Gå til innhold

Smerter ved samleie


Gjest Fortvila samboer

Anbefalte innlegg

Gjest Fortvila samboer

Jeg er en kvinne på 50 år uten barn, men i fast og trygt samboerforhold som har vart i 6 år. Jeg benyttet p-piller som prevensjonsmiddel for inntil 2-3 år siden. Da syntes gynekologen at min alder tilsa at jeg burde nytte annet prevensjonsmiddel, og anbefalte hormonspiral. Dette rådet fulgte jeg, selv om jeg vegret meg pga at jeg aldri har gjennomgått noe svangerskap/fødsel. Innsettelsen av spiralen var heller ikke noen opplevelse jeg ser tilbake på med fornøyelse, det var veldig vondt. Kontroll av spiralen etter noen måneder og den årlige gynekologiske kontrollen etterpå har ikke vist noe spesielt. Men mitt (eller vårt) problem har vært store smerter ved samleie i ettertid, av og til så mye at penetrering er umulig. Det føles som om noe stenger for inngangen til vagina, men mest sannsynlig er det bare muskelsammentrekninger? Jeg vil gjerne tilføye at vårt forhold er veldig bra, og ikke noen opplevelse som skulle virke inn slik som dette. Men problemet føles bare verre etter hvert, og ved hvert nytt forsøk på samleie kommer nok tankene på smerter ubevisst frem. Av og til går det bedre og samleie kan gjennomføres, men jeg føler at jeg blir veldig fort sår og øm i skjeden. Iflg gynekologisk undersøkelse så ser en ikke noe unormalt, men hva kan jeg (vi) gjøre. Jeg ønsker meg tilbake til tiden før spiralen ble satt inn, da seksuallivet ikke voldte problemer men bare glede. Tanken på å fjerne spiralen er heller ikke fristende, da jeg frykter at den heller ikke vil bli så god. Og dette vil neppe virke inn på mitt nåværende problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest alderens gleder

Ta ut spiralen. Den trenger du ikke i din alder.

P-piller inneholder østrogen. Det produserer du muligens for lite av selv. Prøv med krem- eller østrogen stikkpiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Du forteller ikke om du har menstruasjoner fortsatt? En forklaring på dine symptomer kan være at du er kommet i overgangsalderen og har mistet din østrogenproduksjon og derfor har tørre slimhinner med smerter ved samleie. Inntil du får time hos legen til vurdering, foreslår jeg at du forsøker Ovesterin krem eller stikkpiller som du kan kjøpe på apoteket uten resept. Be legen om å ta en hormonstatus (blodprøve), den sier ikke hele sannheten, men kan gi en viss pekepinn på om du har østrogenmangel. Så foreslår jeg at spiralen fjernes og at du bruker en minipille som Conludag (Cerazette er også en mulighet, men du trenger neppe så ’sterk’ prevensjon). Det er mye enklere å fjerne spiralen enn å sette den inn, så det skal du ikke grue deg for.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gammel dame:)

Ta ut spiralen. Den trenger du ikke i din alder.

P-piller inneholder østrogen. Det produserer du muligens for lite av selv. Prøv med krem- eller østrogen stikkpiller.

Er det store sjanser for å bli gravid når ma nærmer seg 50? Er så lei av p.piller? Kanskje jeg er så godt dsom trygg uten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...