten holdt blyanten å en måte som ikke er den mest gunstige for hånden. jeg lar blyanten hvile på ringefingeren, og holder den på plass med tommel, peke og langfinger. jeg tegner mye, er kunster, og lurer å om dette kan gi meg problemer med hendene senere. merker jo nå at dem blir tydelig preget av hvordan jeg holder verktøy. min ringefinger, mellom de to ytterste leddene, former seg etter langfinger og jeg har en tydelig grop hvor langfingeren finner sin plass når jeg holder blyanten. annet verktøy holder jeg også "feil". når jeg hekler, krøker jeg sammen lillefingeren, dette har nå gitt meg en vable, samtidig som den mest naturlige posisjon å putte høyre lillefinger i (uavhengig av hva jeg gjør) er et par millimeter innforbi ringfinger. venste lillefinger legger seg pent ved siden av ringfinger. eller for å si det på en annen måte: høyre lillefinger må jeg bruke kraft for å rette ut, mens venste lillefinger behøver kraft for å bøyes. er det klart forklart? lurer jo på om jeg trygt kan fortsette å jobbe med verkøyene på den måten det føles mest natulig for hendene mine, eller om jeg bør gå hardt inn for å legge om vanene mine så jeg kan tegne til jeg blir 90.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en medfødt familiesvakhet som går på at senene i ringfinger og lillefinger strammes til eller noe sån,t og krøker seg inn i hånda etterhvert. For flere kvinner i slekta er det mest naturlig å benytte bare tommel/pekefinger/langfinger til å arbeide med. Mens ringfinger og lillefinger svekkes og hos de eldste ender opp med å være krokete fingre som er bøyd inn i hånden.

Det du beskriver om hvordan fingrene dine legger seg minner mye om måten jeg bruker hendene på, og det har jeg satt i sammenheng med denne familiesvakheten. Men for all del - de gamle i slekta har brukt hendene flittig fram til nærmere 100 år, så det kan jo gå bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...