Gå til innhold

Er jeg slem og kynisk?


Gjest Vil ikke hjelpe

Anbefalte innlegg

Gjest Vil ikke hjelpe

Jeg omskriver historien litt uten at det skal ha noen betydning for fakta i saken.

Et familiemedlem har slitt økonomisk over flere år.

Jeg var den første til å oppdage hvordan det sto til. Jeg har slitt i en lang periode for å få vedkommende på bena igjen. Ikke økonomisk, men med andre ting. Først og fremst, skaffe hjelp og å prate, prate og prate fornuft med vedkommende.

Jeg har ikke kommet særlig langt. Men da andre i familien skjønte hvordan det lå an også, gikk de inn og fikk vedkommende noenlunde på bena økonomisk både med penger og gått inn og tatt de nødvendige telefonene slik det gjøres i programmet luxusfellen.

Nå har vedkommende fått en stor baksmell. Ca 70.000.

Vedkommende skal selge sin leilighet for å betale denne summen. I mellomtiden går rentene.

Jeg har disse pengene og kunne betalt skatten til vedkommende nå med det samme, fått pengene tilbake når leiligheten var solgt.

Men jeg har sø... ikke lyst til å hjelpe til. Jeg er så sint over at vedkommende ikke gidder å jobbe, men mottar penger hver måned uten å løfte en finger. Jeg har jobbet og slitt for pengene mine og jeg har vært fornuftig og satt av sparepenger hver måned.

Jeg er også sint over å være vitne til at vedkommende ser ut til å ta som en selvfølge at andre skal rydde opp etter alt rotet vedkommende har stelt i stand og at dette går ut over andre.

Vedkommende er lat, så lat at jeg synes det er på tide at vi nå sender personen rett ned i rennesteinen og lar vedkommende ligge der. Jeg får mark av å være vitne til tiltaksløsheta og jeg synes ikke synd på vedkommende lenger. Føler bare stoooooor irritasjon!

Ingen har sagt direkte at jeg bør betale, men jeg føler nå at det forventes av meg.

Niks! Jeg gjør det ikke. Jeg har sagt fra om hva jeg synes om putesyinga som har vært allerede og jeg er villig til å se vedkommende som uteligger. Ferdig med det.

Ok, innerst inne unner jeg ikke vedkommende det, men blir så frustrert av dette.

Er jeg kynisk når jeg ikke stiller opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, synes ikke du er kynisk. Det er ikke slik her i verden at vi kan forvente å reddes av engler som deg. Han/hun må faktisk ta ansvar selv. Støtter din avgjørelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

''Jeg har disse pengene og kunne betalt skatten til vedkommende nå med det samme, fått pengene tilbake når leiligheten var solgt.''

Jeg synes ikke du er kynisk, og ville selv aldri gjort det! Skulle jeg hjulpet noen med såpass mye penger, ville det vært noen jeg stolte 100% på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vil denne personen takke deg for på sikt?

A) At du støttet økonomisk?

B) At du lærte ham/henne å selv ta ansvaret for livet sitt?

Det siste er det eneste som funker i lengden, så jeg synes du gjør et klokt valg ved å ikke hjelpe denne gangen. Evt. kan du tilby deg å hjelpe til med å lage budsjett etc.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vil ikke hjelpe.

Hva vil denne personen takke deg for på sikt?

A) At du støttet økonomisk?

B) At du lærte ham/henne å selv ta ansvaret for livet sitt?

Det siste er det eneste som funker i lengden, så jeg synes du gjør et klokt valg ved å ikke hjelpe denne gangen. Evt. kan du tilby deg å hjelpe til med å lage budsjett etc.?

Et annet familiemedlem har nå full oversikt og tatt over alt det økonomiske. Vedkommende er nå nesten som umyndiggjort å regne og får bare lommepenger. Minst mulig. Likevel, kommer det stadige overraskelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet familiemedlem har nå full oversikt og tatt over alt det økonomiske. Vedkommende er nå nesten som umyndiggjort å regne og får bare lommepenger. Minst mulig. Likevel, kommer det stadige overraskelser.

Huff, sånt er kjedelig og veldig irriterende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke lånt bort så mye penger til denne personen, jeg hadde nemlig vært _svært_ skeptisk til om jeg kom til å få dem tilbake.

Jeg synes du gjør det rette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri lånt bort så mye penger til noen som ikke har styr på økonomien sin. Da er det bedre at vedkommende inngår en avtale med kreditor om at betalingen skal skje så snart leiligheten er solgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

INGEN kan forvente å få eller få låne 70 000 hos en privatperson. Så det synes jeg ikke du skal tenke på en gang.

Men jeg synes det er fint at dere prøver å hjelpe personen til å hjelpe seg selv. Noen er dessverre bort i mot uhelbredelig når det gjelder å få orden i økonomi. Så det er grenser for hvor mye energi man kan legge i det å hjelpe til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...