Gå til innhold

Er jeg paranoid?


Gjest skarsdale

Anbefalte innlegg

Gjest skarsdale

Jeg skrev nettopp dette innlegget på åpent, men ønsker å poste det her også for å spørre om jeg er paranoid. Jeg går rundt og er konstant redd for vold og seksuelle overgrep fra en som tidligere har gjort dette. Det jeg lurer på er om man er paranoid når man er redd for noe som faktisk har skjedd og som kan skje igjen? Eller er det når man er redd for noen som ikke kommer til å skje?

Jeg ser meg mye rundt når jeg går ute for å se at han ikke er i nærheten, jeg ser i kikkehullet i døra før jeg låser opp døra til leiligheten min for å være sikker på at han ikke venter utenfor, jeg legger aldri ut informasjon på Facebook om hvor jeg skal osv. Vet at sjansen for at han oppsøker meg er veldig liten, men han har skadet meg så mye før og truer meg fremdeles så jeg føler meg ikke trygg. Er det jeg gjør naturlig eller er jeg paranoid? Jeg stoler på andre mennesker rundt meg.

Her er innlegget jeg la ut på åpent:

"Jeg er en jente på 25 år som blir plaget av en gammel ekskjæreste. Tør ikke å anmelde ham eller si noe til noen i familien eller venner for da har han truet med å drepe meg. Jeg orker ikke å skrive så mange detaljer om hva han har gjort, men det dreier seg om voldtekter, seksuelle tilnærminger, mye slag og slenging i veggen, kveletak osv.

Det er lenge siden han har gjort noe som har skadet meg fysisk, men nylig forsøkte han å blotte seg for meg (jeg fikk snudd meg bort) og han sender meg slibrige og truende meldinger. Han er veldig sjalu og kontrollerende.

Jeg prøver å unngå kontakt med ham, men han møter noen ganger opp på steder der han vet at jeg vil være. Vi har mange felles kjente som jeg er redd for at jeg vil miste kontakten med dersom jeg anmelder. Tror jeg må skaffe meg ny identitet, hemmelig adresse og alt om jeg anmelder. Han har aldri oppsøkt meg hjemme.

Jeg tør som sagt ikke å anmelde ham da jeg tror at situasjonen vil forverre seg, men jeg har begynt å tenke på muligheten for å få meg en voldsalarm. Har hørt at man ikke behøver å anmelde for å få det. Men siden han ikke har utøvet vold nå på lenge lurer jeg på om det holder med det han har gjort og de meldingene han sender? Jeg går rundt i konstant frykt for hva han kan gjøre og er redd for å dra steder.

Er jeg nødt til å oppgi navnet hans for å få en voldsalarm? Jeg er så redd for å gjøre det da jeg er redd for hva politiet kan gjøre uten mitt samtykke (i alvorlige saker kan de vel opprette offentlig straffesak mot ham tror jeg).

Noen som vet mer om voldsalarm? Leste et sted at de nå ser ut som en mobiltelefon? Ønsker jo ikke at noen skal se at jeg har en voldsalarm..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dette er ikke paranoia.

Jeg synes du skal ta kontakt med Politiet for å få råd om hav du skal gjøre. De har svært mange dyktige, kvinnelige ansatte som kan rådgi deg om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skarsdale

Dette er ikke paranoia.

Jeg synes du skal ta kontakt med Politiet for å få råd om hav du skal gjøre. De har svært mange dyktige, kvinnelige ansatte som kan rådgi deg om dette.

Tusen takk for svar! Jeg føler meg ofte helt gal fordi jeg er så redd.

Jeg har egentlig lyst til å snakke med politiet, men jeg er bare så redd for at de vil gjøre noe som jeg ikke vil. Kan jeg møte opp og snakke med dem anonymt? Altså bare si fornavnet mitt og ikke si hvem denne personen er? Eller må man ringe først og bestille time kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...